Gå til innhold

Dysene kutter plutselig!

Ranger emnet


svein-ivar

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva det kan være? Har bytta radiostøyrelè.. Om jeg kjører bilen fra A - B fungerer den helt greit. Men om jeg stopper motoren under en kjøretur å lar han stå litt, så stopper han garantert når jeg begynner å kjøre igjen. Dysene åpner ikke.. Om jeg da lar bilen stå en times tid, starter han å går normalt..

 

Har forsåvidt handla Megasquirt å kan kjøre på det, men vil ha Motronic`en til å virke også...

 

Om noen ikke fikk med seg detta, så handla det om Motronic sprut (ET)

 

Takker for svar!

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva mener du med radiostøyrele? Tenker du på motstandene til dysene? Sjekk om de er i humør, blir de unormalt varme? Er bare de i mellom hjernen og dysene, så begynn i en ende og sjekk om du får strøm ut fra hjernen.

 

Tviler på om det er det som feiler din , men min gamle 745 TIC kutta på en sylinder i hver jævla rundkjøring og skarp venstresving. Fant ikke ut av det før jeg hadde av toppen (av en annen grunn). Da så jeg at ledningsmatta som ligger under innsuget var ganske godt gnagd, og det viste seg at en ledning som gikk til dyse nr.3 la seg inntil blokka og kortslutta når jeg svingte...

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiostøyrelè/störningsrelè. Releet som sitter på fjærtårnet på venstre side ved servoolja.. Det som styrer strømmen til dysene. Vanligvis vil det klikke i dysene om du legger en jumperledning mellom den røde og den rød/grønne ledningen i releet, men det gør det ikke hos meg når bilen har stoppet.. Motstandene er greie, det har jeg sjekka.

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..dysen vil ikke åpne altså? du har sjekka det? (tikker ikke)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...om jeg ikke husker helt villt galt, så er det vel svinghjulsføler på ET-sprutet.

Kan det være at kabelen herifra er dårlig...? så sprutet ikke får rpm-signal? Ettersom temparatur tydelig vis har litt å si her?

 

Det vil forsåvidt være mulig å sjekke ved å se på tenninga...om det gnistrer eller ikke...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sjekka. Ingen feil. I går skulle jeg flytte bilen, da hadde han stått lenge og motoren var kald. Stod å gikk litt på tomgang først (2min), fikk kjørt 15m, å da stoppa den. Men fikk låne multimeter i går, viser seg at det kommer strøm fram dit.. Noen som vet hvor detta er jorda??

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sjekka. Ingen feil. I går skulle jeg flytte bilen, da hadde han stått lenge og motoren var kald. Stod å gikk litt på tomgang først (2min), fikk kjørt 15m, å da stoppa den. Men fikk låne multimeter i går, viser seg at det kommer strøm fram dit.. Noen som vet hvor detta er jorda??

 

jorda i "innsuget"...via de kablene som går inn på skruene til fuel-railen mener jeg å huske...og fra innsuget via blokka og "jordings-kabelen" på høyre motorfeste inn i chassi...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Nå har bilen stått noen uker. Prøvde å starte den istad, men får ikke noe bensin gjennom dysene. Gikk over jordingspunkter å alt ser greit ut. Skjønner ingenting nå. Det klikker IKKE i dysene når jeg legger jumperledning mellom den røde og den rød/grønne ledningene i radiostøyrele...

 

Noen som har den minste aning hva som kan være feil??

Har lyst til å rive ut alt som er av ledninger der, men litt begrensa hva man kan gjøre ettersom jeg står ute å skrur...

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...nå tenker jeg ikke på noen konsekvenser, men hvis du låner deg ett multimeter, og Ohmer/biiiiiper (du veit sikkert at de fleste multimeter har pipefunksjon på motstandsmålinger for å indikere kortslutning/kontakt) jordings-lederen inni en dyse-kontakt mot karosseriets jord? samtidig mens du selvsagt mens du jumper formotstandene til dysene.

Da vil du vel få greie på om Jordings-kretsen er i orden, for det skal være null motstand mellom dyse og jord sålenge formotstanden er "borte/kortsluttet"... skjønner? Da er Halvparten av arbeidet gjort vil jeg tro...

Får du "beep/tilnærmet 0 i motstand", er forsåvidt jordigskretsen OK.

 

da kan du prøve det samme, bare UTEN å jumpe formotstanden, og du skal ha tilnærmet lik verdi på alle 4 dysene. er DETTE også Ok, så ligger altså problemet opp imot ledningene mot hjernen/relèer eller selve hjernen.

 

Uten at jeg helt vet hvordan du skal måle det, så skal det være mulig å "ohme/beeepe" også en liten del av den kretsen, ihvertfal se om den ligger kortsluttet til jord feks? (ta polene av batteriet og måle mellom dyseplugg og jord på den andre lederen).

 

Håper det hjelper!

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alt tipp topp... Har ikke rørt bilen siden sist jeg dreiv på'n! Da blir det liksom ikke så lett å feilsøke noe idag.. :(

 

Men han går litt rart nå da. Tomgangen ligger stabilt på 1000rpm, men turbotrykksmåleren ligger å hopper litt (mellom -0,8 og -0,75). Dessuten småputtrer det i eksosen hele tia. Bruker 2 liter mila++. Han suger ikke falskluft. Noen som vet hva som skjer?

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår