Gå til innhold

Lettere å miste lappen

Ranger emnet


_AndreasH_

Anbefalte innlegg

Det er jo dette som er poenget mitt, bare at jeg synes at dersom han virkelig er jurist så hadde han kansje kunne gitt svar på de spørsmål han selv stiller. Det hadde vært nyttig! Ikke liksom synsing og henvisninger til tullete kilder som dagbladet og diverse han finner på google. Disse tingene han leter etter finner man i forskriftene til de respektive lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere hele:

 

Forskrift om prikkbelastning.

 

Fastsatt ved kgl.res. 19. september 2003 med hjemmel i vegtrafikklov av 18. juni 1965 nr. 4 § 33 nr. 1. Fremmet av Samferdselsdepartementet.

 

 

§ 1. Virkeområde

 

Forskriften gir nærmere regler for når tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn skal fastsettes som følge av en straffbar handling som nevnt i § 2 og rettighetshaveren har fått nærmere angitte straffbare handlinger registrert et bestemt antall ganger i løpet av en bestemt tidsperiode, jf. § 4 .

 

Forskriften gjelder for person som er fast bosatt i Norge og som fører motorvogn hvor vedkommende må ha førerkort.

 

 

§ 2. Grunnlaget for prikkbelastning

 

Følgende forhold som er avgjort ved rettskraftig dom, vedtatt forelegg eller vedtatt forenklet forelegg, og som ikke har medført tap av føreretten, fører til registrering av prikk, jf. § 3 :

1. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 60 km/ t eller lavere og fartsoverskridelsen er på mer enn 10 km/ t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6 , trafikkskilt 362 og 366.

2. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 70 km/ t eller høyere og fartsoverskridelsen er på mer enn 15 km/ t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6 og trafikkskilt 362 og 366.

3. Kjøring i strid med trafikklyssignal med fast eller blinkende lys med rød farge, jf. skiltforskriftene § 23 og § 24 .

4. Ulovlig forbikjøring

a) like foran eller i vegkryss, eller der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte, jf. trafikkreglene § 12 nr. 5 første og annet ledd

b) foran gangfelt, jf. trafikkreglene § 12 nr. 6

c) i strid med trafikkskilt 334 « Forbikjøringsforbud ».

5. Overtredelse av vikepliktsregler

a) etter trafikkskilt 202 «Vikeplikt» og 204 «Stopp »

b) overfor trafikk fra høyre, jf. trafikkreglene § 7 nr. 2

c) overfor gående i gangfelt, jf. trafikkreglene § 9 nr. 2

d) ved utkjøring fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller lignende område, jf. trafikkreglene § 7 nr. 4

e) overfor gående eller syklende der det skal kjøres inn ved svinging, jf. trafikkreglene § 7 nr. 3.

 

 

§ 3. Registrering m.m.

 

Domfellelse eller bøtelegging for forhold som nevnt i § 2 registreres på vedkommende i et sentralt register.

 

Hver overtredelse skal registreres med to prikker. Overtredelser som nevnt i § 2 nr. 1 og 2 skal likevel registreres med én prikk dersom fartsoverskridelsen ikke er over 15 km/ t når fartsgrensen på stedet er 60 km/ t eller lavere, eller fartsoverskridelsen ikke er over 20 km/ t når fartsgrensen på stedet er 70 km/ t eller høyere.

 

En handling som innebærer flere overtredelser, skal registreres med det antall prikker som følger av annet ledd, jf. § 2 .

 

Den som blir registrert med minst seks prikker, skal varsles skriftlig snarest mulig om prikkbelastningen og om mulige konsekvenser av ytterligere prikkbelastninger.

 

Den enkelte registrering av prikk er ikke gjenstand for klage.

 

 

§ 4. Tap av førerett

 

Den som registreres med åtte prikker eller mer i løpet av tre år skal tape føreretten for seks måneder. Treårsperioden regnes for hver enkelt overtredelse. Beregning av perioden skjer fra tidspunktet da den tidligere overtredelse var rettskraftig avgjort til gjerningstidspunktet for siste overtredelse det blir ilagt straff for.

 

Når føreren får tilbake føreretten etter at denne har vært tapt, skal prikkene som lå til grunn for eller ble tatt i betraktning ved rettighetstapet, slettes i registeret.

 

 

§ 5. Forholdet til tap av førerett etter vegtrafikkloven § 33 nr. 1

 

Gir overtredelsen i seg selv grunnlag for tap av førerett etter vegtrafikkloven § 33 nr. 1, skal tidligere registreringer etter § 3 være med i vurderingen ved fastsetting av rettighetstapets lengde.

 

 

§ 6. Avgjørelse om tap av førerett etter § 4

 

Tap av førerett fastsettes av domstol, eller gjennom vedtakelse av forelegg, som ledd i behandlingen av straffesaken som er grunnlag for den avgjørende prikkbelastningen.

 

Rettighetstapets lengde kan settes under seks måneder dersom tap av førerett ellers vil virke urimelig hardt og det foreligger særdeles formildende omstendigheter ved det forhold som ga grunnlag for siste ilagte prikk.

 

 

§ 7. Ikrafttredelse

 

Forskriften trer i kraft 1. januar 2004 og gjelder overtredelser begått etter denne dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dette så er det klart at det pr. dags dato er snakk om 8 prikker. Det med at de som har fem bare trenger en til er helt feil, selv om han får to til så mister han ikke lappen før han har 8 eller flere.

 

jf.§ 4. "åtte prikker eller mer i løpet av tre år" Men endringer i forskrifter er fort gjort, sett i forhold til lovendringer.. så det kan lett la seg gjøre å endre dette.

 

Det er snakk om et endrigsforslag fra 8 til 6. Den lille notisen om fakta om prikkbelastning i artikkelen er feil, dvs ang 6 prikker eller fler..

 

Så sånn e di me den sagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er "juristen" så interessert i legitime kilder vedrørende andres utsagn? Er det bare for å kverulere, eller har denne gjenomgående skepsisen en hensikt? Spesialiserer du deg på trafikk forseelser eller er det bare generell interesse?

 

Forstår hvis du er ute etter legitime kilder, men har du ikke anledning til å få innsyn i påtalemyndighetenes dokumenter som omhandler den informasjon du etterlyser på forumet?

 

Mye av det du etterlyser er vel også tilgjengelig på lovdata pluss......

 

Hadde vært mer hensiktsmessig å være informativ i motsetning til kverulerende.

tror du at du er smart nå? det er jo helt åpenbart at det ikke finnes noe informasjon om dette forslaget i "påtalemyndighetens dokumenter" på nåverende tidspunkt. Det er jo faktisk bare et politisk forslag nå.

 

Og jeg forstår Juristen meget godt når han ber TrulsR om å begrunne påstandene som han så bestemt kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss droppe personalgrep og holde oss til saken.

 

Jeg holdt meg til saken, men det må være lov til å svare på tiltale.

 

Jeg avstår for øvrig fra å kommentere dette videre i denne tråden inntil jeg mottar et svar på PM fra deg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt sertifikat er 3 måneder gammelt og mistet alt :D

 

hehehe

 

Men nå er straffen ute og ny oppkjøring venter

 

Men endå så ser fører kortet mitt ut som et klippekort :D

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og det er noe du er stolt av?

At du har et kjøremønster som tilsier at Politiet velger å fjerne deg fra trafikken?

 

Jeg tror mange har glemt hvorfor de mister lappen.

Man mister ikke lappen "for å kjøre for fort", men fordi man utgjør en fare for andre som beveger seg i trafikken ved å kjøre for for fort.

 

Det å kjøre bil er ein del av eit spill med regelsett. Sammenlign det med f.eks. fotball. Gjør du dumme ting, og utsetter motspillere for fare, er det rett ut. Det er ikke fordi dommeren er et rævhål at han bruker din stygge stempling som unnskyldning for å gi deg rødt kort, men fordi du utsetter andre for fare.

 

På samme måte må en oppføre seg når man kjører bil. Man har vikeplikt og trafikklys for å systematisere hvem som skal kjøre når, man har fartsgrenser for å hindre en del ulykker, og man har generelle "regler" som HAV (Hensynsfull, Aktsom, Varsom) for å letteregjøre samspillet.

 

Bryter man disse, så er det rødt kort. Av akkurat samme grunn som på fotballbanen: Man er til fare for andre, og har ingen ting på banen (veien) å gjøre.

 

Og for å gå litt tilbake til topic:

For min del kunne det vært som i fotballen. To gule = rødt. For dere som grenser til imbesille (og det er flere av dere): to prikker = lapp-løs.

 

 

Og til deg Sæther Racing:

Tror du virkelig det du selv skriver her? At du av respekt for Narvarsete (om hun klarer å presse ned drivstoffprisen) vil følge fartsgrensene? Jeg tviler. Sterkt.

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår