Gå til innhold

motorproblemer jetta 1989 1,8gl

Ranger emnet


mikke85

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et luksusproblem med min jetta!

Dette begynte med en vanlig dag jeg skulle ut å kjøre men den bare drar helt vanlig på starteren.den starter ikke.ikke nesten engang.Vi har kommet fram til at det er et bensintilførselproblem.For vi fikk start på den igjen ved å konstant sprute startgass i luftfilteret(en hel boks gikk med!!)Da kunne jeg kjøre igjen. men en uke i syden gjorde at den stod stille i en uke.Ved start igjen jaget den turtall og fant ikke tomgang før motoren ble varm.Tilslutt stoppet den.Etter det har jeg ikke klart å finne ut hva som er galt..Bensinpumpa går konstant med tenningen på...Jeg har byttet pumpe å filter men den går fortsatt konstant.Er dette riktig?Tror den bare skal gå til den har maks trykk og så stoppe.eller??Denne motoren har endyseinnsprøytning (mono jetronic.)Dette systemet har jeg oxo byttet (alt på innsuget.)På dette systemet sitter det en styringsboks (åpne lukke) til nåla i dysa.Den boksen sitter sammen med "gasseren".

Poenget er: Når bilen har stått med tenning på en god stund, får denne enheten noen raptusser å lager noen rare suse og tikkelyder, og så slutter den igjen. Men DA starter bilen.etter disse lydene.. Den går en liten stund men så stopper den igjen uten forvarsel og uavhengig av turtallet.Og da er det bare å vente på de rare lydene igjen.Jeg skjønner helt ærlig ingenting og er ikke spesielt flink på bilelektro men er rimelig sikker på at dette er et elektrisk bensintilførselproblem.

Hvis noen kan noe om dette hadde jeg satt stor pris på noen tips som fører meg rett til problemet=) "håper"

senka jetta er tøft=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du kan ha ett problem emd den boksen eller ett rele/føler som styrer bensintilførselen. Nå bor jeg i Sarp og kan titte på dette sammen med deg hvis du ønsker det en dag. Har ganske full timeplan men kan vel få trøkka det inn...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har mistanke om den boksen jeg og men har jo byttet den=)hehe..Hvilke rele tenker du på?Jeg må se mere på dette etter jobben idag da jeg er ganske avhengig av at bilen virker=)

Har fått ordnet elskjemaer men er ikke spesielt flink til dette.er dette prblemet noe du har vært borti før?

senka jetta er tøft=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti detta før nei. Men har du el skjema med verdier er det jo egentlig grei skurring. Bare å lese å måle verdier hele veien så finner du nok feilen til slutt...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den til å gå igår.sjekket noen ledninger som gikk inn til dysa.det kommer noen rare lyder fra boksen.den gikk en god stund å vi prøvde den på veien.alt gikk bra helt til jeg skulle prøve igjen senere på kvelden.nå starter den ikke igjen.skal prøve å bytte den boksen nok en gang å se om det hjelper.hvis ikke det hjelper skjønner jeg ingenting da det ikke er noe ledningsbrudd inn på boksen.hehe.har klødd meg i bakhode noen dager nå=)

senka jetta er tøft=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du har vel ikke en ørliten lekkasje i et bensinrør eller bensinslange, vel?

 

Da vil all bensina med tid og stunder renne tilbake i tanken,og pumpa vil bruke lang tid på å få fram bensin til motoren.

 

Tror også det sitter en tilbakeslagsventil bak ved tanken, og hvis denne er gåen får du samme problem skulle jeg tro.

 

Hvis en av disse tingene er tilfelle burde du ha større problemer jo lenger tid bilen har stått stille hvis jeg ikke tenker helt feil....:wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja=)

takker for svar.Jo vi har vært på tanken og fått eliminert en god del teorier! Vi har et problem med at bensinpumpa går konstant så lenge tenningen står på. den stopper ikke etter 10 minutter engang=)Nå har vi brukt en uke på dette å begynner å bli redd for at jeg må bytte hovedstyreenheten til motorstyringa!

Men noe har skjedd for hør her: Til å begynne med stoppet bilen etter 2-3min etter at den endelig startet. Update: Når den endelig starter nå, går den veldig fint veldig lenge (har til å med kjørt lange turer). Jeg må slå den av på vanlig måte.hvis bilen står uten motoren igang i 2-3min starter den igjen.men ikke etter 5min?!irriterende ikke sant?? Men teorien din er på ingen måte dum!Men har sjekket dette allerede. feilen vedvarer. I går skjedde det en annen merkelig ting når jeg var ute å kjørte: Plutselig når jeg skulle gi gass var det akkuratt som om den ikke fikk bensin.Det er jo ikke noe unormalt med det=)Men det som var ille rart var at den stabiliserte seg på 1000rpm tomgang men så fort jeg rørte gassen gikk den slik:::RPM1000-2000-300-400-500-3000-200-nesten stopp.Da den nesten stoppet slapp jeg gassen igjen og bilen stabiliserte seg på 1000rpm i løpet av en brøkdel av et sekund.Så fort jeg gassa begynte moroa igjen!Jeg satt der og skjønte ingenting.Så jeg lukket opp panseret og skjøv tilbake "tappen" på boksen nevnt i tidligere innlegg her.den tappen styrer tydeligvis tomgangen og bilen gikk fint igjen. Enkelt problem=)det høres i alle fall sånn ut! Men den boksen har vi nå byttet 3!! ganger. Ingen ledningsbrudd inn til boksen! Det vi stort sett står igjen med da, det er styreenheten til motorstyringa.

For det er når denne tappen stiller tomgangen sin bilen endelig starter etter å ha stått med tenning på i 5-10 minutter. et ord... HJELP!!=)

senka jetta er tøft=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår