Gå til innhold

Kjørte inn i bil foran - betale bot for det?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en kjedelig episode her forleden hvor jeg kjørte inn i bilen foran meg. Det var en eldre herre som kjørte i 60 i 80-sona.

 

Forløpet til uhellet var at jeg hadde lagt meg ut i motsatt kjørefelt for å kjøre forbi, men siden det kom en bil imot la jeg meg tilbake bak bilen foran meg.

 

Det jeg ikke var forberedt på var at den eldre herren fikk "sjokk" av min kjøring, som han selv beskrev det, og trampa høyrefoten på bremsa. Jeg husker bremselysa hans blendet meg selv i det jeg traff bakfangeren hans...

 

Resultatet var en knust lykt og grill på min bil, og en bulk i støtfangeren på bilen foran. I tillegg til to eldre personer i sjokk...

 

De så det derfor nødvendig å ringe Politiet. Jeg fikk da beskjed av politimannen at det måtte opprettes en sak som skulle etterforskes, og om jeg ville godta et eventuelt forelegg.

 

Er det blitt sånn nå at Politiet skal "etterforske" hver gang to biler støter inn i hverandre, og det kun er mindre matrielle skader? Og skal det alltid være en "skyldig" part som, i tillegg til å ha fått seg en lærepenge, mistet 40 % bonus, samt må forklare alle hvorfor han har en knust lykt, også skal betale et forelegg fra Politiet?

 

Mens den andre part såklart ikke har noe skyld i uhellet, selv om han inrømmet både å ha stått på bremsa samt at han ikke hadde fått med seg 80-skiltet...

 

Hvor lang tid vil det gå før jeg kan forvente meg et brev fra Politiet, og hva vil Politiet foreta seg om jeg ikke godtar forelegget for "uforsvarlig" kjøring eller hva det nå er de kaller det?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes veldig kjedeig ut.

Idiotisk kjøring av gamlefar der.. Han har, i mine øyne, like stor skyld i uhellet som deg, om ikke større.

Når man ligger i 60 i en 80-sone provoserer man fram en forbikjøring, og når han i tillegg klarer og prestere og stå på bremsen etter at du har lagt deg inn igjen.. Nei fy..

 

Men for og svare på spørsmålet ditt:

Du hører nok fra politiet innen neste uke, vil jeg tro. Alt ettersom hvor høyt de prioriterer saken.

Jeg syntes ikke du skal få bot.

Mvh Stian

________________________________

- '99 Hyundai Coupè *Til salgs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kjedelig episode her forleden hvor jeg kjørte inn i bilen foran meg. Det var en eldre herre som kjørte i 60 i 80-sona.

 

Forløpet til uhellet var at jeg hadde lagt meg ut i motsatt kjørefelt for å kjøre forbi, men siden det kom en bil imot la jeg meg tilbake bak bilen foran meg.

 

Det jeg ikke var forberedt på var at den eldre herren fikk "sjokk" av min kjøring, som han selv beskrev det, og trampa høyrefoten på bremsa. Jeg husker bremselysa hans blendet meg selv i det jeg traff bakfangeren hans...

 

Resultatet var en knust lykt og grill på min bil, og en bulk i støtfangeren på bilen foran. I tillegg til to eldre personer i sjokk...

 

De så det derfor nødvendig å ringe Politiet. Jeg fikk da beskjed av politimannen at det måtte opprettes en sak som skulle etterforskes, og om jeg ville godta et eventuelt forelegg.

 

Er det blitt sånn nå at Politiet skal "etterforske" hver gang to biler støter inn i hverandre, og det kun er mindre matrielle skader? Og skal det alltid være en "skyldig" part som, i tillegg til å ha fått seg en lærepenge, mistet 40 % bonus, samt må forklare alle hvorfor han har en knust lykt, også skal betale et forelegg fra Politiet?

 

Mens den andre part såklart ikke har noe skyld i uhellet, selv om han inrømmet både å ha stått på bremsa samt at han ikke hadde fått med seg 80-skiltet...

 

Hvor lang tid vil det gå før jeg kan forvente meg et brev fra Politiet, og hva vil Politiet foreta seg om jeg ikke godtar forelegget for "uforsvarlig" kjøring eller hva det nå er de kaller det?

 

Heisann

 

Dette høres kjipt ut. Her har du dessverre all skyld. Du kan godt bli sur på gamlefar, men han kan ikke lastes for dette - det er ikke ulovlig å være dum, slik som gamlefar godt kan sies å ha vært, men det er ulovlig å kjøre slik du gjorde. Det er din egen skyld at du kjørte så langt opp i ræva på ham at du ikke klarte å stanse da han bremset - hva om han hadde bråstoppa for en elg? Det som er aktuelt her er altså ikke hvorfor han bremsa, men det faktum at du lå for langt opp i ræva på ham.

 

Hvilke forhold politiet skal etterforske reguleres blant annet av Straffeprosessloven § 223: "Etterforsking foretas når det som følge av anmeldelse eller andre omstendigheter er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold som forfølges av det offentlige".

 

Det bør ikke ta lang tid før du hører noe fra politiet, saken er jo rimelig opplagt. Dersom du ikke vedtar forelegget, må du forberede deg på å møte i retten.

 

Istedenfor å syte og klage, kan du jo innse at du dreit deg skikkelig ut, og betale forelegget. Det er selvsagt kjipt, men du kommer ingen vei med å syte og klage.

 

EDIT: ...og til alle som skal fortelle meg at jeg er en moraliserende bedreviter: hold kjeft! :) Dette kan skje hvem som helst, og det ville vært like kjipt for alle og enhver, men når det engang har skjedd på denne måten, er det et uunngåelig faktum at forelegget kommer, og det hjelper faktisk ikke å syte og klage.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din egen skyld at du kjørte så langt opp i ræva på ham at du ikke klarte å stanse da han bremset - hva om han hadde bråstoppa for en elg? Det som er aktuelt her er altså ikke hvorfor han bremsa, men det faktum at du lå for langt opp i ræva på ham.

 

Nå tviler jeg på om han kunne bremset så mye kraftigere selv om det dukket en elg opp, men du mener altså det er straffbart å kjøre inn i bilen foran, uansett hendelsesforløp?

 

Altså, om bilen foran meg kjører inn i en elg, og jeg ikke klare bremse ned mer enn at jeg dulter inni bilen foran, har jeg da gjort noe straffbart? Såklart er det jo min skyld, men ser ikke helt hvorfor politiet skal bøtlegge i sånne situasjoner. Da er jo per definisjon ethvert sammenstøt i trafikken straffbart, og bør deretter etterforskes.

 

 

 

Hvilke forhold politiet skal etterforske reguleres blant annet av Straffeprosessloven § 223: "Etterforsking foretas når det som følge av anmeldelse eller andre omstendigheter er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold som forfølges av det offentlige".

 

Det bør ikke ta lang tid før du hører noe fra politiet, saken er jo rimelig opplagt. Dersom du ikke vedtar forelegget, må du forberede deg på å møte i retten.

 

Istedenfor å syte og klage, kan du jo innse at du dreit deg skikkelig ut, og betale forelegget. Det er selvsagt kjipt, men du kommer ingen vei med å syte og klage.

 

Jeg føler hverken jeg syter eller klager, konstaterer bare det jeg mener er hendelsesforløpet. Og jeg mener bilen foran også kan lastes for uhellet, da han bremset kraftig ned uten at det var noen hindring foran ham. Men du tror ikke jeg vil komme noen vei med den påstanden i retten?

 

Har forøvrig enda ikke hørt noe fra politiet, nærmer seg 2 uker nå. Hvor lenge kan de holde meg på pinebenken?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tviler jeg på om han kunne bremset så mye kraftigere selv om det dukket en elg opp, men du mener altså det er straffbart å kjøre inn i bilen foran, uansett hendelsesforløp?

 

Altså, om bilen foran meg kjører inn i en elg, og jeg ikke klare bremse ned mer enn at jeg dulter inni bilen foran, har jeg da gjort noe straffbart? Såklart er det jo min skyld, men ser ikke helt hvorfor politiet skal bøtlegge i sånne situasjoner. Da er jo per definisjon ethvert sammenstøt i trafikken straffbart, og bør deretter etterforskes.

 

 

 

 

Jeg føler hverken jeg syter eller klager, konstaterer bare det jeg mener er hendelsesforløpet. Og jeg mener bilen foran også kan lastes for uhellet, da han bremset kraftig ned uten at det var noen hindring foran ham. Men du tror ikke jeg vil komme noen vei med den påstanden i retten?

 

Har forøvrig enda ikke hørt noe fra politiet, nærmer seg 2 uker nå. Hvor lenge kan de holde meg på pinebenken?

 

Ethvert sammenstøt i trafikken skyldes at noen har forbrutt seg mot en eller flere av grunnreglene for trafikk, som er å finne i Vtrl § 3, og således er forholdet straffbart. Imidlertid er det forskjell på det som blir ansett som "hendelige uhell" og det som kalles grov uaktsomhet, da det som regel ikke gis noen straffereaksjon for hendelige uhell. I dette tilfellet har fornærmede tatt kontakt med politiet og meldt fra om noen har kjørt på ham bakfra, da er det ikke veldig unaturlig at det blir etterforsket.

 

Jeg tror ikke du kommer noen vei med det i retten, nei. Selv om retten skulle finne ham du kjørte på skyldig i brudd på trafikale atferdsregler, og idømme en straff for dette, betyr ikke at det du har gjort er mindre galt. Selv om han kan bli straffet for sin atferd i den samme situasjonen, betyr det ikke at du slipper. Det du har gjort er like galt selv om han også gjorde noe galt. Avstanden til forankjørende var for liten, du kjørte for fort og du hadde ikke kontroll på situasjonen, uansett hva du sier - og da er det straffbare forholdet et faktum.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Er det blitt sånn nå at Politiet skal "etterforske" hver gang to biler støter inn i hverandre' date=' og det kun er mindre matrielle skader? Og skal det alltid være en "skyldig" part som, i tillegg til å ha fått seg en lærepenge, mistet 40 % bonus, samt må forklare alle hvorfor han har en knust lykt, også skal betale et forelegg fra Politiet?

[/quote']

 

Ja, du blir tiltalt etter paragraf 3 for uforsvarlig kjøring.

 

Mista selv lappen i påsken ved bruk av samme paragraf da bilen min kjørte en tur på egenhånd på glattisen mens jeg var i Spania. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vell i samme situasjon før noen år siden nå... gammel mann stoppet rett etter en ving pga liten vei og buss i møte.. kompis av meg kjørte i han og jeg kjørte i kompisn min... mye om og men på stede.. men etter et par mnd tok forsikingen hannes på seg skylda..... gikk ett år no sånt.. kom det et brev i posten om at forsikringsselskapet hadde gjort en feil, men pengesummen skulle ikke refunderes..men det ble bonustap ( men hadde jo tilfeldigvis skiftet forsikringsselskap før den tiden ) :D

 

Så det er nok din feil ( akkurat samme som det var min ) den her..

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg ser det, så har du nok skylden i dette, men jeg synes at også gamle far skal få sin del ab skylden. det er ikke bare irriterende når gamle far og en stor del kvinnfolk ikke klarer å holde fartsgrensen eller å planlegge kjøringen sin skikkelig. det er også farlig, og skaper farlige situasjoner. kjører mange mil så og si hver dag, og det er ikke sjeldent ulykker som blir ungått kun fordi andre billister er våkne, og ser hva gamlefar og en stor del kvinner finner på. unge menn topper statistikken på ulykker, og det er ofte fordi vi tror vi er verdensmestere, liker fart pg spenning, og kanskje er en smule idiot. Men uansett, det burde blitt strengere å ikke kunne planlegge i trafikken, og det burde blitt strengere å ikke holde fartsgrensen. jeg snakker da om bøter og prikker.

 

mans skal alltid ha såpass avstand til bilen foran at man kan stoppe på avstand om bilen foran trykker bremsen helt i bånn uten forvarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
slik jeg ser det, så har du nok skylden i dette, men jeg synes at også gamle far skal få sin del ab skylden. det er ikke bare irriterende når gamle far og en stor del kvinnfolk ikke klarer å holde fartsgrensen eller å planlegge kjøringen sin skikkelig. det er også farlig, og skaper farlige situasjoner. kjører mange mil så og si hver dag, og det er ikke sjeldent ulykker som blir ungått kun fordi andre billister er våkne, og ser hva gamlefar og en stor del kvinner finner på. unge menn topper statistikken på ulykker, og det er ofte fordi vi tror vi er verdensmestere, liker fart pg spenning, og kanskje er en smule idiot. Men uansett, det burde blitt strengere å ikke kunne planlegge i trafikken, og det burde blitt strengere å ikke holde fartsgrensen. jeg snakker da om bøter og prikker.

 

mans skal alltid ha såpass avstand til bilen foran at man kan stoppe på avstand om bilen foran trykker bremsen helt i bånn uten forvarsel.

 

 

Artig å se at folk ser på fartsgrensene som nedre og ikke øvre grense.

Tror faktisk det er lov å holde 60 i 80 sone, selv om andre finner det utrolig irriterende og plagsomt.

 

Man kan faktisk miste lappen om man holder 80 (eller også mindre) i en 80 sone, om forholdene tilsier det.

 

Uansett, Juristen har helt rett her, påkjørsler bakfra er alltid den som kjører på sin feil.

Er pga. dette man har 1001-1002-1003 regelen, og at man mister lappen om man har mindre en 1 sekund el.no mellom bilen foran og seg selv.

 

-j

:: Frisørbilentusiast ::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg fikk 4000kr i bot når jeg smalt inn i bilen foran. for uaktsom kjøring. det er jo egentlig kjipt og få den i tillegg til alt anna, men det går sånn når politiet blander seg inn. da skal noen straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår