Aceofspades Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 A/R Areal:Radius Liten turbinimpeller med lav A/R=mye mottrykk Stor turbinimpeller med samme A/R=mindre mottrykk enn den lille turbinen. Så er vanskelig å sammenligne A/R mellom forskjellige turbinstørreslser. Eller akseltrim,steg osv.. :) Steg 1 er vel knapt større enn org. akseltrim,impeller osv.. og den gir mye baktrykk med oppskrudd ladetrykk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 syntes den spola igang rimelig fort jeg men. hvis det hadde blitt vesentlig bedre spool up så hadde jeg hatt 1.2 bar på 2500omdr da eller? vet ikke hvordan det hadde blitt med baktrykk med ar48. det var høyt nok med ar63`n. men det kan vel ha vært andre ting som gjorde. det var jo en steg 1 bare så var ganske liten proppel. Nei eg er ingen ekspert, bare sa de du hadde sagt til meg anngående turbovalg i en annen tråd, brukte bare det sombegrunnelse formitt endelige valg, eg trodde det var samme turbo, så ikke at det var forskjellig størrelse på husene, før eg fikk eg dette til svar: -Det er bare tull å bruke et svært .63ar eksoshus (550hk+) på den lille compressor delen . Du vil få vesentlig raskere spoolup med et .48ar eksoshus . Så ikke vet eg, men virker som Turbokongen som han kaller seg, hvet hva han snakker om.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 syntes den spola igang rimelig fort jeg men. hvis det hadde blitt vesentlig bedre spool up så hadde jeg hatt 1.2 bar på 2500omdr da eller? vet ikke hvordan det hadde blitt med baktrykk med ar48. det var høyt nok med ar63`n. men det kan vel ha vært andre ting som gjorde. det var jo en steg 1 bare så var ganske liten proppel. Nei eg er ingen ekspert, bare sa de du hadde sagt til meg anngående turbovalg i en annen tråd, brukte bare det sombegrunnelse formitt endelige valg, eg trodde det var samme turbo, så ikke at det var forskjellig størrelse på husene, før eg fikk eg dette til svar: -Det er bare tull å bruke et svært .63ar eksoshus (550hk+) på den lille compressor delen . Du vil få vesentlig raskere spoolup med et .48ar eksoshus . Så ikke vet eg, men virker som Turbokongen som han kaller seg, hvet hva han snakker om.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 0,62 hus til 550hk+ ? Ser ikke at det kan være mulig på en steg 1 aksel hvertfall,den er vel ca.48mm exducer og ca.60mm inducer. :) Det meste av baktrykket kommer jo pga. turbinhuset. A/R valg er også litt avhengig av ved hvilket turtall man oppnår maks. effekt. høyt turtall medbringer valg av større A/R. Og høyere litereffekt kommer som regel på høyere og høyere turtall desto mer man trimmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Maks effekt med ar63 er 270 280 mener han, er jo derforhan mener den er for stor, du ville klare det samme effekttall med ar48 med litt flowprepping, så han ville ikke selge meg ar63 da det ville bli vesentlig treigere. Men eg er ingen turbo gud, så hva vet eg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Om man flowprepper et 0.48 hus så det får større areal nede ved der det åpner seg til impelleren så får det også større A/R! Er jo nede i det området det er trangest og der det hjelper å grave. Om 0.62 hus funker til 270-280hk. så er han jo rimelig i nærheten da. Tror ikke mottrykket senker seg drastisk ved å porte/skifte til større eksosventiler bare. Har nok nådd rimelig maks. med det huset han har,siden mottrykk var grunnen til at det ikke ble ladet mer. Om 0.48 hus skulle være perfekt i teorien,så viser jo denne bremsingen at han ville han ha fått enda større mottrykk og måtte nøyd seg med enda mindre trykk og dermed effekt. Det er jo det han prøver å si! Tallene viser jo grei spool up og er helt normal for denne type turbo. Hvis org. Volvo baklokk brukes,så kan en porting av dette eller bytte til Cosworthlokk gjort en liten forbedring. Men det meste av mottrykket sitter på den andre siden av impellern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Om man flowprepper et 0.48 hus så det får større areal nede ved der det åpner seg til impelleren så får det også større A/R! Er jo nede i det området det er trangest og der det hjelper å grave. Om 0.62 hus funker til 270-280hk. så er han jo rimelig i nærheten da. Tror ikke mottrykket senker seg drastisk ved å porte/skifte til større eksosventiler bare. Har nok nådd rimelig maks. med det huset han har,siden mottrykk var grunnen til at det ikke ble ladet mer. Om 0.48 hus skulle være perfekt i teorien,så viser jo denne bremsingen at han ville han ha fått enda større mottrykk og måtte nøyd seg med enda mindre trykk og dermed effekt. Det er jo det han prøver å si! Tallene viser jo grei spool up og er helt normal for denne type turbo. Hvis org. Volvo baklokk brukes,så kan en porting av dette eller bytte til Cosworthlokk gjort en liten forbedring. Men det meste av mottrykket sitter på den andre siden av impellern. skrev feil, mente 370-380, men men. Du har virkelig peiling du, da vet jo kanskje du hvilken turbo til 300hk, som gir best spoolup? Beklager ot Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Merkelig at 0,62 hus med steg 1 aksel funker til 380hk. når denne bremsinga i grunn sa noe annet. Sef. har jo toppen sitt å si også. Men kanskje ikke på all mottrykket. En portet topp hadde jo både svelget unna mere luft/bensin og spyttet ut mere varmere eksos pga. mer effekt. Da ville vel mottrykket bare økt med den turbinen. Endt opp med ca. samme effekt bare ved lavere ladetrykk. T5R,k og vx og andre kammer med mye overlap er vel ikke så glade i små turbinhus heller. Kompis av meg bremset 350hk. hjuleffekt (370-380hk. i motor)på 1,5bar og steg 5 0,62 hus/E 46 kompressor. Da var det slutt pga. mottrykket. Nå er jo en større kompressor tyngre og drive sef. men allikevel.. Største dim på steg 5 er jo i overkant av 70mm og endel større enn steg 1. Turbo til 300hk. enkleste og billigste med grei spoolup er vel 16T eller 18T. Skal du ha fullt trykk på rundt 1500-1800omdr. så er vel TDI noe å gå for ;) Eller en moderne turbo med kulelager. Skal du ha sikre råd så spør en motorbygger med peil på Volvotrimming og ikke en forumhore som meg! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ekren Performance Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 16 er fin.. må vell kjøre på sprit om den skal presse 300hk tenker jeg.. Siter - Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod 400hk prosjekt.. - Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod Mvh //Kristian Ekren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Nå er det vel flere som sier noe annet. Spirit of åsen har jo blitt nevnt ørten ganger. 350hk/500nm på 98oktan og 16T turbo. BSR og flere chipstrimmere selger jo 300hk chip til volvo mod. med 16t. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.