Gå til innhold

mammas '98 A6 turboproblem??

Ranger emnet


VR6power

Anbefalte innlegg

hei.

 

min mor har en audi a6 98 modell, denne er gått knappe 140.000 km og alle servicer er følgt, men nå siste tida har den begynt å bli noget slapp, når bilen blir kjørt varm og har normal temperatur og vi "drar på" så funker ikke turboen , den henger ivertfall som om håndbrekket står på. klarer knapt 50km/t på 3 giret....

kan slå av tenning og alt er OK en stund så plutselig er der ingen guffe igjen...hmmm

 

HVA kan vere problemet her , ser eller hører ingen luft eller oljelekasje fra turboen ivertfall ..?!??!!

orginal utvendig bortsett fra 8x17" TSW Kyalami,lakkerte plast detaljer.Chippa 2.8 motor,senk(50mm) og klare lykter rundtom inkl. hella grøft/blink-lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe lys røyk på tomgang etter å ha kjørt med litt pådrag, f.eks. når du stopper på rødt lys i bytrafikk? Regner uansett med at du får en del svart røyk hvis du planter pedalen i teppet og intet skjer?

 

Kjenner til symptomene fra 2.5TDI, der ble det skyldt på at turboen hadde grodd igjen på eksossiden med sot, trangere utgang førte til høyere eksoshastighet = høyere turbinhastighet, men treg turbinrespons = for høyt ladetrykk når den endelig kommer, så kutter den selv. Vet ikke om vedkommende mekaniker hadde peiling. En annen forklaring som er nevnt er at det finnes en måler som skal begrensen momentet girkassen blir utsatt for, og at denne kan strupe dieseltilførselen hvis den føler for mye moment. Er denne syk kan den slå ut på helt normalt moment.

 

Bare spekulasjoner dessverre, er veldig spent på hva du kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Høres ut som om bilen går i et nødprogram, er den chippet? Tipper at dersom du tar en tur innom din møller forhandler, vil dem kunne lese av en feilkode som har sammenheng med feilen du har på bilen din.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være den ene dysa med G80 nåleføleren som spiller deg ett puss.

Om denne er gåen vil du oppleve ujevn gange, samt at den gir seg ved pådrag ol. Men da vil du få opp feilmelding på dette med eks VAG-Com. Skal inn på verksted med min for å få byttet denne dysa med føleren i.

 

Feilmld i VAG-Com.

00542 - Needle lift Sensor (G80)

30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

Audi A4 2.5 V6 TDI Quattro [212HK-450nm]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår