Gå til innhold

Mitt Amazonprosjekt (mye bilder på side 1, 2 og 3)

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da blir den blå bilen hentet i morgen tidlig ca kl 10, om noen vil ha bilen må de skyndte seg ;) Ser du har taklet en tilsvarende bil, Falk, får nesten litt dårlig samvittighet her.. Hadde tenkt å lære å sveise på den blå, men mangler lagringsplass til den blå og penger (og tid) til å ta den nå.

 

Var ikke helt sånn det var planlagt, ville av av fjærene og bremseskjoldene fra den blå (i tillegg til alt det andre jeg har tatt), men det var en del rustne mutre og bolter som hindret meg, og vinkelsliperen er ødelagt så jeg lot de stå på. Ville og ha stålfelgene for å bredde de, men de var begynt å bli dårlige og Falck trenger vel de siden de ville ha den hengende etter bilen sin.. Får kjøpe noen breie stålfelger til neste år når jeg begynner å jobbe igjen =)

 

Og de tar hele vrakpanten min, taper noen hundrelapper der men jeg slipper hvertfall å stresse og å kjøre ulovlig med henger..

 

Bilde002.jpg

 

Vet ikke helt hva jeg smiler etter :P Og, ja, jeg skrur med hansker :P

Bilde003.jpg

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja kan jo ikke spare på alt (selv om jeg prøver hele tiden.. hehe) Men du burde pelle av de små krom listene ved bakruten, kan være kjekke å ha. Åssen er "tute-knappen"? min er knekt skjønner du..

 

Skulle gjerne kjøpt flaket av deg jeg, men det blir litt i lengste laget å kjøre :driving

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gjorde helt riktig valg av bil å satse på av de 2.

Den 69en tror jeg du hadde gått lei av lenge før den hadde blitt

ferdig. Problemet med rust er at den kommer tilbake hvis det ikke

gjøres grundig. Og skulle du gjort det grundig på den blå,

hadde det nok ikke vært mye blå igjen uansett tror jeg..

 

Og det er veldig kjipt om man møter veggen før bilen blir klar,

da får man ikke mye glede av den. En sånn bil blir aldri helt

klar, uansett hvor strøken den måtte være. Man finner alltid på

noe som må gjøres, forbedres eller forandres. Men det er langt

bedre med slike 'luksusproblem' enn å drukne i rustarbeid som

MÅ gjøres. Ønsker deg lykke til med prosjektet, tror du har rette

innsatsviljen og pågangsmotet til å greie dette! Det viktigste er at du når dine egne mål, og da kan det være greit å heve

lista i takt med framgangen sånn som du gjør. :)

 

Det føles bedre for hvert mål du når da. :) Stå på :)

 

P.S. Kjøpte nettopp to nye hovedlykter til min. 400kr stk på Mekonomen. Fikk de til 700 med rabatt. Det er like greit å

montere nytt som å lete etter noen gamle, for er det litt skitt

i de så kan det være nok til at Biltilsynet vil be deg bytte de

uansett. Det er ikke så allverdens til lys fra før på en amazon,

så det skader ikke om det er så blankt og nytt som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falk, den kromlisten ble ødelagt da jeg prøvde ta den av her om dagen, men jeg tok av den andre da =) Kan se om jeg har en tute"knapp" liggende, tok av den fra 69en.

 

Stig: Og ikke bare er det rusten som gjør at det var best å ikke bruke den blå, den har faktisk vært registrert som vraket siden 1997! Og skiltene den har gått med siden, er dermed feil/falsk. Og jeg har dermed 3 Amazoner, nemlig den blå som står hos Falck siden Lønningen ikke ville ta i mot en bil som er registrert som vraket, den grønne som skal fikses og en til som jeg aldri har sett, men som jeg eier på papiret! Rammenummeret til den blå er altså registrert vraket, mens skiltene og det rammenummeret vi skrev av og omregistrerte til meg er fortsatt på veien. Lurer på hvordan i helvete det har gått til! Det største problemet er vel at Falck hentet bilen mot at de fikk vrakpanten, men det er tydeligvis ingen vrakpant på den. Da skylder jeg muligens de 1500 kr, og de måtte opp og hente den og kjøre den ned til seg, så det kan være de vil ha mer og. Men det er jeg veldig lite villig til å betale, er student og lever på studielån ut året liksom..

 

Så i morgen skal jeg stikke innom Falck og se etter om bilen har 2 plater med rammenr, er vel sånn på 240, og jeg skal se om jeg har glemt noen nøkler i den bilen. Lurer på om noen kan ha eid 2 biler en gang i tiden, og satt sammen de to til en og vraket den andre ut i fra skiltnummeret. For den blå har feil interiør, det er rødt. Skal prøve å ringe i morgen og prøve å finne ut om en tidligere eier har eid en rød og en blå Amazon f.eks. Skal også sjekke om den grønne har riktige nummer og, er faen glad jeg ikke merket dette etter 5 år med rustsveising på den blå :P

 

Takk for tipset med hovedlyktene, mine er nok godt modne for å byttes ut =) Tror jeg går for tusenmetere på min og, står et par (knuste) på den fangeren med mest krom på, greit å fylle hullene med noe. Ligger de under reservedeler til Amazon?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Falck i går for å prøve å finne ut hva som var feil med rammenummeret, det første jeg fikk se var en utskrift av rammenummeret fra vognkortet og en utskrift av "rammenummeret" på bilen, og da så jeg med en gang hva som var feil. De hadde slått inn 131341 som rammenummer oppe i Lønningen, men det er jo som vi alle vet typenummeret på Amazon 2-dørs =) Og da forstår jeg hvorfor festebjelkene til framskjermene var i så bra stand, de må ha være byttet. For rammenummeret skal stå på den ene, og det var vekke. Falck tok kopi av gammelt vognkort, salgsmelding, kontrakt og en EU-godkjenning, og satser på at det ordner seg.

 

Den bilen som Lønningen påsto var min og var vraket i 1997, var en 131341 T, dvs en 70 modell. Det kunne jo vært en tilfeldighet at en Amazon hadde fått 131341 en gang i tiden, men ikke en 70 modell, for de ligger på rundt 350000. Så en gang har altså noen fått registrert sin Amazon på typenummeret. Det som hadde vært virkelig artig, er om den bilen fortsatt hadde stått på Laksevåg i Bergen (tilfeldig at den andre med feil i registreringen også er i Bergen?), og den hadde blitt registrert som vrak nå pga min bil.. Og det kan jo faktisk ha skjedd, når tydeligvis både Vegstasjonen og Lønningen (mottaket altså) ikke ser forskjell på et nummer merket TYP-NR med store bokstaver og et rammenummer.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har skjedd lite i det siste, har brukt over en uke på å bytte motor i 240en.. Så den har fått seg b21a i stedet for b230a, går nå i det minste. Var på Ål i helgen, bilder ligger i neste post.

Mye bra inspirasjon der, tok for det meste bilder av motorrom, så jeg har en jobb å gjøre der ja ;) Kjøpte og senkesett for 1500 kr, håper nesten at Eiker ikke har tilbud til 999 i januar, for jeg har egentlig ikke råd til bildeler før til neste år :P

 

Ang. vrakingen av den blå bilen, så har jeg ikke hørt noe fra de så det gikk vel i orden..

 

Så til saken(e): Vil bakruten sprekke om jeg tar den ut? Pakningen er morken, og jeg vil se etter rust der. Hva med framruten?

 

Her er det sveist inn nye plater for noen år siden, er punktsveising brukbart?

CIMG1255.jpg

 

Har og noen bilder av det jeg vet av rust på bilen, skal gå skikkelig over den nå, slik som jeg gjorde med den andre. Gruer meg litt

CIMG1251.jpg

 

CIMG1256.jpg

 

CIMG1257.jpg

 

Fremste bjelken på bilen er rustet, har bestilt ny. Men vet ikke hvem som skal sveise da..

CIMG1258.jpg

 

CIMG1261.jpg

 

Bør jeg lappe dette eller bytte hele delen? Hva sier du Falk? :P

CIMG1262.jpg

 

CIMG1263.jpg

 

CIMG1264.jpg

 

CIMG1265.jpg

 

CIMG1266.jpg

 

CIMG1259.jpg

 

CIMG1260.jpg

 

CIMG1267.jpg

 

CIMG1269.jpg

 

CIMG1271.jpg

 

Tenker å bruke glassfiber og sparkel her for å tette hullet, så vente til jeg har råd til en hel bakplate.

CIMG1272.jpg

 

CIMG1273.jpg

 

CIMG1274.jpg

 

Sidene bak i bagasjen er dårlig

CIMG1275.jpg

 

CIMG1276.jpg

 

Reservehjulsbrønnen og, men den kan vel brukes noen år til

CIMG1277.jpg

 

CIMG1278.jpg

 

Det lille hullet bakerst i kanalen. Har bestilt nytt =)

CIMG1279.jpg

 

CIMG1280.jpg

 

CIMG1281.jpg

 

CIMG1282.jpg

 

CIMG1283.jpg

 

Og et hurrabilde da 240en endelig gikk for egen maskin, første gang siden juli og etter 9 dagers arbeid. Var en gamling som så ut som han skulle ta oss da vi svingte innom bensinstasjonen med dette stuket, gikk som en cowboy som skal til å trekke pistolene :D

CIMG1284.jpg

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut noen smakebiter fra Ål-albumet :) Resten ser dere her: http://s351.photobucket.com/albums/q461/mortenamazon/aal2008/?albumview=slideshow

 

Fantastisk interiør!

CIMG1115.jpg

 

Mange strøkne motorrom og, selv de kjipeste var strøkne

CIMG1116.jpg

 

Han karen her snudde noen hoder da han parkerte, har tråd her på forumet og

CIMG1126.jpg

 

Først tok jeg bare bilde av bøtten, hehe :P

CIMG1153.jpg

 

Bilen som "startet" det hele for min del, satser på samme høyden som denne =)

CIMG1130.jpg

 

CIMG1132.jpg

 

CIMG1209.jpg

 

Artig løsning på spylervæske, mulig jeg må herme litt :P Har og et hull på den størrelsen i motorrommet, kan like godt sette noe inni det..

CIMG1162.jpg

 

Kompis sin bil, litt glad jeg satt på med en S60 D5 i stedet for denne, er bra stiv ;)

CIMG1171.jpg

 

Har litt lyst på tidsriktige bøttestoler og, ser ikke så dumt ut som dagens med Type-R med røde og gule bokstaver og sidestøtte til hodet med hull til å se ut avalacocaina

CIMG1195.jpg

 

Jeg liker det originale rattet mitt, men det er jo litt stort. Han karen her har løsningen, han krympet det. Selger for 5000 kr :P Han med blå stasjonsvogn med Am.Racing

CIMG1196.jpg

 

Feite felger!

CIMG1213.jpg

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk litt stål i posten her en dag, bestilte bakre del av kanalen med litt av skjermen på venstre side og den fremste bjelken som går på tvers i fronten (består av 18 og 19 på bildet under). Men i stedet for den siste fikk jeg en av de 2 fremste bjelkene som går på tvers under bilen (nr 20 på tegningen under). Men får nok byttet etterhvert.

 

Har også kjøpt litt småting siste måneden:

-Senkesett med papirer, 1500 kr på Ål-treffet (men så kom jeg på at Eiker sikkert selger det samme for 999 i januar så det var jo litt teit)

-Nye hovedlykter fra Mekonomen (måtte innom for å få tak i), 600 kr. Tok ikke de billige, må ha litt bra lys

-Nye motorfester og girkassefeste, disse er egentlig identiske med samme delenummer. Husker ikke prisen, kjøpt på Mekonomen igjen.

-Stål til venstre bakre kanal som nevnt over

 

Ellers går ting sakte, snart ferdig å demontere bilen. Trenger enten å lære meg å sveise nå ellers så må noen gjøre det for meg, hehe. Har noen byttet den fremste bjelken forresten? Er redd at bilen skal bli skeiv.

 

Veldig tøffe felger, volvo 142 69 turbo! Breddet stål er helt riktig

 

Må bytte denne

CIMG1310.jpg

 

Her er det ikke så gale med feste

CIMG1311.jpg

 

Mens her er det litt mindre stål å sveise i

CIMG1312.jpg

 

Tegningen jeg nevnte over

CIMG1313.jpg

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Går sakte for tiden, hehe :P Men har begynt å fjerne små rustflekker rundtom for å få gjort noe, bruker vinkelsliper med stålbørste, en pusseskive og en punktsandblåser. Vasker med tynner og grunner med sinkgrunning etterpå, satser på at det er en bra framgangsmåte. Fant da ut at bakskjermen(e) er byttet, i sedvanlig "punktsveisestil" som jeg finner over hele bilen. Men her har etterarbeidet vært gjort bedre, så her er det ikke rust hvertfall. Men noe sparkel har falt av, var sånn jeg fant sveisepunktene.

 

VIKTIG SPØRSMÅL: Kan jeg skru av denne festebraketten til rattstammen (rød firkant)? Skruene (røde piler) sitter som pikk i Grete, virker som de er sveiset eller loddet fast! Er det noe inni hylsen jeg skal fjerne så det går an å trekke ut rattstammen? Dashbordet henger kun i rattstammen, og det har det gjort i 2 mnd nå. Har funnet en del rust under der, så det må av! (PS, jeg bruker gjerne noen ord feil her)

 

Bilder:

 

Bilde029b.jpg

 

Bilde030b.jpg

 

Noen la skiboksen fra 240en min på taket på Amazonen, hehe.. Så da ble det ganske klart at jeg vil ha takgrind på bilen, om ikke hele tiden så vil jeg ha muligheten. Men det er en del rust i ene rennen, så vi får se..

 

Bilde028.jpg

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse boltene er såkalte "bryt-bultar" som svenskene kaller det. Altså det har vært en bolt å skru på som går av ved et visst moment. Forskjellige måter å få de av på. Jeg saga meg et spor i de og brukte ett stort flatt skrujern. Eller så kan du sveise på en skrue og skru av. Eller bare sveise på en klatt og feste sveisetang i denne og skru av. Håper dette hjalp deg :-)

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, selvfølgelig! Det gir mening med en gang du sier det, for i går vrei jo hele braketten seg da vi prøvde å skru den av =) Rart at ingen har klart å svare på dette på forumet til Amazonklubben, dvs ikke rart, siden det aldri er noe aktivitet der.. Men da kan dashbordet se på seg selv som av innen i morgen =)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår