Gå til innhold

bilavskilta = ulovleg av biltilsyn/politi

Ranger emnet


bassdal

Anbefalte innlegg

her i førde om dagane skjer det stadig vekk noe nytt

men, i gårkveld vart en kamerat av meg stoppa av

sivil politibil med biltilsynmann og politimann

dei avskilta bilen på grunn av:

 

servoreima var av (på grunn av lekasje på ein slange) so reima var vekk kobla

 

senkesett: han hadde med seg tuv papira.

felgane var skreve i vognkortet men ikkje senkesettet

 

 

dei klagde på at det var for lite klaring mellom dekk og innerskjerm? (øøøh)

 

har dei i det heiletatt lov å avskilte en bil på den måten?

er ikkje det snakk om å få en mangel lapp?

 

 

 

(var snakk om at alle "råne biler" i førde skal bli stoppast på den måten her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Desverre må alt som senkesett og slikt skrives inn i vognkortet, det holder ikke lenger og kjøre rundt med papirene... Dessuten frafaller Tüf-papirene hvis produktet bryter direkte med en norsk lov... Dog, det var jo litt spesielt at de klagde på klaringen, for det skal jo være lov hvis du kan ha fullt rattutslag, samt full innfjæring på bilen uten at dekka tar borti :)

 

Servoreima derimot, den høres jo ganske teit ut egentlig... I mitt hode er det vel det samme om servoen fungerer eller ikke, men de mente vel kanskje det at hvis den skal taaes vekk, skal det føres inn i vognkortet...

 

Men, som jeg alltid sier i disse underfora'ene; Juristen kan helt sikkert gi deg ett skikkelig svar med henvisninger til paragrafer og ledd :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har ingen representant fra Biltilsynet gjort noe som helst siden 1995, for da endret de navn til Statens vegvesen.

 

For det andre har de lov til det. Avskilting av biler er omtalt i minst én annen tråd, såvidt jeg kan huske, så du kan jo se om du finner den - da slipper folk å gjenta seg selv. :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal vere minimum 10mm klaring mellom dekk/felg og alle andre deler av bilen (unntatt fjærskål, bremscaliper og hjulnav) under alle tenkelige situasjoner (full sving og full vandring på fjærer og dette kombinert)

 

ka hadde politiet å gjere i motorrommet egentlig?

 

og sia den var ulovlig senka var det nok heilt rett av dei å avskilte bilen sjølv om det kan virke firkanta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal vere minimum 10mm klaring mellom dekk/felg og alle andre deler av bilen (unntatt fjærskål, bremscaliper og hjulnav) under alle tenkelige situasjoner (full sving og full vandring på fjærer og dette kombinert)

 

ka hadde politiet å gjere i motorrommet egentlig?

 

og sia den var ulovlig senka var det nok heilt rett av dei å avskilte bilen sjølv om det kan virke firkanta..

 

Nå er det vel ikke noe problem at politiet tar en titt under panseret i forbindelse med en teknisk kontroll, men siden det var folk fra Statens vegvesen der, vil jeg anta at det var dem som utførte den tekniske kontrollen...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis det Norge er.

Selv er jeg litt forbanna på at ikke DOT-godkjenning eller fra tilsvarende innstanser er verdt noe i Norge, irriterende at f.eks senkesett må ha TÜV-papirer.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal vere minimum 10mm klaring mellom dekk/felg og alle andre deler av bilen (unntatt fjærskål, bremscaliper og hjulnav) under alle tenkelige situasjoner (full sving og full vandring på fjærer og dette kombinert)

 

ka hadde politiet å gjere i motorrommet egentlig?

 

og sia den var ulovlig senka var det nok heilt rett av dei å avskilte bilen sjølv om det kan virke firkanta..

 

Mange nye biler som ikke har klaring på 10cm...

Men når politi og satans veivesen slår seg vragne er det lite en

kan gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår