Gå til innhold

Noen forslag til liten og nett differensial?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg holder på og prosjektere en crosscart, dvs si det er i skisse stadiet men jeg må ha litt info om diverse ting.

Jeg trenger en liten og nett differensial fra en bakhjulstrekker, fortinnsvis med sperre men ikke noe krav. Har sett litt på ATV differ men prisen på de er noe av de drygeste jeg har sett, i utlandet er prisen levelig men orker ikke og importere osv...

 

Diffen må komme fra en bil med uavhengig hjuloppheng.

 

Har tenkt på Subaru Justy 4x4, Suzuki Swift 4x4 osv men finner ikke noe bilder av understellet slik at jeg kan få en tanke om hvordan det ser ut under der. Kan hende de bilene har stiv aksling bak også?

 

Takker for hjelp dere kan komme med og ingen forslag er for dumme :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det blir litt overkill og kjøpe haynes håndbok når jeg bare skal ha info om diffen.

 

Har sett litt på en BMW 325IX fram diff, det er jo som kjent en firehjulstrekker og den har en bitte liten diff fremme i motorrommet der som jeg sikler etter men er skjelden og dermed uaktuell fordi den blir for dyr....

 

Så nå har jeg vent synet mot en vanlig bak differensial for og se om jeg kan ta ev vekt på noen måte. Skal jo greie og høvle av mye stål på de tannhjula slik at diffen blir lettere, skal ikke ha så mye og si siden kjøretøyet mitt blir en tredjedel av vekten enn en vanlig personbil vel?

Til mindre vekt kjøretøyet er til mindre belastning er det vel på diffen.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diff fra 325IX skal jeg klare å skaffe deg for en 3500,- + frakt ca... Men en diff fra Subaru Justy vil jeg tru blir som hånd i handske for deg! Det er uavhengig bakstilling på den bilen. Og den er liten å lett. Du kan jo også ta av en del på "sol-hjulet" for å spare vekt der. Mener jeg har sett en tråd her inne ett sted hvor de gjør akkurat det, bare på en annen diff. Info om diffen får du bare ved å ringe Subaru verksted. De kan fakse, evnt. maile deg, info og bilder om diffen. Det har de på databladene sine ;-) Høres ut som ett artig prosjekt da. Hold oss oppdatert!!!

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det blir litt overkill og kjøpe haynes håndbok når jeg bare skal ha info om diffen.

 

Har sett litt på en BMW 325IX fram diff, det er jo som kjent en firehjulstrekker og den har en bitte liten diff fremme i motorrommet der som jeg sikler etter men er skjelden og dermed uaktuell fordi den blir for dyr....

 

Så nå har jeg vent synet mot en vanlig bak differensial for og se om jeg kan ta ev vekt på noen måte. Skal jo greie og høvle av mye stål på de tannhjula slik at diffen blir lettere, skal ikke ha så mye og si siden kjøretøyet mitt blir en tredjedel av vekten enn en vanlig personbil vel?

Til mindre vekt kjøretøyet er til mindre belastning er det vel på diffen.

 

 

Jeg har en Cossie framdiff med mellomaksel ca 50 cm lang... Kan få det for 1700 + frakt!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skaffe en IX diff selv for rundt 1500inkl frakt men jeg trenger stikk akslinger også videre. Er også viktig at det er lett og få tak i reservedeler i tilfelle det skjer noe :)

 

Ja jeg ser for meg og dreie mye av solhjulet osv men utvendig er det lite jeg kan gjøre desverre. Kan jo frese av mye materiale men vet ikke hvor tykt selve huset på diffen er. Har jo noen store klumper med aluminum her som jeg kunne lagd et nytt diffhus av men du verden det blir mange timer i fresen...

 

Lurer på og lage en egen tråd men er vel ikke noe sted her på forumet for et slikt prosjekt i.o.m at det ikke er bil men kun bildeler jeg har med og gjøre ;)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dreie av solhjulet?

 

åssen har dere tenkt å gjøre d? og hvor mangen gram sparer man på d...

 

ikke for å være pesimistisk men dette har jeg aldri hørt om før.

 

ang. diffbrems så er den enkleste løsningen å sveise sperr på en vanlig diffrensial mener jeg...skal jo bare gå på løst underlag alikevel så, sliter ikke så mye dekk og gir mye bedre fremdrift.

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dreie av solhjulet?

 

åssen har dere tenkt å gjøre d? og hvor mangen gram sparer man på d...

 

ikke for å være pesimistisk men dette har jeg aldri hørt om før.

 

ang. diffbrems så er den enkleste løsningen å sveise sperr på en vanlig diffrensial mener jeg...skal jo bare gå på løst underlag alikevel så, sliter ikke så mye dekk og gir mye bedre fremdrift.

hvilken motor og gir tenker du å bruke da?

 

og har du vurdert kjededrift? måtte jo evt hatt stiv aksling da...

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår