Gå til innhold

Audi A6 2.5 TDI/ motorproblemer?

Ranger emnet


Chris X

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har planer om å kjøpe meg en A6 med denne motoren og leser flere steder at det har vært en del fuzz med denne motoren, kammer og div... er dette bare på noen av årsmodellene? Jeg kan jo velge en med 1.9TDI men det er liksom litt mere "ompf" i 2.5 literen.

 

Skal bruke mellom 150 og 200000 på nytt kjøp så jeg gidder ikke å kjøpe noe som må mekkes på.

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne ein med AFB motorkode virker ut som kammene er med holdbare der.AKE motorene holder kammene vis du er heldig 150000km

 

Min a6 2,5TDI AFB er nå kjørt 300000km med orginale kammer å det er ingen tegn til slitasje på kammene.

 

Prøv ein a6 med 1,9tdi åsså etterpå ein med 2,5tdi. det som er sikkert er att du går ikke tilbake å kjøper 1,9 en. triste motorer

 

2,5en er Rå! spesielt med chip :D

 

Sjekk servicehistorikken og for oljelekasjer. ser dette greit ut så er det nok ikke så stort problem. prøv og å fine ein som ikke har gått på longlife serviceintervall.

 

Disse bør ha oljeskift hver 10000km til 12000km ikke 30000km

- 98 Audi a6 2,5tdi

- 82 Vw Golf 1 Weber

x 96 Vw vento

x 99 TT

x 00 Seat Leon x 02 Seat Leon x 92 Golf cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Disse bør ha oljeskift hver 10000km til 12000km ikke 30000km

 

Nettopp! Og dette er et broblem med flere biler veit jeg. Longlife servise fungerer sikkert bedre i land med et mere stabilt klima vil jeg tro, det må være tøft å være motor i 15-20 kalde og bli startet opp med slitt olje.

 

 

Har kjørt begge typene med 1.9 og 2.5 Har også prøvd 2.4 og 2.6 bensin, men jeg vil ha diesel og da helst 2,5 literen. Til den summen jeg har tenkt å kjøpe bil for, får jeg en to år nyere Passat med 1.9liter men dette er ikke Audi da....alikevel tenker jeg på dette som et alternativ.... dette blir vel som å banne i kjerka... så da skal jeg holde fred om dette:D

 

Uansett, det er mye å velge i:)

 

Takker for ditt svar og skal følge dine råd som hørtes veldig fornuftige ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk:) har en kompis som fikk beskjed om at kammene var slitt, å at dem skulle ha 30 tusen for å skifte.

 

så dro han til et annet verksted å der fikk han beskjed om at dem ikke var slitt:)

 

Altså om det er delte meininger som du nevner der, så ville jeg tatt bilen på naf test. De er iallefall nøytrale og har ikke noe å tjene på å påpeke feil eller ikke...

det koster noen kr men er vel verdt det

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså om det er delte meininger som du nevner der, så ville jeg tatt bilen på naf test. De er iallefall nøytrale og har ikke noe å tjene på å påpeke feil eller ikke...

det koster noen kr men er vel verdt det

 

 

takk, skal tipse han om det:)

- Vw Caddy 2006

+ Audi A3 1999 (solgt)

+ Audi A3 2004 (solgt)

+ Mazda 323F 1990 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hei, nå ble jeg litt små nervøs, :sick har akkurat kjøpt meg en A6 2,5 tdi V6. 99 mod. leser at kammene er ett problem ved disse, noen som kan fortelle meg hva jeg skal se etter når jeg lyser med lykt der man fyller på olje? tegn til slitasje?

PS: min går som en kule. ivertfal enda :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei...

 

Har en A6 motor som er 2,5 TDI, og jeg anbefaler 2,5 modellen på det sterkeste. Har både tunet den kraftig og eid den lenge. Den har gått 200 000km og går ennå som ei klokke. Lyden er kraftig råå, og folk snur seg når de hører den.

 

Jeg har chip, nytt effekt annlegg og powerfilter og overhalt turbo, så jeg har hatt den i benk og målt 250HK fra den originale 140 hesteren. Den yter også nå 400Nm:O

 

140 hesteren? Er det den gamle rekkefemmeren du mener da? V6`erne hadde 150 og 180 hk.

Hvis du har V6`ern kan du si meg hvordan du har trimmet den? Har selv en slik bil og lurer på å trimme min, da jeg synes den både er for lat og for stillegående til å få fram den fine sekserlyden.

 

Til trådstarter som vurderer å kjøpe slik bil så vil jeg si at det er flotte biler på alle måter, OM BARE ALT FUNKER! Har hatt min siden januar nå (99 modell 2,5 Tdi Avant Quattro manuell gir)og har lagt ut 17.000 på den til nå og 35.000 ventes i reparasjoner bare jeg får litt mer penger. Så han som solgte meg bilen var vertfall ærlig: "Du må regne med 50 tusen i året på reparasjoner, det har vertfall jeg hatt"

Jeg vet at dette er en problembil fra Audi, men hvis forrige eier har betalt gullrekka med kammer, turbo, regreimskift, nye vindusheiser, dørkasetter, evt. clutch og termostat dersom den har gått langt (koster henholdsvis 11.000 (!) for clutch og 14.000 (!!) for termostat å bytte), forstillingsdeler, drivledd, elektronikk på bose anlegget, tull med infodisplay, bråkete kupèvifte så bør det være et godt kjøp. Det er vertfall de feil jeg har/har hatt på min bil.

Sjekk også etter rust! Min hadde hele taket i rennene under railsen, og nede på alle dører, tilogmed i hjulbuer bak begynner det å komme nå.

 

Så lurer jeg på på vegne av alle oss som kjøper slik bil, hvorfor ikke Haynes lager rep.bøker til disse bilene? Det er jo nettopp disse bilene som trenger det! hehe..Kanskje audi hindrer salget av de bøkene, slik at de kan få bilene sine på verksted. Tror denne modellen har vært god inntektskilde for audi på reparasjoner, men så mister dem jo også ryktet sitt. Blir vertfall BMW på meg neste gang!

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en a6 2.5 Tdi 180 hk for et par uker siden, da jeg titta ned i olje lokket var det tydlig at denne raser snart gitt. svært dype groper i kammene. så nå står den på møller! blir nok dyrt, men jeg har heldigvis sånn 5000 km bruktbil garanti, virker som de dekker det :)

 

EDIT:

Ja, også er det noe feil med termostaten... hva blir det neste? automatkassa? Er uansett en sykt deilig motor.

Mb 190E, jakter på AMG motor :)

Audi A6 2.5 TDI 2002 @450Nm :D vrrrooom

Audi S6 4.2 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en a6 2.5 Tdi 180 hk for et par uker siden, da jeg titta ned i olje lokket var det tydlig at denne raser snart gitt. svært dype groper i kammene. så nå står den på møller! blir nok dyrt, men jeg har heldigvis sånn 5000 km bruktbil garanti, virker som de dekker det :)

 

EDIT:

Ja, også er det noe feil med termostaten... hva blir det neste? automatkassa? Er uansett en sykt deilig motor.

 

 

Da har jeg fått bekreftet det, det lå ventiler og løftere spredd rundt i motoren gitt.

 

Jeg kommer nok neppe til å kjøpe en 2.5 liter igjen! men nå som de bytter dem på min så burde den jo holde en stund :D

Mb 190E, jakter på AMG motor :)

Audi A6 2.5 TDI 2002 @450Nm :D vrrrooom

Audi S6 4.2 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår