BloOdHaRrY 242eigar Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 er det noen i dette vrangstilte landet som har fått godkjent en lignende motor i 2førr? (regner med at folk bruker litt forskjellige turboer, sprut osv). er her snakk om B234 med 16t turbo. litt lettere å få det godkjent om noen har gjort det før! :volvsmile Siter volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;) volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død volvo 940/s90 - my blue pearl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Ikke noe problem å godkjenne. Alle volvo bensinmotorer er godkjent i 240, er kun hestene/NM som avgjør. Hvis motoren er "uorginal" så kan de kreve bremsepapirer. Eller er 16V null problem. For å få godkjent ombyggning er det få krav som stilles. På linken nedenfor finner du volvo sitt eget godkjennings-dokument. Dette må medbringes til kontroll. Enkelte kan kreve å få det stemplet av en volvo forhandler for å bekrefte at du ikke har gjort noen endringer selv. http://www.volvocars.com/no/Documents/Miscellaneous/godkjenteproduktendringer.pdf Det som er vesentlig er at max effekt/moment ikke overstiges og at foraksel-vekta ikke overstiges 240/260 kan ha: - UTEN ventilerte bremser: 200HK og 215NM - MED ventilerte bremser: 220HK og 274NM 740/760 kan ha: - 238HK og 310NM, det må monteres nye støtdempere foran og bak 940/960 kan ha: - 238HK og 310NM - Biltilsynet kan kreve dokumentasjon på effekten Godkjenning utover disse effektene godkjennes kun dersom du viser bilen til et uavhengi godkjennings-laboratorium, noe som er sinnsyk kostbart. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Så med andre ord: Sett sammen motor, få satt opp et map som gir under 220hk og 274nm, og dra til Statens vegvesen og godkjenn motorbytte :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Vel vil ikke gambelt på noe justerbart sprut før etter godkjenning av tilsynet.... Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Skal egentlig ikke ha noen ting å sim, men.. Men får du hjerner med map for 16v og turbo da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Skal egentlig ikke ha noen ting å sim, men..Men får du hjerner med map for 16v og turbo da? Datasprut blir ikke godkjent. Du får chip til lh2.4 for b234+turbo (frpe82 på turbobricks). Ellers, er 280nm grensen til ventilerte skiver, ikke 274nm. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BloOdHaRrY 242eigar Skrevet August 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Datasprut blir ikke godkjent.Du får chip til lh2.4 for b234+turbo (frpe82 på turbobricks). pokker og...tungvint og fyst bygge med lh.2.4 og så datasprut berre for ein godkjenning... og du er helt SIKKER på at det ikkje vert godkjent? takk for alle svar til tråden :) Siter volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;) volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død volvo 940/s90 - my blue pearl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 får godkjent datasprut jo, herregud. du kan ha justerbart trykk også, bare det ikke er så lett tilgjengelig som under rattstammen. greit nok med en bleedventil fremmi motorrommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 man får vel godkjent sprut på biler før 89... er vel grunnet dem nye krava til avgass som kom da. skal man godkjenne en bil nyere enn 89 må man ha en TüV på bilen. holder den avgasskrava da er det vel greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BloOdHaRrY 242eigar Skrevet August 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 får godkjent datasprut jo, herregud. du kan ha justerbart trykk også, bare det ikke er så lett tilgjengelig som under rattstammen. greit nok med en bleedventil fremmi motorrommet. takk! det var endelig godt! syns det var litt rart, for ein treng jo ikkje akkurat datasprut for og kunne skru opp ladetrykket... hvis det var det biltilsynet hang seg opp i. Siter volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;) volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død volvo 940/s90 - my blue pearl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 oki mulig du får på før 89 men noen jeg kjenner fikk ikke gokjent en 91 mod pug 205 med ms og mi16 motor Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Med 220hk så har du laaaangt over 280nm hvertfall! Når jeg bremsa min og skulle ha et papir som sto under 274nm på så hadde jeg 176hk eller noe på svinghjulet. B23ET med oringal innmat og kompressjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BloOdHaRrY 242eigar Skrevet August 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 effektpapirene ein (evt) må visa på biltilsynet gjelder vel målt effekt ut på hjula? siden rullende landeveg hjå naf er godkjent som effektmåling...? Siter volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;) volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død volvo 940/s90 - my blue pearl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Jepp :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 7, 2008 Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 får godkjent datasprut jo, herregud. du kan ha justerbart trykk også, bare det ikke er så lett tilgjengelig som under rattstammen. greit nok med en bleedventil fremmi motorrommet. Nei, Datasprut er IKKE godkjent av biltilsynet. Det kan være det går gjennom, men dette skal ikke godkjennes iht. retningslinjene de har. Man trenger jo ikke si til kontrolløren: HEI DU, JEG HAR DATASPRUT. Ps. Jeg har dette fra Vegvesenet! Man har liksom ikke lov å "tukle" med innsprut, innsug, etc., da dette kan utløse krav om "skikkelig avgasskontroll", dvs. dekra, tüv, o.l.. Jeg vil tro mange slipper gjennom, men dette blir nok strengere og strengere etter hvert, da alle fokuserer på "miljø". b234 turbo er en b234 med +t, så da må du nok ha effektmåling og avgasskontroll. Om du nevner datasprut, så ryker knaskje godkjenningen din. Om du bare møter opp med effektpapirer og de får måle avgass og dne er ok, så bør alt gå på skinner! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.