Gå til innhold

Motor som fusker (fortsatt)


Lars N

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg fustrert og prøver å finne ut hvor feilen kan være som gjøre at bilen min fortsatt fusker. Den har tendens til å småfuske litt når den er kaldt men spesielt i feks motorvei tempo. Da skjer det med en gang det komemr en motbakke, det virker som den mister all kraften sin oghakker og går ikke bra, selv om man dropper et gir. På flatmark kan den gå helt fint, motorlampen lyser kommer også på, men kan slukke etter litt tid etter bakken.

 

Kjappe fakta:

Citroen ZX 1991 med 1,9 (XU9) motor som har luftmengdemåler (sånn gammel sak med spjel).

 

Dette har jeg gjort:

- Byttet mellom flere lambasonder uten forbedring, blir enten værre eller bare litt bedre

- Byttet tempsensoren, null forskjell

- Har også pusset pluggene og resatt hjernen hver gang jeg har gjort noe.

 

Trenger desperat noen tips hvis noen har noen gode ideer om hva som kan forårsake dette, kan det være luftmengdemåleren som hikker? Dyser som ikke er som de skal osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de være bensinpumpa? Bensinpumpa ble skiftet på min før jeg kjøpte den. Da slet visst verkstedet med å finne hva feilen kunne være. Den hadde samme diagnose, rykket når du gav gass.

Da fant de til slutt ut at det var bensinpumpa.

 

Så det kan muligens være det?

 

Hva var problemet med bensionpumpen din? Leverte den ikke bra nok trykk? Skal ikke se bort i fra at det er den som har fått hikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp av bensinslangen og putt den ned i en stor flaske, så tvangskjører du pumpa via releet i ca. 30 sekunder, så kan du se enten i ei bok eller hos din lokale citroen-forhandler hvor mye den skal levere :)

Er også masse andre ting du kan sjekke, men jeg kommer ikke på alle nå da jeg sitter på jobb. Men du får da kjøpt "injection fuel pressure" måleverktøy på diverse butikker? Bare ett hint.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp av bensinslangen og putt den ned i en stor flaske, så tvangskjører du pumpa via releet i ca. 30 sekunder, så kan du se enten i ei bok eller hos din lokale citroen-forhandler hvor mye den skal levere :)

Er også masse andre ting du kan sjekke, men jeg kommer ikke på alle nå da jeg sitter på jobb. Men du får da kjøpt "injection fuel pressure" måleverktøy på diverse butikker? Bare ett hint.

 

Bensinpumpen skal absolutt sjekkes, mener at den leverte riktig mengde forrige gang jeg sjekke, men kan jo være dårlig trykk eller noe.

 

Når jeg kjører nå så starter den greit, små fusker litt ved pådrag noen steder på turtalls skalaen. Men abolutt værst når man ligger i 100 km/t i femte gir og møter en passe bakke, omtrent samme sted hver gang begynenr den å hakke skikkelig og man merker veldig godt oppbremsing og motorlampe kommer på, denne slokker en rundt 30 sekunder etter bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som kommer opp i mitt hode er at den kanskje ikke klarer og levere\holde trykket bra nok, men dette finner du jo fort ut med en trykkmåler :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at 1.4 har monopoint innsprøytning; de andre har flere dyser :)

 

EDIT: ser på systemet nå (sitter på mekonomen), og pumpa fra en 1.4 passer ikke overens med de på 1.9, desverre.

 

EDIT2: Men pumpa som sitter på din bil er samme pumpa som sitter i 2.0literen, samt peugeot 306 1.6, 1.8 og 2.0 :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at 1.4 har monopoint innsprøytning; de andre har flere dyser :)

 

EDIT: ser på systemet nå (sitter på mekonomen), og pumpa fra en 1.4 passer ikke overens med de på 1.9, desverre.

 

EDIT2: Men pumpa som sitter på din bil er samme pumpa som sitter i 2.0literen, samt peugeot 306 1.6, 1.8 og 2.0 :)

 

Hmm synd det! Men veldig greit å vite hvilke andre som passer, tusen takk. Det gjøre det veldig mye enklere i letingen etter en brukt pumpe om man skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

Men det jeg kan komme på sånn uten videre som er lett å teste, blir vel pumpa, dysene og evnt plugger og alt slikt... Men har du sjekket tilstanden på pluggene? Ser de normale ut eller har de nermest smeltet?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

Men det jeg kan komme på sånn uten videre som er lett å teste, blir vel pumpa, dysene og evnt plugger og alt slikt... Men har du sjekket tilstanden på pluggene? Ser de normale ut eller har de nermest smeltet?

 

Dysene er ikke sjekket enda, men hadde ut pluggene forrige gang jeg byttet lambdaen, var veldig hvite ellers ok så kan tyde på at den går magert. De ble pusset før jeg satte de på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er ganske lyse nå også vil jeg ganske sikkert sette pengene mine på drivstoff-systemet gitt :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår