ola_dunk Skrevet Juli 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 Audi 80 1991mod.1600.... lager smellelyder når jeg kjører i oppoverbakke når jeg gir gass i første gear.. lyden kommer fra høgre side fremme ved forhjul.. Kan det være stikkakselen som er slitt ??? hvordan skifter man den ? hvem selger rimelige slitedeler ? har du en brukt liggende eller andre deler :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Memo811 Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 en kompis av meg har samme problemet...da viste det seg å være en av drivknutene eller noe... Siter -BMW 318i (M40) e30 Facelift (solgt) -VW Golf IV 1,9tdi Highline (skal selge snart) -MB190e 2.0i (store planer for denne) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orihime Skrevet August 11, 2008 Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 Hadde nesten sammen problem selv for litt sia (80 B3), bare at den lyden kom når jeg kjørte fortere enn 50 km/t og ga på. Det var den ytre drivknuten som var gåen. Skiftet den og all ulyd forsvant :) Jeg betalte 1900kr for delen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet August 13, 2008 Rapporter Share Skrevet August 13, 2008 Audi 80 1991mod.1600.... lager smellelyder når jeg kjører i oppoverbakke når jeg gir gass i første gear.. lyden kommer fra høgre side fremme ved forhjul.. Kan det være stikkakselen som er slitt ??? hvordan skifter man den ? hvem selger rimelige slitedeler ? har du en brukt liggende eller andre deler :-) Har akkurat skiften den ytre drivknuten på bilen min, hørte en "bankelyd" fra høyra forhjul når bilen dro ganske tungt i motbakker o.l. og og av til når jeg svinga mot venstre. Om man hører lyden hele tiden, kan en bare trykke inn clutchen og går den vekk da er det nok drivknuten og ikke hjullageret feks. Koster rundt 2000 på mekonomen osv eller evt 599 på biltema Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ola_dunk Skrevet August 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 En skikkelig klikkelyd... høres ut som lyden kommer fra på venstre side litt mot motor. Hører den kun når jeg gir gass og i oppoverbakker ve press.. er det den indre eller ytre??? kan man kjenne ved å vri på akslingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 En skikkelig klikkelyd... høres ut som lyden kommer fra på venstre side litt mot motor. Hører den kun når jeg gir gass og i oppoverbakker ve press.. er det den indre eller ytre??? kan man kjenne ved å vri på akslingen? Trod det må være ytre, og jeg kunne ikke kjenne noe, eller se noe galt med den gamle for den del, men lyden forsvant når jeg skifta. Jeg hørte det eterhvert også når motoren bremser i nedoverbakker og den slutta når jeg trykte inn clutchen så var må det neste være den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ola_dunk Skrevet August 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Trod det må være ytre, og jeg kunne ikke kjenne noe, eller se noe galt med den gamle for den del, men lyden forsvant når jeg skifta.Jeg hørte det eterhvert også når motoren bremser i nedoverbakker og den slutta når jeg trykte inn clutchen så var må det neste være den. hvordan skiftet du den (hva må løsnes) ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 hvordan skiftet du den (hva må løsnes) ? Ta av senterbolten som holder den i hjullageret (må bruke noe med lang arm for å få den av) så kommer det litt ann på siden, venstre er mye enklere enn høyre, der er det 6 skruer som holder akselen på plass inne ved girkassen, der er den noen 12 tagget torx skruer som jeg måtte kjøpe en spesial nøkkel til de. Så var det nok å løsne de 3 skruene som vel bestemmer camber vinkelen, så det må merkes av før du skrur de opp. Da skal det være mulig å få akselen ut av festene, men jeg måtte sette en liten jekk under bremseskiva for å få ut hele akselen. Så når den er ute, er der et klips som holder den ytre drivknuten på plass inni, mulig det finnes verktøy for å få den av, men jeg bare skrudde bolten på plass til den ble pressa av, og da er delen som skal skiftes av. Så er det bare å reversere prosessen. Håper det hjalp, bare still spm om jeg forklarte noe dårlig. PS, pass på at du får en del med ABS på om du har det, det er en ekstra skive med tagger på drivknuten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ola_dunk Skrevet August 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Så var det nok å løsne de 3 skruene som vel bestemmer camber vinkelen, så det må merkes av før du skrur de opp. ...................................................... Hva mener du med cabervinkellen. hvordan skal den merkes??? Noen bilder/link... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Så var det nok å løsne de 3 skruene som vel bestemmer camber vinkelen, så det må merkes av før du skrur de opp....................................................... Hva mener du med cabervinkellen. hvordan skal den merkes??? Noen bilder/link... der var du jammen heldig, hehe. kona mi var å tok bilder av meg akkurat når jeg hadde skrudd av de. Siden jeg har brukt en del tid i garasjen i sommer, tok hun de som sommerminner, hehe. Her er skruene midt i bildet på undersiden av bærearmen, er ikke mekaniker så er ikke så stødig på fagutrykk og deler, men jeg gjør så godt jeg kan, hehe. Enkleste måten å merke det er å ta en syl eller et skrujern og merke av der de overlapper slik at du vet hvor lang inn de var når du skal stramme skruene igjen. Du kan forøvrig se akselen ligge der klar til å tas ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.