stian_seim Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Det er så mange som snakker om at bilen dems har så og så mange ventiler. Men hva er egentlig forskjellen om du har 10 eller 20 ventiler? Hvorfor burde man ha mange eller få, eller hva man burde? Hva avhenger det av om man skal ha mange eller få ventiler? Det jeg prøver å spørre om, er om noen kan fortelle meg litt om ventiler og dems funksjon??? Siter DISPONERER: - 2003' Toyota Avensis 1.8 VVT-i - 1990' Volvo 745 2.3 DELEIER: - 1987' Ford Transit VRAK: x 1985' Nissan Micra 1.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Ventilene er det som åpner og lukker for å ta inn luft og få ut eksos.. å ha 2 store ventiler pr sylinder gir lavere hastighet, derfor brukes ofte 4 eller flere istedet.. Høyere fart gjør at du fyller sylinderen fortere, noe som gjør motoren mer villig på høye turtall... De 4 små ventilene er kanskje like stor tilsammen som de 2 store, men det blir fortsatt litt mer guff.. Håper dette klarte litt opp sakene... Mer avansert forklaring gidd jeg ikke nå :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian_seim Skrevet November 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Det forklarte meg litt mer ja :) Hvis du gidder en annen gang, så må du bare forklare mer komplisert hvis du vil :) Siter DISPONERER: - 2003' Toyota Avensis 1.8 VVT-i - 1990' Volvo 745 2.3 DELEIER: - 1987' Ford Transit VRAK: x 1985' Nissan Micra 1.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Den høyere farten luften får i de mindre men flere kanalene og ventilene kan også forbedre fyllingsgraden i sylinderen. Og mer luft inn tillater mer bensin, og da (litt) mer effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Originally posted by stian_seim Det forklarte meg litt mer ja :) Hvis du gidder en annen gang, så må du bare forklare mer komplisert hvis du vil :) Trengs vel ikke så komplisert forklaring... Hvis du har 8 ventiler er det èn for innsprøytning (Bensin / Luft) og èn som slipper ut eksosen... hvis du har 16 ventlier er det to som slipper inn bensin / luft og to som slipper ut eksos... pr. sylinder selvsagt. Jo lettere luften kommer inn i motoren, og jo lettere eksosen kommer ut (Møter mindre motstand), jo høyere effekt... Dette skjer jo naturligvis når du har to ventiler ekstra pr. sylinder. EDIT: http://auto.howstuffworks.com/engine.htm Genial side der du kan lære mer om motorer... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 For å få litt meir forståelse for luftstrømninger kan dere jo gå inn på denne linken http://mototuneusa.com/thanx.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Originally posted by Laaars Trengs vel ikke så komplisert forklaring... Hvis du har 8 ventiler er det èn for innsprøytning (Bensin / Luft) og èn som slipper ut eksosen... hvis du har 16 ventlier er det to som slipper inn bensin / luft og to som slipper ut eksos... pr. sylinder selvsagt. Jo lettere luften kommer inn i motoren, og jo lettere eksosen kommer ut (Møter mindre motstand), jo høyere effekt... Dette skjer jo naturligvis når du har to ventiler ekstra pr. sylinder. EDIT: http://auto.howstuffworks.com/engine.htm Genial side der du kan lære mer om motorer... Hvis det er så enkelt, hvorfor forskes det da med forskjellige antall ventiler/syl.? Hvorfor bruker man ikke bare så mange som mulig? Er nok mer anvasert enn du trur. Og antall ventiler og størelser på kanalene/portene beregnes utifra bruk/effekt/forbruk/utslipp og sikkert andre ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjaa Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 jeg er ikke helt sikker på antall ventiler/silynder, men jeg vet hvertfall at amerikanerne prøvde på 70/80 tallet p bygge motorer med mange ventiler. Det var på de gamledagse motorene som hadde 16 ventiler... de prøvde med 32 ventiler men klarte ikke å få så mye effekt ut av de da, på den tida. Så på de gamle v8erene så er det nok greiest ,ed 16 ventiler (2per silynder) Siter Lupo GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Sikkert derfor de fleste nye V8ere kommer ut med akkurat 32ventiler? burde jo bli mer effekt på de og så lenge de får det til å funke ordentlig.. Teoretisk værtfall Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Originally posted by Robert å ha 2 store ventiler pr sylinder gir lavere hastighet, derfor brukes ofte 4 eller flere istedet.. Høyere fart gjør at du fyller sylinderen fortere, noe som gjør motoren mer villig på høye turtall... Mer villig på høye turtall... ??? På høyt turtall har lufta gjerne stor fart uansett. Tror kanskje det er motsatt... Tror ikke en stor, eller to små, forandrer så mye tiden det tar å fylle sylinderen heller... Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Originally posted by Larsern Mer villig på høye turtall... ??? På høyt turtall har lufta gjerne stor fart uansett. Tror kanskje det er motsatt... Tror ikke en stor, eller to små, forandrer så mye tiden det tar å fylle sylinderen heller... Tilbake til generell motor teori, det som gjør at dreiemomentet når en topp og går ned igjen er at sylindrene ikke klarer å fylles mer. Mer fart = bedre fylling = mer dreiemoment på høyere turtall.... Mange faktorer da:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Originally posted by boXer Hvis det er så enkelt, hvorfor forskes det da med forskjellige antall ventiler/syl.? Hvorfor bruker man ikke bare så mange som mulig? Er nok mer anvasert enn du trur. Og antall ventiler og størelser på kanalene/portene beregnes utifra bruk/effekt/forbruk/utslipp og sikkert andre ting. Sikkert flere grunner, men med tranke på at du skal skubbe ned alt dette her, du skal ha plass til det og samtidig ha best mulig gjennomstrømning, osv.. Flere ventiler gjør også toppen betraktelig dyrere å lage... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Ingen har nevnt at ved å spre ventilarealet over flere ventiler vil du få mindre bevegelig masse pr. ventil. Dette krever mindre ventilfjærtrykk i forhold til løft og mindre varmeproblemer i toppen. Det er dette som gjør at honda maskiner kan dras til ørten-tusen omdreininger mens 70-talls støtstenger V8 (16V) er heldig hvis de når 5K. Her diskuteres 2V mot 4V detalj. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Originally posted by Robert Sikkert flere grunner, men med tranke på at du skal skubbe ned alt dette her, du skal ha plass til det og samtidig ha best mulig gjennomstrømning, osv.. Flere ventiler gjør også toppen betraktelig dyrere å lage... Det var ikke spørsmål, det var ment for å få han til å tenke :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 For spennende topper med god flow: http://www.coatesengine.com/eGallery/index.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.