redhot Skrevet August 30, 2008 Rapporter Share Skrevet August 30, 2008 Hei, Trenger en kjapp innføring i feilsøking på ABS systemet. Symptomer: lampa i dashbord lyser konstant Merker ingenting med bremsene ellers 1) Vanligste feil? Elektronikkfeil, følere, tromler/skiver etc? 2) Kan det være nok å resette systemet? Hvordan/hva trenger man for å gjøre dette? Takknemlig for hjelp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MSpeed Skrevet August 30, 2008 Rapporter Share Skrevet August 30, 2008 Kan være en omdreiningsføler det. Letteste er vell å ta en tur innom møller og høre om de kan ta en diagnose på bilen å se hva som er galt Siter -VW Golf GTI 8V http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=89772 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
redhot Skrevet August 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 31, 2008 Møller tar vel en blodpris for dette som for alt annet? Penger er ikke flust med, så håper på mest mulig selv-jobb. Må man kjøre dit for å diagnostisere? Kan man evt blanke ut minnet selv for å se om feilen kommer på igjen? Vant med å skru selv, men hittil på eldre biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet September 1, 2008 Rapporter Share Skrevet September 1, 2008 ABS følerne på hjulene kan du sjekke med et multimeter. mål motstanden over tilkoblingspunktene. Den skal ligge på omtrent 1-1.3 Kohm. Tilkoblingspunktene finner du under baksetet (bak) og øverst på hver side av torpedoveggen (framme). Åpne koblingene her og mål. Det pleier som oftest å være disse som ryker. De fremre får du faktisk kjøpt på biltema. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
redhot Skrevet Desember 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 Hvordan ser de "boksene" jeg skal måle i ut? Kikket såvidt her forleden, men så ingenting jeg dro kjensel på i motorrommet. Under baksetet er det vel færre ting å finne. Et side spørsmål: når man skal bytte skiver/tromler: er ABS ringen presset på eller følger de med nye? Ser for meg at de er noe slit å få dem av i en hel fin bit? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
redhot Skrevet Desember 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet Desember 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2008 Tror det er en relativ vanlig feil. Fattern hadde det på sin 96 passat. Men når jeg tenker meg om så funka faktisk ikke ABS'en på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
redhot Skrevet Desember 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 Vet om flere med samme feilen ja. Regner med at det er en ABS føler, og skal måle meg frem. Får følge ledningene så godt det lar seg gjøre. Noen som vet om ABS-ringene er montert i nye tromler? Eller må jeg presse av og på ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andersta Skrevet Desember 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 jeg hr sett samme problemet på diverse golfer og jeg antar at passat kjører samme system. det kan rett og slett være så enkelt at abs-føleren på en av hjulene har glidd litt ut av posisjon. dete skjer ofte ved bytte av f.eks bremseklosser. hvis det er tilfelle er det bare å sette den på plass med hånden. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet Desember 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 om det er samme som golf 4/bora sitt system så tror jeg ikke den sklir ut av seg selv... den er skrudd på baksia av navet... men kan være at kabler er revet av også... det skjedde på min bil... dekkene hadde tatt inni kablene til abs og da kom det opp feilmelding og den funka ikke.. mn sjekk alle følere til abs og sjekk ledningene for skader..om du tar av hjulet så ser du føleren på baksiden av navet på høyresia av navet...d en er skrudd inn med en umbrakoskrue... knips av pluggen å mål dem.. lykke til... Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superjenssen Skrevet Desember 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 Som alle her sier, er dette en enkel sak å finne ut av. Hvis du ikke ser skader på ledningene til hjulsensorene, tar du av pluggene til sensorene, og måler alle. Det er mest sannsynlig at du får mange megaohm på den som er gåen, men du sammenligner jo bare alle målingene. Er lite sannsynlig at det er mer enn 1 som er gåen. Ang. ringer, har jeg ikke skrudd på noen av denne typen enda, så det skal jeg ikke svare på. Siter - 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil - 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4 X 97" BMW 320IT X 92" Peugeot 605 sldt X 82" Ford Granada 2.8GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inge1 Skrevet Desember 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 om du bestiller skive/trommel til bil med ABS så sitter ringen på. dette gjelder kun bak, forran så sitter tanningen på driv akslingen. lyser lampa heletiden eller begynner den å lyse når hjulene begynner å gå rundt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
redhot Skrevet Februar 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2009 Takk for mange gode tips! Hyggelig med hjelp når man føler seg litt fersk. Har jo skrudd mye bremser men ikke ABS. Sånn er det når man er glad i gammel bil ;) Nå har jeg utsatt dette lenge, så nå får jeg ta tak... Tromlene kommer med ringer tydeligvis ser det ut som, og som nevnt over her. Ble utrolig usikker først da jeg har rep.manualen til VAG og her drev de og presset disse av/på... Heldigvis slipper man det! Følerene: skjønte jeg det riktig at man tar av ledningene inn til sensoren ved hjulene, og så måler på kontaktpunktene der? Tenning og alt av, og man trenger ikke å rotere hjulet eller noe? Er det kretsen som brytes mekanisk rett og slett? 0 ohm = OK, den som utpeker seg fra dette synder? Skal selvfølgelig sjekke ledninger etc først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg