_:OVeRHeAD:_ Skrevet September 2, 2008 Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 hvor varm er motoren ca når den er ca 4mm før det røde på måleren? monterte el vifte i dag men den starter så sent... satte vifte bryteren på slangen nederst på radiatoren, burde den heller ha stått på den øverste? knaben Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 2, 2008 Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 hvor varm er motoren ca når den er ca 4mm før det røde på måleren? monterte el vifte i dag men den starter så sent... satte vifte bryteren på slangen nederst på radiatoren, burde den heller ha stått på den øverste? knaben Du har ikke vurdert om det er måleren din det er noe gæærnt med da? Sånn bortsett fra det så burde nok giveren stått på øvre slange. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 2, 2008 Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 jeg hadde også problemer når jeg ettermonterte en elvifte på b230.. fikk ikke termostatbryteren til å slå ut (var vel 88 eller 92 grader). Da hadde jeg den inn i radiatoren også(!), men tror den kanskje var d.f., selv om den var ny. Etter hvert byttet jeg motor til en som hadde i toppen, så da slapp ejg det problemet. Du kan også kjøpe sånne som er justerbare, så du kan velge når den skal trigges. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_:OVeRHeAD:_ Skrevet September 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 tanken om feil på måleren streifet meg også, men kan jo prøve å monteren den på den øverste slangenå se om det blir bedre. kom gjerne med fler forslag, men DaButcher hva mente du med bytte av motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 2, 2008 Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 Er ikke mange dagene siden en her skreiv at vifta hans gikk nesten konstant når han hadde temp-føleren på den øverste slangen, men såfort han satte den på den nederste blei alt mye bedre :) så la den stå der du! ;) Men du kan jo bare koke bryteren for å sjekke når den slår ut :) Butcher'n mente at han kjøpte seg ny motor hvor det satt temp-bryter i toppen, så han brukte den isteden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet September 2, 2008 Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 er ikke no problem å ha bryteren på den nedre slangen. jeg har det og har aldri hatt no problemer med det. da er du hvertfall sikker på at det alltid er vann ved bryteren. hvis du har den på den øvre slangen og det f.eks blir lite vann en gang pga en lekkasje o.l og du får luft i systemet så kan du risikere at det ikke fungerer som det skal (pga hvis det ligger en luft bobble ved bryter'n). derfor flytta jeg min ned. jeg har ikke merka no forskjell hvertfall. litt rotete forklart, men du skjønner nok hva jeg mener. jeg ville prøvd å bytte føleren. du kan jo prøve med f.eks denna: http://www.biltema.no/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1184 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 Det er et godt poeng at giveren bør stå i vann. Jeg hadde en gang en Skoda 120 LS full av luftlommer i kjølesystemet, og da hoppet måleren fælt... Poenget er uansett at vifta må slå inn ved ønsket temperatur. Får den det i nedre slange burde vel saken være grei. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 for å teste giveren, kan du koke den og sjekke om den blir kortsluttet mellom polene. ps. regner med du bare bruker den til å trigge relè med? En slik bryter tåler sånn 0.7A elns og viften din drar gjerne 90A i startøyeblikket! mao. må du ha: 1 stk Termostatbryter (for å trigge relè, negativ eller positiv) 1 stk kvalitetsrelè (ikke clas ohlson, de har kort levetid (egenerfart)) 1 stk elvifte x liter bensin for å varme opp motoren ;) Du kan som sagt ta inn bryteren din, legg den i en kjele og ta å koble på noen litt lengre ledninger. Så tar du multimeter mellom polene og velger den "pipefunksjonen" på multimeteret. Når den viser ca 0 (litt avvik er det jo), så betyr det at den funker. Da vil vel multimeteret også pipe.. Om du ikke har multimeter, så må du bli litt mer oppfinnsom.. Feks kan du da koble et led lys elns.. eller kanskje en lommelykt-pære elns gjennom termostatgiveren. Den skal ikke slippe gjennom noe før den koker. Men husk å ikke kjøre viften rett i termostatbryteren, da brenner den fort :-P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo d6 Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 Hva er vitsen med el vifte? Det orginale funker jo bra fra før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen_mg Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 ja spesielt når du har stoppet motoren!! greit at den den går litt etter du ar parkert også! Siter http://www.volvo-racing.i2.no Volvo 242 Turbo Volvo 242 Turbo banebil 1984 Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987 BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 Så lenge vannet ikke koker så skjønner jeg ikke problemet.. Med el.vifte så stiger gjerne måler litt før vifta starter,så vil den gå ned igjen. Går den ikke nok ned og du måler vanntemp. til å være litt høy,så sett på en bryter som slår inn tidligere. Du sier vifta starter så sent! føler du den burde starta før,eller koker kjølevannet? :) Har byttet x antall brytere i alle forskjellige bilmerker. De er alltid montert lavt på radiator! Tempføleren i instrumentpanelet er jo ikke akkurat nasaspec. heller. Min står litt høyt men den har normal temp på datasidene når jeg logger på sprutet. kan være alt fra slitt instrument/giver til gamle ledninger/dårlig kontakt. Men koker vannet så sett heller på en 92graders bryter. heller det enn å plassere den på øverste slangen. som nevnt så står den alltid i vann og ikke minst ser det rotete ut med den på øverste slangen. Følg også rådet om kvalitetsrele,sto i kø når mitt brant opp. Føles ikke spes. lurt å gå ut av den litt "harry" toførrn i Oslo og tjuvkoble. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 hvis du har en delebil stående, så kan du bruke rele'et til fjærnlyset (sitter helt til venstre under dasjbordet). det er hverfall det jeg bruker og har hvert problemfritt en god stund nå. edit. tok et bilde: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 Det bildet er i allefall ikke tatt under dashbordet :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet September 4, 2008 Rapporter Share Skrevet September 4, 2008 hehe. nei men sånn ser rele'et ut. jeg har plassert det der og brukt det til vifta. oprinnlig står det under dashbordet og er til lyset Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_:OVeRHeAD:_ Skrevet September 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 jeg har den på den øvre slangen nå og den starter noe tidligere enn når den var på den nedre, og jeg synes ikke den starter for ofte. men det kan jo kansje bli problem visst systemet begynner å lekke eller noe sånt som dere sier, men det lekker jo seff ikke nå da :)så det tar jeg visst den tid kommer. bryteren jeg bruker er den fra protrim(lukker ved 95*c?) og den funker jo fint. men org vanntemp måleren i bilen viser jo enda et stykke over halv før den starter, men det kan vel være litt feil ellere noe kansje. men visst man har bryteren på slangen nede og den slår inn ved 95*c er jo vannet godt å vel 100*c i motoren siden det har gått gjennom radiatoren allerde, eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.