magnul Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Grunnen til dette er statslige avgifter. Neida. Grunnen er at man har sunn konkurranse. Det er den eneste grunnen til at bensinstasjonene ikke kan ta to-gangeren slik som er vanlig i varehandel. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Ved nevnte klokkeslett ja. (dette gjelder Statoil) Vet ikke hvor vanskelig det er å forstå at majoriteten av drivstoffprisen i Norge er avgifter til staten. Hvis selskapene skal begynne å redusere prisene ytterligere kan man like greit slutte å selge bensin og legge om til gatekjøkkendrift. . Hvorfor legger du ikke ut det da? Staten tar i overkant av 8 kroner, det vet vi, og det får vi ihvertfall ikke gjort noe med før i september. Bensinprisen er 14 kr, så jeg bare lurte på hvem som får hva. Bare så det er klart: Vet at det koster å pumpe, raffinere og frakte, men det tjenes penger på dette også. Shell og Statoil er mer en stasjonen på hjørnet, og det er ikke bare detaljhandelen det er snakk om her. Hvor mye sitter Statoil som helhet igjen med av literprisen, og hvor mye tifaller andre aktører?? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Hvorfor legger du ikke ut det da? Staten tar i overkant av 8 kroner, det vet vi, og det får vi ihvertfall ikke gjort noe med før i september. Bensinprisen er 14 kr, så jeg bare lurte på hvem som får hva. Bare så det er klart: Vet at det koster å pumpe, raffinere og frakte, men det tjenes penger på dette også. Shell og Statoil er mer en stasjonen på hjørnet, og det er ikke bare detaljhandelen det er snakk om her. Hvor mye sitter Statoil som helhet igjen med av literprisen, og hvor mye tifaller andre aktører?? Han har jo allerede svart deg: Pr. 23.05-2008 kl. 18.15 er det 0 kroner og 83 øre på deling mellom selskap og forhandler pr. liter 95 oktan bensin. Fordelingen er 60/40 i selskapets favør. Statoil som helthet=statoil detaljhandel + forhandler. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Han har jo allerede svart deg: Statoil som helthet=statoil detaljhandel + forhandler. I klartekst da. Hvor blir det av det som ikke tilfaller bensinstasjon, oljeselskap og stat Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 I klartekst da. Hvor blir det av det som ikke tilfaller bensinstasjon, oljeselskap og stat Hvis vi antar at totalen er stasjon+oljeselskap+distributør+staten, så er det bare distributøren som mangler av de du nevner. F.eks. statoil detaljhandel. De får som sagt ikke så mange ørene. Det er oljeselskapene som tjener penger. Skulle bare mangle når de har en vare som er etterspurt og folk er villige til å betale massevis for. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeo Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Sendt til 30!! kansje jeg burde selge statoil aksjene mine samtidig... Siter 1996 Omega B 3,2 Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Hvis du har aksjer i StatoilHydro bør du nok ikke bekymre deg, det er som kjent et helt annet selskap enn Statoil. Hvis du mot all formodning har aksjer i Statoil Norge er det jo ikke spesielt lurt å oppfordre til boikott. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum_pi Skrevet Mai 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2008 kansje jeg burde selge statoil aksjene mine samtidig... Hvis ikke oljeprisen plutselig skulle rase ned til f.eks. 50 dollar fatet tror jeg jeg ville blitt sittende med aksjen inntil videre. At noen sinte karer med netttilgang boikotter Statoil detaljhandel har nok ikke så mye å si for StatoilHydro uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Mai 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2008 http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2008bensin.pdf Så kan dere forklare meg hvor det står at staten tar 9kr i avgift:) Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Desibel- Skrevet Mai 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 ""Drivstoff Informasjon: Det sirkulerer en del kjede-mail som oppfordrer til forbrukerboikott av bensinstasjoner i Norge.Boikotten retter seg først og fremst mot den senere tids krafitge økning av drivstoffprisene. Hva styrer drivstoff prisene? Prisene på drivstoff påvirkes først og fremst av følgende faktorer:Råoljeprisen,produktprisen og dollarkursen.Prisene varierer som følge av tilbud og etterspørsel,men også som følge av lokal konkurranse. Oljeprisen har doblet se på et år: For et år siden kostet oljen cirka 65 dollar per fat(1 fat= 159 liter),i dag koster oljen over 130 dollar per fat.Økningen i oljeprisene skyldes delvis at etterspørselen av olje har økt,særlig i vektsområder som Kina å India.Samtidig har den amerikanse dollaren svekket seg kraftig den senere tid,noe som også fører til at oljeproduserende land har fått en “dåligere pris”.Også børsuroen det siste året har ført til at flere profesjonelle investorer har nå overført spekulativ kapital til råvaremarkedet,særlig fordi disse plasseringene har gitt både bedre og sikrere avkastning på investeringene.OPEC som står for 40% av verdens oljeproduksjon,begrenser også tilbudet,noe som fører til at den minste uro i produksjonslinja får store konekvenser på tilbud,og derfor prisen.Påvirkende faktorer kan være av politisk art,militær uro eller påstander som at produksjon snart kan ha nådd toppen. Hvorfor stiger prisene ofte om sommeren? Sommeren er høysesong for bilkjøring.Bare i Norge øker forbruket med cirka 20% sammenlignet med vintermånedene.Store deler av befolkningen i Norge,akkurat som øvrige Europa og USA tar ferie og tilbringer mange mil bak ratter.En periode som også kan betegnes som “driving”season. Hvorfor har diesel blitt dyrere enn bensin? Diesel har først og fremst hatt en eksplosiv økning i etterspørsel.Norge har aldri hatt så mange diesel biler som nå,og det samma er tilfell av store deler i Europa,USA og Asia. Generelt øker hele transportsektoren kraftig i hele verden, og dermed også etterspørselen etter diesel. Hvor mye er skatt? På en liter bensin som koster 13,00 kr ,er 7,70 kr skatt(inklusive avgifter og moms). Det vil si at nesten 60% av bensinprisen er skatter og avgifter. På en liter diesel som koster 13,00 kr er 6,45 kr skatter og avgifter. Det vil si rundt 50% av dieselprisen er skatt" (dette brevet fikk jeg på jobb,å ja,jeg jobber på en bensinstasjon) Siter -No Drift,No Fun- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ayapuri Skrevet Mai 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 "Konkurransetilsynet avslørte lørdag at de etterforsker mulige ulovligheter i bensinmarkedet." http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/24/536188.html Siter Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fres Skrevet Mai 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 Jeg fylte diesel for 12.19 idag tidlig, det var deilig! Ikke at det er spesielt billig men iforhold til hva som har vært siste uken er det dritbra! Var på en uno x, ser de fleste statoiler har vært tomme de siste dagene, der lå prisen på 12.99 Siter Signatur.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Mai 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=528830 Send mail til Halvorsen og klag, eller så kan vi bare demonstrere. Sperre alle bensinstasjoner i Oslo området f.eks. DA kanskje regjeringen bryr seg. De gir jo f*** i økte priser ettersom veldig få av dem betaler for transporten sin selv. Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sæther Racing Skrevet Mai 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 Hvem møter opp foran stortinget i morgen for og protestere? vi kaster chrom STAG å Virre STAG ! Siter Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990 Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 Hva er vitsen med å dukke opp foran stortinget for å klage på oljeprisen? Den bestemmes ikke der. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg