Gå til innhold

Tikking i høytalere - hvorfor kun når motor går?

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

Høytalerne mine tikker når stereoen er på og motoren går (ikke når motoren ikke går). Tikkingen øker i hastighet når jeg ruser motoren.

 

Jeg har forstått det slik at det enten kommer av dårlig jording til forsterker eller spiller, eller at en signalkabel ligger for nært strøm en eller annen plass.

 

Men hvorfor tikker det kun når motoren går?

 

Denne tikkingen kom for øvrig veldig plutselig. Vet egentlig ikke hva jeg har gjort. Jeg har teipet sammen litt ledninger her og der, og forsterkeren i bagasjerommet kan ha blitt lsengt litt rundt, men jeg har prøvd å skille ledninger i hele dag til ingen nytte. Kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "knittring"? Ta av strøm og jordkabelen å evt få dem bedre inn i kabelskoen om du har det.. Hvis du har bare ledningen, tvinn dem bedre. Da bruker det å forsvinne. Har hatt slik i min bil også..

 

Btw, hva gjør du våken nå? Sku ha vært i harstad du.. "åpent" hus hos meg.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamostøy.. sier ikke mer.. Prøv å jord signalkablene.. Evt pakk dem inn i alufolie.. Da burde støyen bli borte. Hvis ikke, er det forsterkeren som er synderen..

 

Har holdt på med anlegg såpass lenge, å hatt så jævli mange problemer, så begynner å kunne anlegg nå.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. er noen her som burde ta seg et lite kurs i bilelektrisk her. :P

Det problemet du opplever er støy i fra tennings systemet (ut i fra sånn du beskriver det) tikkingen øker i hastighet likt med turtallet og blir borte når notoren skrus av. Ta å se om strømkabelen til forsterkeren går veldig nærme coilen din for det er et ganske kjent problem. Om den gjør det så sies det at det funker å pakke inn strømkabelen i aluminiums folie og jorde folien slik at det fungerer som støyskjerming.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen strømmen lager ikke forstyrrelsen i høyttaleren, for den forstyrrelsen kommer igjennom SIGNALKABELEN, det er da disse som bør pakkes i aluminiumsfolie, ikke STRØMLEDNINGEN.

 

Det som er problemet er at signalkabelen går gjennom eller i et elektromagnetisk felt som er dannet av en strømledning, som feks coilen, men dette er som oftest dynamostøy, som kommer av at det ligger strømledning(er) inntil signalkabelen!

 

Noen burde ta seg et kurs i bilelektrisk her ja... :)

- 89" Volvo 745GLT, B234F

 

- Forza 3 & 4 -> GT: HvedingN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen strømmen lager ikke forstyrrelsen i høyttaleren, for den forstyrrelsen kommer igjennom SIGNALKABELEN, det er da disse som bør pakkes i aluminiumsfolie, ikke STRØMLEDNINGEN.

 

Det som er problemet er at signalkabelen går gjennom eller i et elektromagnetisk felt som er dannet av en strømledning, som feks coilen, men dette er som oftest dynamostøy, som kommer av at det ligger strømledning(er) inntil signalkabelen!

 

Noen burde ta seg et kurs i bilelektrisk her ja... :)

 

 

Slik støy kan komme via strømkabelen igjennom forsterkeren og til høytalerene ja, det kan den så absolutt, har prøvd det i praksis så det vet jeg med sikkerhet hvis du lurte. En annen grunn til at tennings støy kommer sånn er om den "smitter" over på strømkabelen slik at det så kan "smitte" over på signalkabelen lengre bak i bilen. (hvis de går vedsiden av hverandre).

 

Uansett slik støy er alltid irriterende å kan ha flere kilder samtidig.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meget rart om støyen kan komme via strømkabelen.. Støy kommer gjennom signalkablene, og ut til høytalerene da signalkablene leverer lyd og går ut til høytalerene. Strømkabelen går ikke ut til høytalerene.. Da må isåfall strømkabelen ta med seg den tenningsstøyen og så smitte den over til signalkablene. Eneste måten en strømkabel kan lage støy på. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik støy kan komme via strømkabelen igjennom forsterkeren og til høytalerene ja, det kan den så absolutt, har prøvd det i praksis så det vet jeg med sikkerhet hvis du lurte. En annen grunn til at tennings støy kommer sånn er om den "smitter" over på strømkabelen slik at det så kan "smitte" over på signalkabelen lengre bak i bilen. (hvis de går vedsiden av hverandre).

 

Uansett slik støy er alltid irriterende å kan ha flere kilder samtidig.

 

Var jo det jeg skreiv... at en strømledning går inerheten av signalledningen og den havner i det elektromagnetiske feltet til strømledningen!

 

Som esbandos skriver, når du kommer til forsterkeren kommer ikke støyen gjennom strømkabelen, men signalkabelen, derfor hjelper det lite å pakke strømkabelen i alufolie...

- 89" Volvo 745GLT, B234F

 

- Forza 3 & 4 -> GT: HvedingN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår