Gå til innhold

Mistet førerkort,men kjører læll..

Ranger emnet


GTI_Biatch

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har akkurat mistet lappen,men er avhengig av den for å komme seg til og fra jobb,så han kjører til og fra. Men den bilen han har er ikke så lovlig,så låner bil av en kamerat av han som er mer lovlig og litt mindre sjanse for å bli stoppet med. Men da kjører han en bil som ikke står forsikret på han ell registrert. Hvis han er så uheldig og bli stoppet,hva vil skje da?

Hørte noen pratet på at eieren av bilen kunne miste lappen for å ha lånt bort bilen til en som har mistet den.. Håper på svar da kameraten min trenger svar på dette fort som mulig.. :)

 

svar mottas med takk :)

 

mvh..

Obs, les signaturreglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-003.html#17 "Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den."

 

Rettspraksis er at den som har latt en som ikke fyller vilkårene for å føre bilen, føre den, straffes på samme måte som den som har ført bilen. På norsk: han som låner bort bilen får samme straff som han som kjører.

 

Det som vil skje dersom han blir stoppet er at han får et forelegg for å ha kjørt uten gyldig førerkort samt at han må tåle tap av førerett for motorvogn i en ytterligere laaaaaaaaaaaaaaaaaaang periode, og det samme vil skje med han som lånte bort bilen.

 

Konklusjonen bør vel være at dette er en dårlig deal for alle parter. :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg vil forsikringen trolig bli avskrevet, slik at ved en eventuelt ulykke vil bileier bli stilt økonomisk ansvarlig. Og er skadeomfanget stort (personskade) vil da bileier trolig slite økonomsik resten av livet. (noe som trolig vil svi mye mer enn ett forelegg og evt. et par dagers fengsel som påtalemyndighetene truer med)

 

Er ikke det en god grunn til å ikke låne bort bilen så vet ikke jeg hva som er en god grunn. Av og til må man tenke litt lengre enn til nesetippen.

 

Foresten; tviler på at kameraten din er avhengig av bil for å komme seg til å fra jobb.(med mindre han er funksjonshemmet) Er nok kun en dårlig unnskyldning kun for å forsvarliggjøre bilkjøringen sin. Hva tror du de gjorde før 1960, før bilen ble allemannseie, for å komme seg til jobb?

 

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tut å kjøre det:) HVOR stor sjanse er det for at du bli stoppa med mindre du kjører en shabby gammal oppråna bil?!

 

De fleste opplever vel en sjelden gang å bli stoppa i f.eks. promillekontroll eller teknisk kontroll, og Murphys lov tilsier vel at dette vil skje akkurat i den perioden man ikke har førerkort...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tut å kjøre det:) HVOR stor sjanse er det for at du bli stoppa med mindre du kjører en shabby gammal oppråna bil?!

 

Poenget er ikke HVOR stor sjanse der for å bli stoppet. Poenger er, hvis du hadde lest innlegget mitt lengre oppe, hvis du kommer ut for en ulykke så gjelder ikke forsikringen din. Og du vil bli stilt økonomisk ansvarlig ovenfor 2.part. Noe som kan bli alvorlig dyrt.

 

Men så sier du; "tull og tøys, jeg har kjørt skadefritt i 10år så jeg klarer da å kjøre 3mnd uten å krasje." Er du villig til å ta den sjansen?

 

På tide å lese gjennom forsikringsvillkårene kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår