Gå til innhold

3 år gammel bil til 300.000?

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Krav: Stor stasjonsvogn. Helst ikke bensin, må ha AC, trenger ikke automet, må ha plass til hundebur baki. Det medfører f.eks at ny type Avensis blir for liten. Den er forøvrig den eneste bilen jeg har testet hundeburet i. Biler som jeg TROR er litt større baki er:

Ford Mondeo (både nyeste og nest nyeste modell)

Opel Vectra stv.

Audi A6 blir stort sett for dyre ennå. De scorer også ganske dårlig på feil-statistikk over brukte biler...?

 

Eller hva med Jaguar X-type stv TD? Lekker bil. Hvorfor er de så rimelige? Er det kvalitetsproblemer, eller faller de rett og slett mellom to stoler/kundegrupper? sistnevnte bryr i så fall jeg meg ikke særlig om. Interessant bil.

Ser heller ikke bort fra "kasser" som Toyota Hiace eller VW Caravelle/tilsv.

 

SUV'er blir for stort sett for dyre, men hva med f.eks Suzuki Grand Vitara? Nissan X-Rail?

 

Når vi kjøper bil har vi den i mange år. Vi vil derfor ha en bil som ikke blir forst gammel. Med det mener jeg "dritt ting" som interiørdetaljer som sprekker, deksler som løsner, "ting" som slutter å virke etter noen år osv osv. Derfor seg jeg bort ifra Hundai ol. Suzuki var vel også litt sånn før, men har bedret seg, eller?

 

Vi har nettopp solgt vår kjære Chevy Astro van. Romslig, litt rå, primitiv bil, men gudhjelpe så praktisk. Det er den som nå skal matches.

 

Forslag mottas med takk. Det skal først og fremst være en praktisk, pålitelig romslig og holdbar familiebil.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Jaguar X-type faller så fælt i pris er vel at folk flest ikke vil betale BMW/Mercedes/Audi-penger for en forrige generasjons Mondeo i pene klær.

 

Hva med f.eks. Honda Accord stasjonsvogn? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13513856

 

695 liter bagasjerom er noe av det største man får i en vanlig stasjonsvogn:

26_-2075401800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V 70 er med i vurderingen, ja.

Hondaen er veldig lekker. Bakenden på den stikker langt nok bak og er nok loddrett til at bagasjerommet kanskje blir stort nok også. Spørs bare om det blir høyt nok. Det virker ganske lavt under taket der.

 

BMW 5 serie og Audi A6 blir for dyre. Man nå enten opp i over 350.000kr eller, (for Audien sin del), tilbake til den forrige karosseriutgaven og den vil jeg ikke ha. Den er stygg (min subjektive mening, selvsagt)

BMW 5 serie og MB har for høy km stand i denne alder- og prisgruppen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Accorden skal sjekkes, ja. CRV tror jeg blir for kort i bagasjerommet for hundeburet.

Har ikke helt sluppet Jaguaren heller. Kan ikke hjelpe for at jeg liker den og hvis kvaliteten er omtrent som på Mondeoen fra samme årene, er det jo ikke dårlig det heller.

 

Jaguar kjennere (og endel andre) fnyser sikkert av en "uekte" Jaguar som dette, men da må jeg egentlig bare henvise til signaturen min...

 

Takker for alle kontruktive innspill sålangt.

Er egentlig i en heldig posisjon akkurat nå: Har nettopp fått solgt en antatt tungsolgt bil til en ok pris og har som sagt 300.000 å bruke på neste bil i et stagnerende bruktbilmarked.

 

Det aller mest gunstige vil antakelig være å vente et par måneder med å kjøpe.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-Type er jo en ganske eksotisk bil her til lands. Bare det syns jeg gjør den verdt å vurdere egentlig. Personlig er jeg drittlei den norske trangen til å kjøpe Passat, Mondeo, V70, Avensis, A6, 5-serie og lignende. Det er null mangfold der ute.

 

På den annen side er Jaguar X-Type en bil som begynner å bli veldig gammel. Jeg syns du kan ta en titt på Alfa Romeo 159 Sportwagon hvis du tør, siden du er så god til å selge tungsolgte biler ;) I liter har den mye mindre bagasjerom enn Honda Accord (455 liter), men utseendemessig er den overlegen i mine øyne. Jaguaren har forresten 445 liter hvis den lille forskjellen skulle bety noe.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13840851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaen er en veldig fin bil, men blir antakelig for liten. Jeg må få inn hundeburet. Det gikk akkuat ikke i Avensisen til svigerfar (dvs det gikk på tvers men ikke på langs). Mondeoen er ca 15 cm lengre utvendig, så det går kanskje. Siden Jaguaren er omtrent like lang som Mondeoen, tenkte jeg det ville gå i den også.

 

Hvem er det forresten jeg skal henvendem eg til lokalt her for servicer på Jaguar? BMW eller Ford verksteder?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bilnorge.nos oversikt over tekniske data på nybiler er Avensis stasjonsvogn og X-Type like lange, så vet ikke hvor stor forskjell du vil merke der. Nå har jeg aldri vært borti X-Type, så jeg skal ikke si noe for bastant, men hvis man ser på rene tall virker det ikke som om den er noe romsligere enn noe annet.

 

Avensis: http://www.bilnorge.no/nybil.php3?type=ny&prisid=934&merke=5480

 

X-Type: http://www.bilnorge.no/nybil.php3?type=ny&prisid=1194&merke=3400

 

Angående service har jeg ikke peiling. Du kan jo kontakte Jaguar Norge og spørre de, men skulle tro at et hvilket som helst verksted har kompetanse til å skru på en X-Type.

 

Her er en liten bruktbilomtale av bilen forresten: http://www.rac.co.uk/web/knowhow/buying_selling_car/car_reviews/search_manufacturer?page=3&reviewID=2002793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den får hard medfart i britiske og amerikanske tester, men det går først og fremst på dette med Jaguars image osv.

 

Er nok innerst inne redd den blir litt liten i bagasjerommet den også. Tipper vi må opp på V70 størrelse for å få det buret inn på langs.

Men egnetlig her jeg ikke lyst på så stor bil. Det er tross alt to ganger i året vi trenger så stor bil: Sommerferien og påskeferien.

Den er slettes ikke stygg V70'en. Dat hadde bare vært så morro med en -litt- mer uvanlig bil når pris og holdbarhet likevel er ganske like...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår