Gå til innhold

1.8T som ikke lader. Trenger kloke råd.

Ranger emnet


Acidica

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg en A4 1.8T 97mod for 2 mnd siden. Jeg følte bilen var dau som bare det og prøvde å finne ut om noe var galt. Jeg fant aldri ut noe, så jeg "lurte" meg selv til å tro att den bare "skulle vær slik".

 

I sist uke chippa jeg bilen med BSR Stage 1+.

I god tro så tenkte jeg att nå skulle det bli fart i sakene. Mekanikeren så igjennom på VAG-COM og fant ingen alvorlige feilkoder.

 

Etter chipping så ble bilen ikke bedre i det hele tatt, vi koblet til turbotrykk måler og bilen ladet knappt 0,2 bar.

 

Mekanikeren mente på att det var N75 som var ødelaggt.

Jeg kjøpte ny idag og monterte den. Når jeg skulle ut og prøve om ting omsider var i orden så hørte jeg klart og tydelig at turboen begynnte å spole opp, denne lyden har jeg aldri hørt før i bilen min. Men gleden var kortvarig, sikker ikke mer enn 1 sekund eller 2. Den kraftige ladelyden forsvannt og bilen var like dau som før.

 

Jeg monterte på en turbotrykk måler igjen, sannsynligvis av mye dårligere kvalitet enn den mekanikeren som chippa bilen min hadde, men den viser 0 bar når jeg trør på. Dette synns jeg er litt pussig siden den viste 0,2 før jeg monterte ny N75.

 

Jeg hører turboen såvidt, men merker ikke noe til den.

Bilen sviver helt perfekt, lugger eller hopper ikke, det er bare effekten som mangler.

 

Jeg har også akuratt byttet LMM så den kan det umulig være, det sitter også enn Resirkventil av type Turbo Dynamics (?) på bilen og åpent KN luftfilter. Forrige eiger av bilen spiller enten stein dumm eller så er han det for han vet ingenting om bilen virker det som...

 

Jeg har sjekket de fleste slangene og slikt og de ser ut til å være i fin form.

 

Nødmodus? Defekt Wastegate? Håper noen tar seg tid til å svare på dette! Jeg mister nattesøvnen min pga dette.

 

Beklager om det ble litt i lengste laget :)

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt samme tanken. Finnes det noen lettfattelige triks for å teste funksjonen på wastegaten? Evt. vil dette komme opp på enn VAG-COM test?

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å napp ut slangen fra wastegaten til turbo'n.

Da burde du lade rundt 1.5bar som er maks, hvis dette går men den lader like dårlig når du kobler wastegaten tilbake burde du kjøpe ny eller få sjekket denne.

 

Hvis du skal ha bilen ut av nødmodus går du inn i vag-com og sletter alle feilkoder. Da er systemet gjennopprettet.

 

Hvis du ikke får opp feilmeldinger på N75 er det jo klart at den fungerer slik den skal.

[X] Audi A4 1.8T 1997 Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!

 

Når du skriver "slangen fra wastegate til turbo", er det den slangen som går via N75 og inn i wastegate du mener? Jeg klarer ikke se noen andre slanger.

 

Vil bilen gå i nødmodus når man "tvinger" bilen opp i maks ladetrykk?

 

Hva ligger prisene på en ny wastegate?

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!

 

Når du skriver "slangen fra wastegate til turbo", er det den slangen som går via N75 og inn i wastegate du mener? Jeg klarer ikke se noen andre slanger.

 

Vil bilen gå i nødmodus når man "tvinger" bilen opp i maks ladetrykk?

 

Hva ligger prisene på en ny wastegate?

 

Ja, N75 har tre(?) forskjellige slanger, en i innsugsslangen til turbo, en til wastegate og en tredje som jeg ikke husker hvor går.

Napp ut den som går til wastegate.

 

Bilen kan gå i nødmodus ja, men du skal ikke kjøre sånn. Du skal bare sjekke at du klarer å bygge opp trykket!!!

 

Ang priser på wastegate, hør med http://www.norskbildelsenter.no , http://www.vagparts.com , lokale huggere og Møller.

 

;)

[X] Audi A4 1.8T 1997 Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min hadde memmbran inni klokka løsnet slik at jeg kunne dra staget ut og inn. turboen spolte på eksos trykket å kunne til og med få den rødglødende. men syntes bilen gikk dritt. jeg byttet turbo å nå er alt bra. klokka får du løs for rundt 1800kr pluss moms hos et firma mellom larvik og porsgrun, billigere en å bytte hele turboen.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med att staget kan ha hoppet av, vil det være "løst" da slik att jeg kan bevege på det på noe slags vis?

Jeg var hos møller idag, de fant ingen feilkoder nå heller.

 

Jeg skal ut nå og prøve å koble fra slangen fra n75 til wastegate og koble på turbotrykksmåler for å ha oversikten, og trå saaaakte på gassen og prøve å unngå nødmodus viss den plutelig skyter trykket til værs :)

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Jeg var akuratt ute og prøvde å kjøre uten slangen til wastegate tilkoblet og det var INGEN forskjel, 0 BAR, kanskje litt over 0 jeg er ikke sikker, jeg måtte følge med på veien også :).

 

Jeg prøvde så å kjøre trykkluft inn i slangen og jeg så att staget bevegde seg helt ut, når jeg tok vekk trykkluften gikk staget tilbake inn i klokken.

 

Har staget hoppet av turbo tro? Er det mye arbeid å skru av eksosen inn på turbo for å se om staget står på? Evt. andre metoder for å se dette?

 

Update 2:

 

Staget var knekkt! Det knakk nok igår etter jeg satte i den nye N75'n. Skal prøve å sveise det nå, krysser alle fingre og lemm og håper att jeg endelig får fikset bilen etter all frustrasjonen! :)

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er staget på plass og bilen funker 100% nå!! :D

Jeg kan ikke utrykke hvor glad jeg er nå, ENDELIG!

 

TUSEN TAKK til alle som har gitt meg tips og hjelp!

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår