Gå til innhold

Min omega b 2,5 v6 liten prosjekttråd

Ranger emnet


Terjeo

Anbefalte innlegg

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har tenkt til det også ja, jeg går bare bort ned lighteren og brenner litt under de da er de sota!! hehe var en spøk for de som ikke skjønte det.

 

Men først nå er det anlegg, så blir det vel kansje bakrute hvis det spiller for bra :P

 

En ting, beholde eller ta av øyelokka igjen? eller lakkere de noe likt som bilens farge?

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linselykter og grill er på, bilder kommer i morra en gang, må bare få de over på pcen fra kameraet.

Nå til neste ting på lista:

 

Koble opp anlegget, noen spørsmål...

 

1*

Dørpanelene forran:

 

-Hvordan få de av uten å ødelegge for mye? hehe

-Hvor sitter skruer/clips og dritt på de?

 

2*

Skal trekke EN strømkabel bak for jeg kjøpte et ekstra batteri.

Hvordan lønner det seg å legge denne? og i det hele tatt, hvordan i hælvette skal jeg få den bak der, er jo så vanvittig trangt.

 

3* Noen som har forslag til et godt jordingspunkt bak?

 

4* Tar gjerne i mot forslag til hvor jeg skal plassere 4-kanaleren til frontsettet, helst litt skjult.

 

Og en ting til, jeg får litt hjelp til å koble opp spilleren for jeg er ubrukelig med bilstereo.

 

Bare jeg får av dørpanelene nå så begynner jeg snart med lyddemping. Takk for all hjelp!

 

Kan komme med litt tips til deg med dette da jeg har gjort det samme på min bil (2 literen) vet ikke om det er helt likt, men ganske i alle fall...

 

1. Hvis du ikke har fått de av enda så er det i alle fall noen skruer (3 eller 4, husker ikke helt) under, en eller to som er gjemt under noen slags "lokk", en som fester holderen til dørlås knappen, og en ved dørhandtaket. Anbefaler deg å kjøpe Haynes boka til omega om du ikke har en fra før... Hjelper deg mye...

 

2. Jeg skrudde av den "renna" for vannet fra ruta fremme i motorrommet for å kunne trekke kabelen igjennom der de andre ledningene er lagt originalt... Lagde et hull i pakningen mellom motorrom og cupè og tok den gjennom der... (lagde forresten to hull i sikringsboksen og satte på gummipakninger der og la kabelen inn til en sikringsholder der for at den ikke skulle synes, og videre til startbatteriet) Trakk kabelen videre etter de originale kablene under listene og bak igjennom et hull som går fra cupèen og til bagasjerommet når du tar av "armlene" til personen i baksete (venstre sett bakfra, anbefaler deg å legge ledningen på den siden da det er kortest vei) Så tok jeg ledningen videre bakover og skrudde fast et relè slik at det andre batteriet ble ladet da motoren er i gang (se bilder i tråden min). Så videre under reservehjulet og opp til det andre batteriet.

3. Et bra jordingspunkt er om du legger en ledning fra minuspolen på det andre batteriet til en av de to skruene som fester den skinna eller hva det nå enn er under teppet i bagasjerommet.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med litt tips til deg med dette da jeg har gjort det samme på min bil (2 literen) vet ikke om det er helt likt, men ganske i alle fall...

 

1. Hvis du ikke har fått de av enda så er det i alle fall noen skruer (3 eller 4, husker ikke helt) under, en eller to som er gjemt under noen slags "lokk", en som fester holderen til dørlås knappen, og en ved dørhandtaket. Anbefaler deg å kjøpe Haynes boka til omega om du ikke har en fra før... Hjelper deg mye...

 

2. Jeg skrudde av den "renna" for vannet fra ruta fremme i motorrommet for å kunne trekke kabelen igjennom der de andre ledningene er lagt originalt... Lagde et hull i pakningen mellom motorrom og cupè og tok den gjennom der... (lagde forresten to hull i sikringsboksen og satte på gummipakninger der og la kabelen inn til en sikringsholder der for at den ikke skulle synes, og videre til startbatteriet) Trakk kabelen videre etter de originale kablene under listene og bak igjennom et hull som går fra cupèen og til bagasjerommet når du tar av "armlene" til personen i baksete (venstre sett bakfra, anbefaler deg å legge ledningen på den siden da det er kortest vei) Så tok jeg ledningen videre bakover og skrudde fast et relè slik at det andre batteriet ble ladet da motoren er i gang (se bilder i tråden min). Så videre under reservehjulet og opp til det andre batteriet.

3. Et bra jordingspunkt er om du legger en ledning fra minuspolen på det andre batteriet til en av de to skruene som fester den skinna eller hva det nå enn er under teppet i bagasjerommet.

 

Lykke til:)

 

 

Tusen takk for svar, sikringsholder fra startbatteri kan jeg vel bare ha bak, rett ved batteri 2?

Er det nødvendig med rele? Hvis jeg bare kobler det rett på lades det vel hele tia når motoren er i gang da selvfølgelig?

¨Skal til skien en tur i morra, der er det en bilextra butikk som kansje har en haynes bok til meg :D

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha sikring nærmest mulig batteriet fremme i mottorommet.. et annet jordingspunkt som jeg har brukt når jeg har bygget anlegg i bilene mine er festet til den som du fester setebeltet i som er under baksetet. Viktig å skrape vekk lakk slik at kabelskoen får skikkelig kontakt, og spraye på noe etterpå for å ikke ha "bart metall" tilgjengelig for fukt og sånt.

Har: -05 Rexton RX270 XDi Topline
Hatt:-95 Blazer 4.3 V6 4x4, -10 Berlingo 1.6 HDi, -99 Omega B2 2.0 DTi, -95 Opel Omega CD 2.5 V6, -93 Ford Sierra 2.0 clx, -91 Opel Omega A 2.0i, -87 Opel Kadett E 1.6, -84 VW Golf 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, sikringsholder fra startbatteri kan jeg vel bare ha bak, rett ved batteri 2?

Er det nødvendig med rele? Hvis jeg bare kobler det rett på lades det vel hele tia når motoren er i gang da selvfølgelig?

¨Skal til skien en tur i morra, der er det en bilextra butikk som kansje har en haynes bok til meg :D

 

Er lurt å ha to sikkringer på den kabelen fra batteri en til nr to! Slik at hvis det skulle bli kortslutting er det ingen fare for noen av batteriene:D Er riktig det at det andre batteriet lader hele tiden da motoren er igang, men da vil også startbatteriet bli tømt for strøm hvis du står stille å spiller musikk uten motoren igang...

Er nok lurt å kjøpe den boka ja:D En god investering;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de hadde ikke boka, men skulle sende den i morra.

Hørte også etter rele som slutter når dynamoen ikke lader, men hadde ikke noe. Noen...? hehe

 

De hadde ikke den boka på lager da jeg skulle ha den heller! Er vist ikke så vanlig som f.eks volvo 240! Sikkert fordi de trenger å mekkes på mye mer enn omega;) Jeg kjøpte det releet hos torshov! Stinger var det vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg fått meg noe fint Haynes boka til omega'en!

Begynner snart å trekke kabler gjennom bilen nå og lyddempe den.

 

Fikk også fiksa så tåkelyset på venstre side lyser igjen, var bare pæra, men alt hjelper jo :)

 

Møtte også en annen omega 2,5 v6 mens jeg hold på og vi slo av en liten prat hehe.

 

Skal sies at jeg har en JÆVELIG dårlig plass å skru på, grus underlag og ikke noe strøm + langt fra huset så bagasjerommet har blitt verktøy skap. Vurderer å ta meg en liten "ferie" når den er tilbake fra eu for å få et skikkelig sted å skru på den.

 

Har forresten planer om å kjøpe enda en omega b 2,5 v6, akkurat eu godkjent.

Denne blir i såfall shinet opp så solgt, eller bare brukt som vinterbil som man kan herje litt med uten å være for redd hehe.

 

Ellers så er jeg misunnelig på de med 2 literen når det gjelder de hælvettes pluggene!! De på høyre side var greie nok, men venstre, ogsa aircond i tilleg...

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår