Gå til innhold

motorsykkelmotor i bil. godkjening?

Ranger emnet


vegardrs

Anbefalte innlegg

hei

 

har lenge tenkt på å bygge Subaru justy med motorsykkelmotor.

men er det mulig å få det godkjennt hos biltilsynet?

 

om ikke så blir det banebil, men hadde vert morsomt å hatt den på vei.

 

ting som revers og at bilen går fra å være AWD/FWD til RWD ser jeg på som det verste.

hvis jeg må ha revers så kunne jeg bare montert en ekstra girkasse på akselen med revers. det vil også være greit med alle girene, de kan brukes som utveksinger.

så bruker jeg bare motorsykkelgirkassen når jeg girer.

 

vet ikke om jeg fikk forklart dette ordentlig, hadde vert fint om noen kom med innspill.

 

prøvde å finne søknadskjema og info på vegvesenet.no men fant bare om motorsykkel.

 

Mvh. Vegard Roll Sverdrup

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke værre enn å forfatte en god søknad om alle planene dine, å vente på svar.. :-)

 

Har du tenkt ut hvordan du skal lage til bakaksel på den da? Regner med att det ikke er mulig å få godkjent det uten diffrensial værtfall. Hehe

 

DAF 66 hadde reimdrift, om jeg ikke husker helt feil. Du kan jo sjekke opp hvordan de løste den saken kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hvilken aksel jeg skal bruke, men kommer hvertfalt til å bruke orginal diff først.

skal forresten ha motoren foran. planen er å gjøre det rellativt likt situne.

 

http://www.situne.no mye bra bilder her! synd ikke han har en tråd. dette er jo ett profft prosjekt, jeg kommer nok til å gjøre det billigst mulig.

 

ja, reversen må nok til, hadde håpt å fått til det med en ekstra bilgirkasse. gammel volvokasse kanskje, er jo ikke så store.

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygd noe med ett planetgir og putta det i ett hus med oljebad, bakkant av ei automatkasse f. eksempel.

 

DAF brukte en vanlig differensial og hadde reimdrift fra denne til drivakslene mener jeg, og ei ega kasse til revers.

 

Om man skal ha kjededrift(som burde utgå automatisk når motor skal være foran og drift bak så monterer man ett drev der kronhjulet er og har kjedet direkte innpå der, dog litt trøbbel med smøring.

 

Montere MC-motor på sia foran og mellomaksel(eller reverskasse)inn på drevakselen.

Giroverføringa lager man en Slaks vinkeloverføring på og har sekvensiell giring på spaken inni

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reversgirkasse for bruk med MC-motor :)

 

hvor kjøpte du det, og hva må man ut med for noe sånt? så westfield og quaife hadde. men det koster jo litt.

 

http://www.westfield-sportscars.co.uk/shop/product.asp?P_ID=269&strPageHistory=search&strKeywords=reverse&numPageStartPosition=1&strSearchCriteria=any&PT_ID=all

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den en mail-adresse til Biltilsynet jeg kan høre med?

 

HYL! Det heter ikke Biltilsynet, det heter Statens vegvesen. De byttet navn i 1995.

 

Du, som holder til i Kristiansand-området, kan ta kontakt med dem på firmapost-sor@vegvesen.no eller tlf 81548000.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår