Gå til innhold

Forskjell på hvilken vei man setter elementet i kassa?

Ranger emnet


NoFear^^

Anbefalte innlegg

Er vel 2 grunder til hvorfor folk gjør det. Noen gjør det rett og slett pga at det skal se "kult ut". Har du ett element med magnet av crom eller fine farger etc så pynter det jo opp litt.

 

Grund nr 2 som også er grunden til at jeg også har gjort det er at når du får elementet pekende utover så frigir du endel liter volum i kassa. Dette gjør at du da enten kan bygge en mindere kasse hvis du vil ha det eller du får større volum i kassa hvis elementene krever flere liter enn bagasjen din har plass til.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen er vel som sagt at det er kult. mn man trenger ikke ha mindre kasse fordi om de snues da.. eneste du ¨å gjøre når du snur elementene er at du må snu polariteten på subbene slik at de spiller korrekt.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å snu bare for å se hvordan det ble og jeg synes bare det ble mer "blåse" lyd u bassfleksrøret. kanskje det er for lite, men når jeg tar noe for så synes jeg bassen blir mye finere.
Da vendte du fasen 180 grader om du ikke rørte høyttalertilkoblingene. Selve bassporten skal ikke merke forskjell på dette utover hvordan volumforandringen i kassen vil påvirke portavstemmingen, så da kan det være litt "Jeg har brukt en halvtime på å snu elementet, og da skal jeg sannelig høre forskjell"-syndromet... ;) Ble det bedre enn det var, behold det slik. Synes du lyden blir bedre ved å tette igjen porten, bør man nok sjekke om elementet kan stå i lukket kasse og hvor stor kassen må være i så fall.

 

Dog kan bassopplevelsen totalt sett i bilen forandres til det bedre eller verre ved en slik fasevending, subwooferen skal spille sammen med frontsettet og da er det viktig at alt spiller i takt. Dette kan da hentes inn ved å fasejustere sub kontra frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vendte du fasen 180 grader om du ikke rørte høyttalertilkoblingene. Selve bassporten skal ikke merke forskjell på dette utover hvordan volumforandringen i kassen vil påvirke portavstemmingen, så da kan det være litt "Jeg har brukt en halvtime på å snu elementet, og da skal jeg sannelig høre forskjell"-syndromet... ;) Ble det bedre enn det var, behold det slik. Synes du lyden blir bedre ved å tette igjen porten, bør man nok sjekke om elementet kan stå i lukket kasse og hvor stor kassen må være i så fall.

 

Dog kan bassopplevelsen totalt sett i bilen forandres til det bedre eller verre ved en slik fasevending, subwooferen skal spille sammen med frontsettet og da er det viktig at alt spiller i takt. Dette kan da hentes inn ved å fasejustere sub kontra frontsett.

 

 

Det er snakk om en jbl sub som jeg kjøpte hos bilradiospesialisten. Jbl som har laget kassen også, men synes det ble bedre lyd når jeg tettet igjen for bassporten. snudde elementet for å se hvordan det ble og jeg synes ikke det ble noe dårligere, men da med tett kasse.

Burde jeg snu om koblingen til elementet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår