Gå til innhold

Mitsubishi Galant 83 - ingen strøm

Ranger emnet


thebbear

Anbefalte innlegg

var ute å brommet litt igår. satte bilen ifra meg i 1 time.

når jeg skulle kjøre igjen, så var den helt død.

jeg åpnet pansret, skjekket alt og alt var i orden.

jeg tok av brekket, fikk god fart og prøvde å trillstarte, men like død. jeg måtte bare sette den intill en veikant til idag.

 

idag gikk jeg til bilen og den var akkurat likens.

jeg fikk en kar til å prøve med sin bil å gi meg strøm med startkabler, men ingen forskjell.

senere stoppet en elektriker og spurte om jeg trengte hjelp.

han skrudde litt, målte spenning og skiftet kontakter, men ingen verdens ting skjedde.

 

har fått bilen hos min onkel, så jeg kontaktet han.

han kom å så, men fant ingen feil.

vi måtte bare taue bilen hjem, for han kunne jo ikke stå der å være i veien for annen trafikk.

 

onkelen min er elektro-ingenør, så han målte litt kabler og sikringer.

 

ingen sikringer var gådd. testet alle sikringer, inkludert hovedsikring, og alle var like hel og i orden.

vi målte spenning der man setter inn hovedsikringen, men der var det dødt.

batteriet måler 12,5 volt, så der er ingen feil.

 

det er 0 strøm til bilen.

ikke et eneste lys virker, ikke fløyta en gang.

 

vi tipper at det kan være startmotoren som har tatt kveld, men skulle ikke lysene virke alikevell?

 

noen tips?

 

Mvh. Bjørn

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med selve tenningen? tenningen kan være så mangt, og den vil heller ikke dø av seg selv i løpet av en time. Og da ville jo også lysene ha virket.

 

Men det er en ting jeg ikke fortår, du sier at du måler ingen spenning der hovedsikringen står, men likevel er det god spenning på batteriet. I mine ører om jeg ikke missforstår så tyder jo det på en ødelagt hovedsikring, om det er en hovedsikring da... har aldri sett at det bare er en hovedsikring.

 

Det er nokså greit, måle spenning frem til der hvor det ikke er spenning lenger og du vil finne feilen - dette gjelder dersom det er brudd.

 

Men det som også kan gjøre bilen helt dau er om det er kortslutning et sted. Dersom du måler batteriet sin spenning fra + polen til chassiet (jord) så vil du få ca 12.5 V. Så mens du måler, så vrir du på nøkkelen. Er det stort spenningsfall? kanskje helt ned i ca 0 volt? Det tyder på at nøkkelvridningen utløser en kortslutning en eller annen plass.

 

Så gamle biler er ikke så veldig kompliserte elektrisk sett. Kan vær selve batteriet er kortsluttet og ikke vil gi fra seg kraft under belastning.

 

En ting er jeg rimelig sikker på er at det ikke er noe feil med tenning eller noen andre moduler i bilen, for så lenge den er komplett dau så er det ikke spenning noen steder, og det kan ligge i batteriet, eller sikringer. Dersom batteriet er gammelt så kan du bytte det, men prøv å lån et batteri hos noen - et som passer sånn ca slik at du får testet om det er det som er galt.

 

Har du svært anlegg i bilen? Kan ødelegge batteriet. Har du hatt problemer med å starte før? Kan være det har tatt knekken på batteriet. Kan være det er spenningsregulatoren som er gåen også...

 

Mye som kan være gåent for å si det sånt, men begynn med å MÅLE alle sikringer, ikke bare se på de, for det kan faktisk se ut som en sikring er i orden når den ikke er det. Regner med at hoggeren er den beste dele ressursen på den bilen, så ta en tur innom å finn en regulator, men jeg tviler på at det er denne som er skyld alene i at bilen er dau nå, men kan være en underliggende årsak av mange andre til at den har daua.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har målt samtidig som jeg vridde nøkkelen, og det er ingen spenningsfall. den står på ca 12,54 konstant.

 

vil heller ikke tippe at det er brudd en plass, for det hadde jo vært rart om det plutselig skulle skje, uten at det har vært noen tegn på det tidligere.

 

jeg skal ta å måle alle sikringer en gang til, bare for å utelukke at det er der feilen ligger.

 

jeg testet batteriet istad med et neon-lys og der er alt i orden.

må være en plass strømmen stopper.

 

det jeg mener med hovedsikringen, det er at den står inni bilen under rattet. det er en pluss og en minus kontakt i den så klart. når man måler på sikringen, så er alt i orden. når man måler på de kontaktene der sikringen sitter, så er det ingen spenning, noe som forteller oss at strømmen kommer ikke fram til hovedsikringen inne i bilen og det er et brudd før sikringene.

 

har ingenting anlegg i bilen.

 

hvordan ser en spenningsregulator ut?

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Dersom hovedsikringen du sikter til sitter under rattet, er dette neppe noen hovedsikring. En hovedsikring vil stå ca 20 cm eller mindre fra + polen på batteriet. Men som sagt så vil jeg tro at det er flere enn en "hovedsikring".

 

Med brudd så mener jeg en gåen sikring også.

 

Vanskelig å vite hvordan og hvor spenningsregulatoren er og ser ut, alt jeg kan si er at på carinaen som jeg hadde så satt den på venstre dempertårn. Den var ca så stor som en knyttneve og ser ut som en stor koblingsboks men noen ledninger inn i... men det var på carinaen.

 

Klarer du ikke å finne ut hvor du skal måle kan det lønne seg å skaffe seg en haynes mekkebok om bilen med koblingsskjema, han der onkelen din burde kunne forstå koblingsskjemaet dersom du ikke gjør det... :)

 

Men en ting som også er, noe som mange glemmer, at det skal jording til diverse steder. Det kan være brudd i jordingen et sted også.

 

Når jeg sier at sikringer som skal være hovedstrøms sikringer sitter 20 cm fra batteriet så er det en antagelse basert delvis på at dersom denne hovedledningen skulle kortslutte i motor rommet, og den ikke er sikret før den kommer innom kupeen (som også er lite trolig for en hovedledning) så kan det veldig fort oppstå brann i motor rommet. Den andre årasken er at PKK krever at ledninger til f.eks. forsterkere skal sikres ca 20cm eller nærmere batteriet (og forsvarlig klamret), nettopp pga den store brannsfaren (og eksplosjonsfaren) som vil oppstå uten sikring.

 

Det kan selvsagt også være en ledning på tenningsbryteren som er gått av - ja det kan skje på en time - den kan være løs fra før, og så i et beleilig øyeblikk dette av...

 

Jeg hadde også et tilfelle der bilen var helt dau, og da var det en ledning som var av i tenningslåsen. Dette var da i forbindelse med en kollisjon. Jeg kolliderte, men daua aldri bilen før den var hjemme i garasjen igjen. Da jeg hadde fiksa den og skulle starte den opp igjen var den helt dau som du beskriver din.

 

Poenget er at ledningen kan ha hoppa av under kjøring uten at du merket noe til det da, men når den skal startes igjen så virker ingenting.

 

En mekaniker sa til meg at jeg skulle sjekke tenningslåsen sine ledninger, men jeg så dette som så usansynlig at jeg ikke gjorde det. Det endte opp med at jeg leverte bilen inn på verksted, da jeg så for meg ukesvis med feilsøking uten koblingsskjema, så jeg leverte den likegodt inn. Jeg arbeida da i samme firmaet som hadde verkstedet, så det blei ikke dyrt uansett. Endte iallefall opp med at mekanikeren sjekka tenningslåsen etterhvert, og der lå feilen :) Han måtte lodde på ledningen igjen, og saken var i orden.

 

Sansynligheten er i allefall veldig stor for at om det er snakk om brudd (og det tror jeg det er) Så er det enten i en plugg eller en gåen sikring. Det er nok ikke midt på en ledning for å si det sånt.

 

lykke til!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå sedd over alle sikringer og kabler, men finner ingen feil...

 

blir vel å ende med at fagfolk må se over bilen og pengeboka mi blir tom og vel så det...

 

skal ta noen bilder senere av motor-rom og sikringer inne i bilen, så kan jeg si hva jeg har undersøkt på de forskjellige plassene og folk her kan kanskje fortelle mer om hva mer jeg kan skjekke.

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som technobreat sier og sjekk jordinger og tenningslås, ganske sikker på at du finner feilen der. Har vært borti akkurat det samme med en primera p10 og der var der tenningslåsen som kødda...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekket jordinger og tenningslås.

alle ledinger sitter skikkelig. finner ingen synlig feil.

 

jeg ringte en bilmekaniker før i kveld.

han anbefalte meg til å pusse kontakter til batteriet og polene på batteriet for god kontakt. jeg gjorde dette, men ingen forbedring.

ringte han på nytt, og da sa han at jeg skulle sjekke om det kom strøm fram til startmotoren.

dette blir vanskelig for meg, for den ligger under motorblokka og det er meget vanskelig å nå den både oppe og under bilen....også vet jeg heller ikke hvordan man måler strøm på en startmotor.

 

ellers idag har jeg banket i startmotoren uten forbedring.

vært under bilen og sedd etter ødelagte kabler, men alt er bare fint der.

 

 

det blir nok å ende med et bilverksted og alle pengene flyger sin vei

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok gjøre mer enn å se på kablene - de må måles til et relevant referansepunkt... Som sagt, dette er et "enkelt" system, ikke så vanskelig å finne feil i hvis du kan litt bil elektro. Om du står absolutt fast, så må du nok bare sette den inn på verksted, de bruker ikke lange tiden på å finne feilen skal du se...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer 2 bilmekanikere idag og skal se på den.

hvis ikke de finner ut noe, så skal en langutdannet bilmekaniker komme på onsdag å se. hvis ikke han heller finner feilen, så skal han ta den inn på sitt verksted og gå over hele bilen etter feil

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mekanikerne kom aldri =(

 

han langutdannede skal komme idag, Torsdag...etter som han sier da.

han har vist mye å gjøre, så kan ta en stund før han får tid til meg.

har kommet fram til en beslutning. koster det over 4-5 tusen å reparere den totalt, så kjøper jeg en ny bil jeg har funnet som er ganske spesiell.

 

Toyota Camry 1988 modell USA importert

2.0 liter bensin

188.000 km

pris 15.000 kr

 

ganske spesiell bil med mye ekstra-utstyr.

tenkte kanskje å kjøpe den, hvis galanten er total-vrak

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du måler på batteri og du skrur på tenninga så skal du få ett lite spenningsfall.. om den ikke rikker seg en halv volt en gang så er det tenninga som er problemet.. da må du sjekke om det er noe kabler eller noe som er borte.. prøvd å blinke me langlysa for å se om det lysr liksom?de skal jo funbke selv om tenning lr noe står på.. lr? mener d gjør d på flerste bilene mine værtfall..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt død, uansett hva du prøver å bruke som bruker strøm.

fløyta er død, lysene er død. er ikke lys en gang når du lukker opp døra i dashbordet.

 

har hatt av halve dashbordet og sett på alle ledninger, men alle er like hel og sitter like godt fast.

 

vil tippe det er en sikring en plass jeg ikke vet om som har gått. men hvor den skulle være, det er ikke godt å si.

 

(mekanikern kom faen ikke idag heller...begynner å bli jævlig utålmodig her jeg sitter)

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår