Gå til innhold

trenger litt råd ang. min arbeidsplass

Ranger emnet


aqua702

Anbefalte innlegg

hei alle..

 

dette er ikke noe med bil, og har helleri ngnetingm ed bil å gjøre...

men er bare så frustrert, og trenger litt veiledning..

 

inder så vil dere se mitt problem, jeg har bare limt i det samme som jeg postet på et annet forum.

 

 

 

noen som kan hjelpe en frustrert lærling..

 

Hei alle sammen.

 

Jeg er for tiden i lære hos et elektriker firma i Oslo. Jeg er VOKSEN lærling .

Vil egentlig ikke si så mye om meg selv, eller min alder. Dette grunnet at jeg ikke vil ta sjansen for at en av mine kollegaer også er medlem her inne.

 

Mitt problem er som følger :, Jeg føler med meget uretferdig behandlet av de jeg jobber sammen, Sjefen er helt topp, men ikke et par av de jeg jobber sammen.

 

Jeg blir indirekte mobbet grunnet mine svake kunnskaper innenfor elektro.

Har vært i lære i 6 måneder nå, og føler at jeg kan "absolutt" ingenting. Og for meg så er dette ekstremt frustrerendes.

 

Jeg er av den typen som ikke gjør noe før jeg føler meg 100% sikker, og jeg spør heller litt for mye enn for lite. Dette grunnet at jeg føler at jeg har et ansvar ovenfor kunder at arbeidet skal være utført med kvalitet.

 

Skal gi dere alle noen eksempler på mine problemer, og håper dere kan gi meg veiledning til hva jeg burde gjøre videre.

 

1. Har vært borte fra et prosjekt i ca3 uker( drivd med service), jeg kommer tilbake. Og stedet er overfylt av søppel som jeg får beskjed om jeg må ta.

 

2. Jeg er opptatte med mine egne ting, får en sms om at jeg må hente det og det, eller gjøre det og det. Mens den personen ligger og ser på tv,spiller på mobilen,hører på radioen eller ligger rett ut med øyene lukket igjen.

 

3. Hvis jeg spør om noe, og ikke helt forsto det første gang, så får jeg beskjed om nå er det på tide at jeg skjerper/lærer meg.( og da har jeg kun spurt engang før).

 

4.De snakker seg selv imellom om mine spørsmål, og begynner å fnise/glise.

 

5. i 6 måneder har jeg gått og gjort kun de samme 2 tingene. Hvis noe koblinger skal gjøres, så sier jeg ifra at jeg gjerne vil være med på det. Men det blir allikevel gjort uten at jeg får observert.

 

6. De klager om veldig dårlig tid, og at vi må jobbe fortere, setter meg igang med søppel, hente tjenester eller det samme jeg har gjort i 6 måneder(får beskjed om at dette OG DETTE må VÆRE FERDIGT I DAG. Selv sitter de og drikker kaffe.

 

7.Tonefallet og oppførselen generelt er meget nedlatende mot meg, blir alltid møtt med dårligt humør.

 

Detteer kun noe av de få tingene jeg opplever hver eneste dag på jobb. Jeg har begynt å bli veldig demotivert og gleder meg aldri lenger til å gå på jobb. Igjen så får dette meg til å bli i dårligt humør som da også går utover min famillie hjemme.

 

som jeg skrev tidligere, vil jeg ikke oppgi altfor mye info, da noen av disse personene kan være medlemmer på forumet her.

 

Jeg ringte i dag sjefen, og sa at jeg MÅ snakke med han. Jeg føler at jeg ikke lærer noe som helst og begynner å bli ekstremt deppa/demotivert.

 

Da fikk jeg som svar at, dette har ikke han hørt. Han har kun hørt positive ting om meg fra "kjetil", og at han skryter deg laangt oppi lufta.

 

"kjetil" en annen person i firmaet jeg har jobbet sammen et par ganger, han er en super kar og jobbe med. Lar meg få prøve og feile. han sier også til meg, "spør så mye du vil, er det du lærer av"

 

Jeg har som sagt jobbet der i 6 måneder, og føler at jeg kan like lite som den dagen jeg begynte. Glederm eg heller aldri til å gå på jobb.

 

hva skal jeg gjøre???......???? pls... noen her inne som kan være så snill og hjelpe meg... jeg brenner for faget.

eneste jeg vil, er å lære,bli selvstendig.....

 

driver faktisk å vurderer om å slutte her, og jobbe et annet sted... orker ikke lengre å komme hjem tim kin kone og barn med dårligt humør....

 

sorry for mye tekst, og syting/klaging.... men hvet faktisk ikkel engre hva jeg skal gjøre...

 

ps: er fullstendig klar over at lærlinger får mye av dritt jobbene, men er vel også meningen at de skal lære noe ??

 

håper virklig noen her inne kan gi meg litt veiledning.... kom også gjerne med tips til andre firmaer i Oslo.

Jeg er hardt arbeidendes kar, som elsker dette faget...

aqua

 

Innlegg: 1

Registrert: Man Jul 21, 2008 1:05 pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må rett og slett bare sette ned foten og gå til sjefen din og fortelle hva du opplever på din arbeidsplass.

Men først ville jeg satt meg ned og tatt en diskusjon med disse kolegaene dine.

Du kan og informere disse idiotene om at du går og snakker med sjefen om de ikke skjerper seg. Rett og slett.

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, jeg syns du bør ta kontakt med opplæringsnemda ( I Nord-trønderlag, EFONT). Det viktigste er ikke alltid at du skal lære så mye hele tiden, men TRIVES! Det er det aller viktigste mener jeg. Og hvis du ikke går overens med kolegaene blir du for demotivert og deppa som du selv sier. Ta å undersøk litt rundt om i Oslo om det er noen andre firmaer som er på utkikk etter lærlinger. Jeg ser ingen vits i å fortsette i det samme firmaet når sitvasjonen er som din. Er selv elektrikkerlærling her i Namsos, og jeg stortrives i min jobbsituasjon og å jobbe med mine kolegaer. Er NESTEN så jeg gleder meg til jeg kommer på jobb om dagene;) Hehe. Vi hadde en nesten lik situasjon i vårt firma for noen måneder siden. Da var det en lærling som ikke gikk helt overens med sjefen. Selv digget jeg å jobbe sammen med han, vi hadde en så lett tone, lo å snakket om alt mulig. Han tok kontakt med opplærlingsnemda i Nord-Trønderlag. Lærlingen, sjefen og en kar fra nemda hadde et møte og de snakket sammen en god stund. Lærlingen fikk da avsluttet kontrakten og ble overført til et annen firma. Har ikke hørt noe annet enn at han stortrives i det nye firmaet.

 

Håper det løser seg for deg aqua;9 Kjipt å ha det slikt.....

Nissan Silvia S12 CA18DET edition.(Prosjekt) http://www.nccn.no

Volvo 850 2,5l 5syl sedan (Bruksbil)

www.namsosgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med sjefen din fort! Og eller, også opplæringsnemda.

 

Sørg for at sjefen din gir dine idiot kolleger litt pepper, gjør han ikke det, går du bare til høyere makter; Opplæringsnemda. Da får hele BEDRIFTEN pepper. Tror ikke bedriften er så glad i å stå i fare for å miste opplærings tillatelsen sin! (Da mister dem masse penger.)

 

Lykke til videre:)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,vet at dette er ett problem i fler firmaer i oslo, spesielt mellom til store firmaer.(jobber selv i ett mellom stort firma)

 

Snakk med de det gjelder,bas og sjef. Hvis det ikke bederer seg kan du si til sjefen at du ønsker å jobbe med noen andre/ett annet sted.

 

Hvis dette ikke hjelper ringer du til opplærlingskontoret NELFO (spør etter ann marie, hun vet å sette press på sjefen )å forteller om hvordan du har det.

1988 Volvo 240 GLE

1987 Hydrolift t-17

Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå opp for deg selv. Du gjør det du syns er riktig, ikke noe mer. Aldri. Det er et ord som heter "nei", lær deg å bruke det. Ikke gi etter for de to karene, uansett. Ikke gi etter for å bli likt, det skaffer deg ikke respekt. Er vel det som har fått deg i problemer i første omgang. Det er i menneskers natur å ville domminere andre, og du virker som om du har underkastet deg lett. Ta igjen på en rolig måte. Ikke la deg hisse opp, ikke la deg frustere. Disse gutta har ikke gjort seg fortjent til å ha noen innvirkning på livet ditt, så da må du heller ikke gi de muligheten til det.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med triggerhappy om du vil ordne opp i dette selv, har selv vært lærling og du har lov til å si nei, er ikke alltid lett. Setter man ikke grenser så kommer dem ikke til å gi seg heller.

 

Jeg ville sagt ifra til sjefen din evt HMS ansvarlig, mobbing på jobben er noe som taes veldig alvorlig og om dette skjer mot lærlinger kan dem som også nevnt tidligere miste lærlingtilatelsen sin. Er mye fine fratrekk og gratis arbeidskraft i lærlinger så da trur jeg nok dem skjerper seg.

 

 

Gå over lærlingkontrakten din og finn ut hvem som er din "Lærling Kontakt". Det er kun han som kan gi deg direkte arbeidsoppgaver, mest sansynelig er dette sjefen din.

Om dem er vrange kan du også være det.

 

 

Men ta en alvorsprat med sjefen din, sørg for at det kommer frem at du føler deg mobbet på jobben.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for mange flotte svar.

 

Jeg har nå akkurat vært i samtale med sjefen over tlf. Han er for tiden på ferie i goteborg, men følte at jeg bare måtte snakke med han.

 

Jeg har egentlig ikke nevnt så mye om de problemene, men bare sagt at et møte mellom oss 2 er viktig. Jeg er absolutt ikke fornøyd med min arbeidssituasjon, og noe må gjøres fort, ellers er jeg nødt til å bytte arbeisplass.

 

Han skjønte ikke hvorfor jeg var så missfornøyd, for han har kunn hørt masse positivt om meg.

Spurte han så om hvem det er som har snakka bra om meg, og fikk vite at det var "kjetil". (det er han jeg trives sammen med).

 

Forklarte han så at de 2 ukene jeg har vært ute med kjetil, er den tiden jeg har lært noe. Fortalte også at i løpet av disse 2 ukene,så har jeg lært mye mer enn hva jeg har gjort på 6 måneder.

 

Han fikk litt sjokk, ble stille for et minutt. Og sa så at vi får ta en snakk, finne ut av problemet. Og heller teame meg opp med "kjetil".

 

Men tviler nå på at det vil løse problemet, vil fortsatt ha de 2 andre der.

Så jeg kommer til med 80% sikkerhet å finne meg et nytt sted.

 

Når det gjelder de 2 idiotene, så har nå bestemt for de skal konfronteres ved første anledning.

 

 

Noen her inne som kunne anbefalt meg et nytt sted ?

 

vil benytte annledningen til å takke igjen for all støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamerat var lærling hos Siemens og har ikke hørt noe annet en positivt derfra, har selv vært utplassert hos siemens på videregående og det virker som en seriøs og ryddig bedrift med bra arbeidsmiljø.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det de idiotene gjør er fryktelig dårlig gjort.

og det er vel ikke helt lov å holde på sånn..

men bare si nei, og at de kan jaggu meg gjøra det sjøl, fordi du er opptatt med å lære ting, si at du føler deg ganske utdanna i søppelkasting, og heller vil lære det du egentlig skal.

 

søstra mi er frisør lærling, der hu var lærling før, fikk hu bare dritt oppgaver, som å vaske hansker etter farging av hår, og rydding etc.

 

så hun sluttet, og startet en annen plass..

men en ting som er litt dumt.

 

at man egentlig ikke skal bytte lærlingplass, det er egentlig ikke mulig, med mindre det er ille arbeidsforhold.

 

men prat med tosk1 og tosk 2, og sjefen din.. hjelper ikke det, plasser mobilen din med kamera på, et sted, og film at de driver på som de gjør, vis den til sjefen din, og send til lærlingnemda, viss du vil være ordentlig jævlig:p

 

trist å høre at du blir behandlet sånn igrunn.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De arbeds"kammeratene" dine er tydeligvis noen rævhål med hjerne til 5-åringer. Blir rett og slett forbanna av å lese det du skriver. De skulle fått en svær skjøteledning langt oppi endetarmen. Sett foten ned og si at nok for være nok, og at du ikke finner deg i dette. En gang i tiden var de heller ikke bedre enn deg. Alle begynner fra bunnen, selv om noen gjør det litt tidligere enn andre, og noen kommer seg oppover fortere enn andre. Men du kan komme like langt som de.

 

Kontakt sjefen din og si at han får ta et tak med de og fortell ting slik du føler at de er. Han vil sikkert ta det seriøst, og innkalle de andre også til en prat. Bevis på hvordan de egentlig er kan jo også være fint å ha i bakhånd. Spør også etter mer utfordrende jobber. Får du ikke det vil du aldri bli noe bedre, og heller ikke bestå tverrfaglig eksamen.

 

Lykke til videre. Vi har troen på at du kan komme deg ut av denne knipa og at du kan bli en god elektriker :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår