Kosesau Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Har kjøpt meg en GTI 16v PL motor med kasse og ledningsnett. Motoren skal småoverhales og til slutt erstatte dagens RP monojet motor på 90 sprettene hester. Bilder vil komme titt og ofte, sålangt det er noke å vise:) Trenger pointers på ka som kan være lurt å få gjort med en motor som begynner å bli sliten når den først står ute på ett motorstativ! Motoren blir stående på stativ til den er strøken og feilfri :) Bilen, en GT, 91-mod. Motoren såg jævlig ut når eg henta den, full av olje, fett og dritt. Den skal ha over 200tusen km på veiva, men med litt vedlikehold går den forhåpentligvis 200tusen til. Motoren skal vist bruke litt olje, betyr vell att ventiltettningene på byttes. Får prøve å ta det sjøl, er ikkje heilt blank men har aldri gjort særlig inngrep i toppen før :drive2 Tok motoren på motorstativ idag og fekk vaska den godt. Gjorde det hardt og brutalt å kjørte på med avfetting, høytrykkspyler og ei runde med trykkluft. Kom seg! :) HJELP! LEDNINGSNETT!! Er ledningsnettet så jævlig å koble opp som det ser ut som? Har ledningsnett fram til sikringsboks(med hjerne og alt småsnacks), er eg fuckt eller er det nok for å få motoren til å snurre? Halvgiveren henger å slenger litt, satser på att den fungerer fordiom: Ledningsnettet og girkasse(5-girs, 2Y-kasse): Siter Golf 2 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ghost. Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 søtt! good luck Siter .:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kosesau Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Trur eg trenger det. Lurer på å ta en skikkelig overhaling av toppen. :helpme: Noken som veit kor stor operasjon det er fra en skala på 1/10 å bytte ventiltettninger, evt andre ting som bør tas i samme slengen? Som sagt - aldri skrudd ei skrue i toppen før, kun snoka :) Stiller noken med en "step-by-step-guide" så stiller eg med bilder undervegs. Har Haynesboka, hjelper litt men er på svensk - teknisk svensk er helvette. Siter Golf 2 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MSpeed Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Jeg holder på med akkurat det samme, bare med KR motoren. Kan være smart å skifte ventil styringer hvis disse er slitt, pluss pusse ventiler og frese ventilsete, i tillegg til en plansliping Selvom jeg er mekaniker så setter jeg denne jobber bort da jeg ikke orker å stå å knote i flere dager med å få dette fikset. men alt er mulig å gjøre selv så lenge man gidder:p Den kontakten du snakker om er ganske viktig ja da det er hallgiveren. fåes kun sammen med hele rotoren. Fåes kjøpt fra usa for en 150$ min er også helt løs;) Er smart å sjekke blokka også. oljeforbruk kan bety stempelringer også. burde sjekke rådelagrene også Men lykke til og det er bare å slenge ut bilder. morsomt å følge med når jeg holder på med det samme:) Siter -VW Golf GTI 8V http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=89772 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kosesau Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Hadde tenkt å prøve meg på å bytte ventiltettninger vertfall, skal vell være rimelig enkelt men er endel jobb - men det er vertfall en plass å begynne. Toppen er eg heilt blank på, det kan vi ikkje ha noke av :) Motoren er 50% for att eg vil ha en GTi som går og 50% for å lære litt meir :) Siter Golf 2 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kosesau Skrevet Oktober 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2008 Update: Tatt av toppen, såg heilt jævlig ut både på stempel og ventiler. Men etter å ha vaska og gnikka litt såg vertfall blokka og stemplene ut til å være rimelig fine, ventilene ser heller ikkje gale ut - men er litt fastbrent smuss og dritt. Kjem en liten bildeupdate, vist noken ser noke BAD så skrik ut! :) Med engang vi tok av toppen, baad: Etter en kjapp tørk og litt gnikking, mykje bedre, og bedre skal det bli, skal skinne til slutt! :) Samme med ventilene, fulle av .. oljedrit, satser på att dei og blir blir bedre med en liten skrubb. Kammene såg fine ut: Siter Golf 2 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kosesau Skrevet Oktober 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Update: Da er kammene og ventilløfterene ute. Har fått tatt av siste hjulet på reg. reima og fått av dekselene der. Så no er det klart for å skifte litt ringer på hjul-sida av blokka. Før eg får gjort meir med toppen må eg få tak i ett slags spesialverktøy for å få ut resten og komme til ventiltettningene. Prøver å få bytta dei i helga om eg får tak i. Har ikkje hastverk men greit å få toppen sammen igjen :) Bilder fra dagens økt: Ventilløftere, bruer og kammer: Toppen: Fått av resten på blokka, tydelig pakninger som må byttes bak her: Siter Golf 2 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kosesau Skrevet Oktober 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2008 Då er ventilfjørene ute på innsugs-sida og nye ventiltettninger bestilt. Fekk lånt meg ett spesialverktøy fra Møller. Ett stag som eg skrur fast på toppen, og bruker ei stang med ein pipelignende-sak på til å presse ned. La noke under ventilene for att dei skulle holde seg lukka så eg kunne få pilla ut låsingane. Problemet er att ventilane på eksos-sida er skråstilte, så vist eg legger noke under vil det enten kunne føre til att eg bøyer ventilene - eller att det bare sklir vekk. Noken som har tips til ett hobbymekk som funker? Biltema osv er jo såklart stengt. Bilder og litt meir detaljert oppdatering kjem når eg får begynt på eksos-sida :) Siter Golf 2 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kosesau Skrevet November 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Oppdatering: Pga både lite tid og motivasjon ga eg eigentlig faen i heile motoren en stund, begynner å stusse over om det er for mykje jobb med ledningsnettet når motoren er ferdig. Men for seint no, kan ikkje stå halvferdig. Trenger litt tips og pointers, har aldri gjort noke lignande før:) Korleis er det f.eks å legge ventilene i whitesprit over natta for å få dei reine, og pusse med smått sandpapir for å få av sot? Toppen er vertfall renska. Gamle tetningene som fortsatt står i toppen: .... korleis får eg ut dei her? Ventilsetene, ser ok ut? Lina opp det som stod i toppen: Ventilene, ser ok ut? Neste steg: Få ut gamle tetningene, få vaska toppen rein, montert sammen igjen, og planslipe. Så begynne på blokka! Siter Golf 2 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.