Gå til innhold

Masse forskjellig støy i anlegg !

Ranger emnet


GolfGl

Anbefalte innlegg

Som topic namnet seier, har eg en del støy i anlegg. Det er ganske mykje forskjellig faktisk, noken har berre den eller den tingen , men utifra det eg har lest på forskellige forum virke det som om alt ligger i 1 på meg .

 

Når eg starter bilen , kommer det et lite smell i høgtalerene.

Når anlegget står på når bilen ikkje er på , er det ingen støy bortsett fra i sub'en, som dunker som berre det når en skifter sang, og en høre støy (små dunk som er ujevnt) om volumet på spilleren er lavt.

Når bilen står og går, er det vill piping i høgtalerene. Men det virker som om det er 2 forskjellige pipinger, for eine berre går og piper heilt jevnt heile veien uansett ka volum, menst den andre pipingen er dynamo støy som følger turtallet på bilen .

 

Ingen av instillinger på både forsterker og cd-spiller er over 75%, det meste er faktisk under 50%, so det kan ikkje vere gainen som er for høg.

Jordingen på bilen ligger på setebelte"feste" under setet. Pusset på all metall før jordingen på skrudd fast, so det kan ikkje vere jordingen som gjer det. Har forresten prøvd fleir jordingspunkt i tillegg til dette, og det har ikkje vore noke forandring i støye.

 

Alle kabler lagt opp som det skal, ingen signalkabler krysser eller ligger nærmere en 30cm fra strømkabel og jordingskabel.

 

En kompis snakket om at det kunne vere kondensatoren i dynamoen, har mindre peiling på bilmotor så på det punktet står eg som et spørsmåltegn.

Menst min far som har god greie på motor, men mindre peiling en han kompisen som mente det var kondensatoren, mente det kunne vere regulatoren på dynamoen.

Lettaste kunne sjølvsagt vore å berre prøvd en ny dynamo, men hadde vore flott å hatt et visst mål å gå etter som kunne nesten heilt sikkert vore det som påføre støyen.

 

Bilen er en 1995 Golf 3 GL , forresten .

 

Håper på kjapt og godt svar, på forhånd takk!

 

mvh Marius .

Vw Golf 3 - 1.8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket selv over alt flere ganger da jeg drev å dillet med anlegget.. Det endte med at jeg byttet spiller (selv om denne fungerte fint før oppgraderingen), som løste alt, lyden ble klar og fin uten forstyrrelser..

 

Så, har du en gammel spiller ligende (Og du har sjekket de vanligste feilene), prøv den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del ja.

 

Dunking i høyttalerne når du skifter sang er systemstøy fra spilleren. Dette betyr ikke at spilleren er gåen, men enkelte litt rimeligere spillere lager en slik lyd. Når det gjelder den ujevne "tappingen", er den like ille med alle cd-plater? Originale/brente, nye/gamle osv?

 

Ang. det du sier om gain/level kontroll. Hvor mange prosent den står på er ikke så interessant. Denne skal avstemmes med utgangsspenningen på spillerens linjeutganger. Altså har spilleren høy utgangsspenning må gain/level stå veldig lavt. Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med stereo, og vil ikke gå så dypt inn i ting dersom du fra før av finner det elementært, men nevner i forbifarten at gain/level ikke er en volumkontroll. Man vinner altså null og niks på å skru den opp, tvert imot.

 

Piping i høyttalerne. Dynamostøy altså, kommer som oftest fra to steder. Det plukkes opp signalveien eller kommer via ustabile jordingspunkt. Man kan som oftest høre forskjell på disse etter hva som skjer med dem når man skrur opp volumet. Støy i signalveien vil etter min erfaring forbli lav, og la seg "overdøve" av musikken, mens støy forårsaket av ustabil jord vil øke i volum sammen med musikken.

 

Så til å forsøke å gjøre noe med problemet. Jeg har opplevd at flere Golf III har VELDIG ustabil original jord til spilleren. Spilleren er jo signalkilden og inneholder en viktig del av signalveien. Prøv å legge ny jordkabel til denne.

 

Ellers kan man feilsøke etter eliminasjonsmetoden. Trekk signalkablene ut av spilleren, start opp. Er det forsatt like mye støy, så vet vi at det ikke kommer fra spilleren. Er det like ille, trekk ut signalkablene bak i forsterkerne og start opp igjen osv. osv. På den måten får du mest sannsynlig lokalisert hvilken komponent som plukker denne støyen.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme feil på min Pioneerspiller.

Var en sikring i spilleren som hadde tatt kveld, sannsynligvis pga av dårlig jording, eller korslutning av kabler.

Forsterkeren har ihvertfall dratt jord fra spilleren, og istedet for at spilleren skal brenne opp, så går denne sikringen.

 

Kosta i underkant av 450 kroner å fikse. Var en halvtimes jobb, og sikring til en tier.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår