Gå til innhold

Hvordan demontere vinduer i dører og bak i en Audi S6/A6?

Ranger emnet


Espein

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal sote rutene mine, og jeg prøvde å sote sideruten bak i dag, men det var rimelig vankelig, så jeg tenkte å ta de ut heller å sote de.

 

Kan noen forklare meg hvordan jeg får demontert rutene i dører på en Audi S6/A6? Altså hvordan jeg får av dørpanelet.

Tenkte også å ta ut rutene i bagasjerom. Bakruten tar jeg evt. til slutt. Noen som kan forklare meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nå skal du høre:

 

Det hele er ganske enkelt, å ta ifrahverandre iallefall.

 

1. av med dørtrekk, regner med du har gjort dette før.

2. Selve vindusrammen sitter i 4 skruer, 2 i front og bak i døren.

3. Du må ha av tettningslisten som følger vindusrammen, før du løfter ut hele greia.

4. Det er 1 eller 2 Kiler som må på plass for at ruta skal sitte i vater mot taket, disse må du ikke miste. Den sitter på den bolten som er nederst fremme.

5. For å få ut ruta bør du kjøre ruta ned mens du har strøm ellers vil ruta gå i det klipset\bolten som holder ruta i heisen.

6 Hvis du enda ikke har fått ut ruta, så må du låne deg en Haynes bok :P

 

Jeg hadde inn og ut ruten og monterte dørtrekket på ca 2 timer tror jeg, alene. Er lettere med litt hjelp.

 

Dette var på en 95 A6, altså C4 karros

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er "ankepunktene" til innvendig dørbekledning:

1. 2stk stjerneskru på hver side av bekledningen, bare åpne døren helt og så ser du de, eventuelt kjenner med fingrene.

2. bend av (tror det er med pop-løsning og ikke mothaker til å skli av, lenge siden jeg skrudde slik Audi nå) det lille plastdekselet som sitter på vindussveiv om det finnes på bilen.

Er en liten skrue som holder sveiven fast.

3. bend av deksel som sitter på håndtaket, sitter to store skruer/bolter i hver ende av "bøylen"

4. døråpnemekanismen må du skyve litt til siden for å løsne, dreie husingen og smette igjennom dørbekledningen.

 

Mener dette er det eneste som skal til. Vær oppmerksom på at bekledningen vel skal UT fra dørsiden i overkant, men skal løftes rett opp i nedkant. Ellers er det greit å være obs på evt høyttalere som må kobles fra etter at bekledningen er skrudd løs.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter vell et par skruer til gjømt bak diverse deksler. på min audi 100 c4 så er en skrue gjømt bak et lite deksel rett ved døråpneren og bak dekselet på selve dørhåndtaket. bare å vippe de av forsiktig med et skrujern. vær forsikrig med ledninger bak trekket til evt høytalere og knapper til el.vindu så du ikke ødelegger disse

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dørtrekket av, koblet av høytalerledning og håndtak wiren. Da var det en "beskyttelse" plate man måtte demontere.

Hvordan skal jeg da gå videre for å få vinduet ut av sporet?

 

 

Og hvordan er det med vinduet bak i bagasjerommet? Ikke i bagasjeluke men de bakerste på siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, står i posten min hvordan du tar ut vindusrammen, husk og kjør vinduet helt ned før du prøver å ta det ut av rammen, ellers riper du det lett opp. ( Snakker av erfaring ;) )

 

2. Selve vindusrammen sitter i 4 skruer, 2 i front og bak i døren.

3. Du må ha av tettningslisten som følger vindusrammen, før du løfter ut hele greia.

4. Det er 1 eller 2 Kiler som må på plass for at ruta skal sitte i vater mot taket, disse må du ikke miste. Den sitter på den bolten som er nederst fremme.

5. For å få ut ruta bør du kjøre ruta ned mens du har strøm ellers vil ruta gå i det klipset\bolten som holder ruta i heisen.

6 Hvis du enda ikke har fått ut ruta, så må du låne deg en Haynes bok :P

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tar opp en gammel tråd jeg, skal ha av dørtrekk på førerdørene(A6 c4), har løsnet skruer, og tatt wire til døråpner av, prøver å løfte opp, samt dra dørtrekk ut fra dørside på topp, men det sitter bom fast.. Hva gjør jeg feil? :) har løsnet 2 skruer oppe i hjørner, 2 bak håndtak, og 3 som holder deksel forran høytaler.

 

Edit: har el. vinduer

Endret av Dagi51

1996 Audi S6 2.2tq sedan

1996 Audi A6 2.5TDI

1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt]

1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår