Gå til innhold

Toppdekselpakning - Vectra A

Ranger emnet


vectra-roger

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny toppdekselpakning til min Vectra og lurer på om noen har tips til meg?

 

Bil: Opel Vectra 2.0i

Årsmod.: 1995

Motortype: C20NE

Pakning: kork

 

En kompis nevnte at jeg måtte bruke moment-nøkkel for å skru på toppdekselet igjen? og at det skulle være ca 70-80 NM ??

Men da regner jeg med at han tenkte på toppakning og ikke toppdekselpakning??

 

For andre har sagt at man ikke trenger moment-nøkkel, men bare passe på å ikke skru på for hardt...

 

Trenger jeg å bruke pakningsmasse/silikon?

Hvor mye? På hver side av pakninga?

Eller bare rundt på selve dekselet?

 

Og for å få reint evt. rester etter den gamle pakninga?

Har hørt at noen som har brukt meisel og skrapa bort rester,

og noen som har brukt stålull og 5-56 for å få reint...

og noen foreslår avfettingsvæske??

Og noen som sier at jeg IKKE må bruke sandpapir...

 

Noen av disse forslagene som er bra å bruke,

eller noen bedre forslag eller tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppdekselet skal ha ett moment på ca 8 nm så trekk til med passende kraft.

 

For å få det reint anbefales det å skrape bort gammel pakning med tapetkniv eller skrape. Dette forsiktig uten å skjære i aluminiumen. litt forsiktig med smergelpapir for å få bort siste rest kan gå.

 

Pakningsmasse kan jo anbefales litt for å få det helt tett. Vanlig er ikke dette nødvendig men for hobbymekanikere og andre kan det anbefales for å unngå svetting og lekkasjer rundt toppdekselet. Her er det snakk om litt så det blir tett, ikke å erstatte kork pakningen.

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig å bruke paknings stoff, bare få det helt reint(barber blad, og et eller aent fett fjernede midel, One shot eller lignende) samtidig som du har det av så kan du sjekke utluftnings slangen som går inn på toppdekselet om de er tette lekker.

og så er det viktig at du ikke strammer for mye ca 10nm du kan se på paknigen når den begyner å skvise seg ut så er det for mye.

trenger ikke moment nøkkel, bare bruk en liten skralle 1/4" er veldig litte som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah hjertelig takk for tipsene, har ennå ikke knødd meg til å skifte den derre pakninga, er på tide jeg prøver nå da :D

 

jeg kan jo komme med en rapport etter at jeg har skifta, eller evt. mens operasjonen pågår dersom jeg plages med noe :)

 

ellers tar jeg gjerne imot flere tips dersom det er noe mer å legge til, eller evt. andre innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår