Gå til innhold

Defekt vannpumpe?? hvordan sjekke

Ranger emnet


kim-stian

Anbefalte innlegg

fyra opp audi idag (2.2 rekke 5er) og det låt lite pent til å være audi.. skrangler i toppen og det virker som om vannet ikke sirkulerer. Bilen er ikke startet på sikkert et år eller noe (prosjekt som jeg kjøpte uferdig så klart) byttet olje før oppstart for de som lurte, men altså dette med vannet da.

 

Er det noen måte å sjekke dette på. Tømte hele systemet for vann og skulle fylle på via ekspanskonstanken men får bare noe vann, ingen slanger har særlig vann i seg (virker mest som luft) og så klart kan ikke motoren stå for lenge av gangen. Er redd for at toppen er varm skjært men håper det motsatte enda;)

 

alle forslag fra eksperter taes imot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært sjelden at en vannpumpe slutter helt å fungere, som oftest er det lekkasje eller en hylelyd. Forsøk å la den gå en stund med påfyllingslokket til kjølesystemet åpent.

'98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk)

'92 Vectra 1.8i (motoroverhaling)

'95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs)

'86 Scorpio 2.0iCL (solgt)

'86 Sierra 2.0L stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha for mye peiling på kjølesystem så slenger jeg ut i det blå en tanke - termostat?

 

Ang. bråkete topp så støtter jeg utsagnet om at det kan være løftere som er tømt for olje, og må fylles igjen før ulydene gir seg. En bil jeg kjørte hadde alt for lite olje, og toppen bråka som ei sulten kråke før jeg fyllte på den. Jeg ble også nervøs siden jeg aldri har hatt med hydrauliske løftere å gjøre før, men etter noen minutter så var lyden tilbake til normalt igjen - men som sagt, lyden som var i mellomtida gjorde meg skikkelig nervøs...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

termostat er tatt ut, og det er ingen synlig lekkasje i systemet. jeg tømmer hele systemet og skal da fylle på igjen via ekspansjons tank men får bare tømt på ca 1-2 liter før tanker full. starter da opp, men "forsvinner" ikke mer vann slik at jeg kan fylle opp med mer (skal vel kunne fylle på noen flere liter her ja)

 

Kan vann pumpa blitt "tørket" inn eller noe (usikker om bladene er metall eller gummi her) eller er det andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd dette også og alt er åpent, men har bestemt å skifte pumpe og reg reim da det er like greit. noen som har en "how to" på rekke femmer, 2.2 fra audi?

har tatt av servo og dynamo reim, men står litt fast nå, finner ikke merkene (de man bruker for å få det rett på igjen) og usiker på om noe mer må av. Fint hvis noen har bilder også da dette er første reg reim/vannpumpe skift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

broren min hadde en gammel mazda en gang hvor han hadde problemer med at vannet ikke sirkulerte, der var skovlehjulet løsnet fra pumpa. vet ikke hvordan det er med audi, men på bmw er det et rent helvete å få ut lufta fra kjølesystemet om du ikke har gjort det før. har du skikkelig varme i varmeapparatet har du sansynligvis ikke luft i systemet. ps. lett å få ut luft om du setter bilen i motbakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår