Gå til innhold

Prosjekt 4A-GZE into EE90

Ranger emnet


deve87

Anbefalte innlegg

Blir det noen oppdateringer om tilpassing av SC14 kompressoren?

 

Veldig interessant prosjekt forresten, som du har fått bra til! :)

* Fiat Uno Turbo 1.4l MK2 1992 *SOLGT*

* Toyota Corolla GTi AE92 1988 *DØD*

* Toyota Corolla XLi 1992 *SOLGT*

* Honda CRX 1989 *SOLGT*

* Toyota Corolla AE86 Levin 1984 Super Charger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg kommet i gang med kompressorbyttet.

 

Her har jeg demontert kompressoren. Gikk fint uten vanskligheter.

IMG_1345.JPG

 

Her er kompressorene ved siden av verandre.

IMG_1352.JPG

 

IMG_1369.JPG

 

Dette er luftinnsuget etter spjellet.

suction1before.JPG

 

Jeg måtte kutte vekk det ene festet og litt til for at kompressoren skulle passe. Ellers kom den inntil innsuget

IMG_1357.JPG

 

Her har jeg kuttet vekk det andre greiene som var orginalt på SC14 blåsern. På neste bilde vil du se hvorfor..!

IMG_1361.JPG

 

IMG_1363.JPG

 

Dette er altså ut fra kompressoren. Her var det mulig å snu plata oppned. Slik at intercoolerrøra går under motoren istede for over. Noe som jeg har. Så slapp jeg og laga en ny plate fordi den var noe dritt og lage på den forige.

IMG_1362.JPG

 

SC12 og SC14 blåsern har forsjellige reimhjul. SC14 har litt tykkere hjul og bredere spor. Så dette må jeg bytte over. Har ikke blitt ferdig helt ennå siden jeg klare og knekke en liten del :( Men det ordner seg :)

IMG_1366.JPG

 

IMG_1365.JPG

 

Dette er reimhjulet med magnetinstaget. Er noe skruer g slikt også..

IMG_1367.JPG

 

Dette er baksiden av dekselet der hvor oljen er. Tenkte jeg kunne rengjøre litt føre jeg monterer den.

IMG_1368.JPG

 

Mere bilder kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt prosjekt dette her!

Men, jeg bare lurer på en liten ting da.. Hvordan er det med godkjenning på denne ombyggingen?

 

Har planer om "en smule" sprekere motor i min egen bil, men jeg har en 1.6XL, så jeg slipper så veldig mye ombygging av motorfester..

 

Det er jo noe dritt med godkjenning da. Men skal nok skaffe en person som tar imot bestikkelser :)

 

Er greit med AE92 modellen da du slepper motorfestedriten. Men regner med du må ordne litt på brua under.

 

Men er det en XL eller XLi du har. Fordi XL er forgasser og der er motorfestet på samme sted som min..

 

 

Kult at folk gidder og følge med :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flotte bilder!

 

Hvilken del brakk du, og når kommer den nye delen?

 

Når blir du ferdig med den spesielle dashen? :D

 

Mvh. Eirik :)

* Fiat Uno Turbo 1.4l MK2 1992 *SOLGT*

* Toyota Corolla GTi AE92 1988 *DØD*

* Toyota Corolla XLi 1992 *SOLGT*

* Honda CRX 1989 *SOLGT*

* Toyota Corolla AE86 Levin 1984 Super Charger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delen jeg knakk er til en del igjen av kulelageret. Den har blit prof. sveiset. Har monter reimhjulet på kompressoren. Men har vært litt lat i det siste så har ikke gjort noe mer :)

 

Leste om SC12 og SC14 på nettet.

 

SC14 is a better supercharger to pick if you want a little more power than the SC12 can provide – we guess that around 170kW would be a safe limit.

 

Så rundt 230hk kansje :D

Men hadde med SC12 kompressoren rundt 180hk, går bra det altså med en bil som veier litt over tonnet :)

 

Link til siden http://www.autospeed.com.au/cms/A_110294/article.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan foresten si (vis ikke jeg har sagt det) at bilen har ettermontert servo. Siden motoren har servopumpe tok jeg sjangsen på at dette vill fungere. Det gjorde det også. Det er jo ingen av disse bilene som har servo orginalt. Servostaget hentet jeg fra en Corolla XLi 2000mod stasjonsvogn fra huggern. Det passet rett inn i orginalfestene.

 

Altså en slik en

1740084-bilde1-img_5732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har kommet litt lenger.

 

Byttet like greit innsuget. Hadde en 4A-GE delmotor sående. Har hørt at du kan tjene litt på det innsuget kontra 4A-GZE innsuget.

 

Her er de hverfall vedsidenav hverandre. (Det har blitt lakkert)

IMG_1413.JPG

 

Måtte lage en slags pakning av 3mmm aluminium pga 4A-GZE motoren min er smallport og 4A-GE Redtop er largport

IMG_1435.JPG

 

Har også fjerna T-Visen og fresa spor mellom røra for mest luftgjennomstrømming.

IMG_1436.JPG

 

Slik ser det altså ut med pakingen. Da ser du forsjellen.

IMG_1438.JPG

 

Kompressoren derimot var ikke mulig å få ned samme veien som den kom opp etter innsugsbyttet. Da måtte jeg skru av forstillinga å tree den opp. Det gikk akkurat det!

 

Her er den eneste modifikasjonen jeg måtte gjøre for å få den til å passe. 2skiver! Pga innsugsbytte og større kompressor, må denne ligge vannrett istede for oppreist. Reima som ble monter er på 106cm. Reger med at reimen holder kompressoren på plass slik at den ikke faller bakover :)

IMG_1446.JPG

 

Slik ser det altså ut nå.

IMG_1461.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan foresten si at kompressoren bråker ganske bra.

 

Film: http://www.youtube.com/watch?v=EYmezE3prcQ

 

Ja, da har det av en eller annen grunn seg slik at filmen ikker finnes lenger via linken.. Så hvis det er noen som har interesse av å høre på bråket. Så må dere søke på følgende på youtube..

 

Corolla Supercharger-Sound SC14

 

Første treffet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår