Gå til innhold

Trafikkregler

Ranger emnet


PetterJacobsen

Anbefalte innlegg

Postet denne på VW Audi klubben, men har lyst til å høre hva dere sier.

 

Hva sier forsikringsselskapene når det gjelder saker der en av partene "stod på retten sin" og det ble kollisjon?

 

Når jeg kjører hjemmefra må jeg ut på en vei som krysser gata mi.

Farmen (som gata mi heter) krysses av Ing. Rybergsgate. Når jeg kjører opp Farmen må jeg kjøre ut på Ing. Rybergsgate for å komme videre. De som kommer kjørende på Ing. Rybergsgate har da vikelpikt (vikeplikt for de som kommer fra høyre) for meg som kommer fra Farmen. Neste hver dag må jeg tute på folk som ikke overholder vikeplikten. Hva skjer hvis jeg en dag kræsjer i dette krysset. Jeg har hatt mange krangler med folk som mener de har forkjørsrett når de kjører i Ing. Rybergsgate.

Hvem skaper den trafikkfarlige situasjonen her? Jeg, som har forkjørsrett ut fra Farmen, og som kjører ut i Ing. Rybergsgate. Eller de som kjører i Ing. Rybergsgate og ikke overholder vikeplikten?

Det skal sies at Ing. Rybergsgate er mye mer trafikkert en Farmen, men det har ingen ting å si.

Hva hadde forsikringsselkspet sakt hvis jeg en dag blir påkjørt fordi jeg "stod på retten min"? Hadde akkurat en krangel med en kar i 50 årene som, i følge han, var mye flinkere en meg til å kjøre bil fordi han hadde hatt fører kort i 30 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by taxidriver

er et sånt kryss her hvor jeg bor, tenker ikke noe over att det er den andre som har vikeplikt, så jeg bare kaster ut bilen.. har smelt der før, ikke med meg gudskjelov, og da fikk den andre all skylda.

 

Når jeg kjører Saaben til pappa tar jeg større sjanser når jeg kjører ut der. Skremmer de som kommer fra venstre skikkelig!

Kjørte også råere når jeg hadde den første bilen min. Men nå er jeg forsiktig. Sitter alltid klar til å trykke inn bremsen fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Husk at det står i Veitrafikkloven noe sånt som at du skal prøve å unngå kollisjoner hvis mulig, uansett skyld/situasjon. Så hvis man "står på retten sin" og blir påkjørt med vilje, så må man late som man trodde den andre ville stoppe... :)

 

trenger ikke late som, den som har vikeplikt, den har vikeplikt.. :)

 

grove brudd på vikeplikten gir store gode bøter til de som feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår