Gå til innhold

var å bremsa "pendlermotorn" idag

Ranger emnet


rogern

Anbefalte innlegg

A/R Areal:Radius

 

Liten turbinimpeller med lav A/R=mye mottrykk

Stor turbinimpeller med samme A/R=mindre mottrykk enn den lille turbinen.

 

Så er vanskelig å sammenligne A/R mellom forskjellige turbinstørreslser. Eller akseltrim,steg osv.. :)

 

Steg 1 er vel knapt større enn org. akseltrim,impeller osv.. og den gir mye baktrykk med oppskrudd ladetrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes den spola igang rimelig fort jeg men. hvis det hadde blitt vesentlig bedre spool up så hadde jeg hatt 1.2 bar på 2500omdr da eller?

vet ikke hvordan det hadde blitt med baktrykk med ar48.

det var høyt nok med ar63`n. men det kan vel ha vært andre ting som gjorde.

det var jo en steg 1 bare så var ganske liten proppel.

 

Nei eg er ingen ekspert, bare sa de du hadde sagt til meg anngående turbovalg i en annen tråd, brukte bare det sombegrunnelse formitt endelige valg, eg trodde det var samme turbo, så ikke at det var forskjellig størrelse på husene, før eg fikk eg dette til svar:

 

-Det er bare tull å bruke et svært .63ar eksoshus (550hk+) på den lille compressor delen .

 

Du vil få vesentlig raskere spoolup med et .48ar eksoshus .

 

Så ikke vet eg, men virker som Turbokongen som han kaller seg, hvet hva han snakker om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes den spola igang rimelig fort jeg men. hvis det hadde blitt vesentlig bedre spool up så hadde jeg hatt 1.2 bar på 2500omdr da eller?

vet ikke hvordan det hadde blitt med baktrykk med ar48.

 

det var høyt nok med ar63`n. men det kan vel ha vært andre ting som gjorde.

det var jo en steg 1 bare så var ganske liten proppel.

 

Nei eg er ingen ekspert, bare sa de du hadde sagt til meg anngående turbovalg i en annen tråd, brukte bare det sombegrunnelse formitt endelige valg, eg trodde det var samme turbo, så ikke at det var forskjellig størrelse på husene, før eg fikk eg dette til svar:

 

-Det er bare tull å bruke et svært .63ar eksoshus (550hk+) på den lille compressor delen .

 

Du vil få vesentlig raskere spoolup med et .48ar eksoshus .

 

Så ikke vet eg, men virker som Turbokongen som han kaller seg, hvet hva han snakker om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,62 hus til 550hk+ ? Ser ikke at det kan være mulig på en steg 1 aksel hvertfall,den er vel ca.48mm exducer og ca.60mm inducer. :)

Det meste av baktrykket kommer jo pga. turbinhuset.

 

A/R valg er også litt avhengig av ved hvilket turtall man oppnår maks. effekt. høyt turtall medbringer valg av større A/R.

Og høyere litereffekt kommer som regel på høyere og høyere turtall desto mer man trimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man flowprepper et 0.48 hus så det får større areal nede ved der det åpner seg til impelleren så får det også større A/R!

 

Er jo nede i det området det er trangest og der det hjelper å grave.

 

Om 0.62 hus funker til 270-280hk. så er han jo rimelig i nærheten da. Tror ikke mottrykket senker seg drastisk ved å porte/skifte til større eksosventiler bare. Har nok nådd rimelig maks. med det huset han har,siden mottrykk var grunnen til at det ikke ble ladet mer.

 

Om 0.48 hus skulle være perfekt i teorien,så viser jo denne bremsingen at han ville han ha fått enda større mottrykk og måtte nøyd seg med enda mindre trykk og dermed effekt.

Det er jo det han prøver å si!

 

Tallene viser jo grei spool up og er helt normal for denne type turbo.

 

Hvis org. Volvo baklokk brukes,så kan en porting av dette eller bytte til Cosworthlokk gjort en liten forbedring. Men det meste av mottrykket sitter på den andre siden av impellern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man flowprepper et 0.48 hus så det får større areal nede ved der det åpner seg til impelleren så får det også større A/R!

 

Er jo nede i det området det er trangest og der det hjelper å grave.

 

Om 0.62 hus funker til 270-280hk. så er han jo rimelig i nærheten da. Tror ikke mottrykket senker seg drastisk ved å porte/skifte til større eksosventiler bare. Har nok nådd rimelig maks. med det huset han har,siden mottrykk var grunnen til at det ikke ble ladet mer.

 

Om 0.48 hus skulle være perfekt i teorien,så viser jo denne bremsingen at han ville han ha fått enda større mottrykk og måtte nøyd seg med enda mindre trykk og dermed effekt.

Det er jo det han prøver å si!

 

Tallene viser jo grei spool up og er helt normal for denne type turbo.

 

Hvis org. Volvo baklokk brukes,så kan en porting av dette eller bytte til Cosworthlokk gjort en liten forbedring. Men det meste av mottrykket sitter på den andre siden av impellern.

 

skrev feil, mente 370-380, men men.

 

Du har virkelig peiling du, da vet jo kanskje du hvilken turbo til 300hk, som gir best spoolup?

 

Beklager ot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at 0,62 hus med steg 1 aksel funker til 380hk. når denne bremsinga i grunn sa noe annet. Sef. har jo toppen sitt å si også. Men kanskje ikke på all mottrykket.

En portet topp hadde jo både svelget unna mere luft/bensin og spyttet ut mere varmere eksos pga. mer effekt. Da ville vel mottrykket bare økt med den turbinen. Endt opp med ca. samme effekt bare ved lavere ladetrykk.

T5R,k og vx og andre kammer med mye overlap er vel ikke så glade i små turbinhus heller.

 

Kompis av meg bremset 350hk. hjuleffekt (370-380hk. i motor)på 1,5bar og steg 5 0,62 hus/E 46 kompressor. Da var det slutt pga. mottrykket. Nå er jo en større kompressor tyngre og drive sef. men allikevel..

Største dim på steg 5 er jo i overkant av 70mm og endel større enn steg 1.

 

Turbo til 300hk. enkleste og billigste med grei spoolup er vel 16T eller 18T. Skal du ha fullt trykk på rundt 1500-1800omdr. så er vel TDI noe å gå for ;)

Eller en moderne turbo med kulelager.

 

Skal du ha sikre råd så spør en motorbygger med peil på Volvotrimming og ikke en forumhore som meg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår