esbandos Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Hei.. Har som vane med å komme på endel prosjekt jeg helst vil gjennomføre, og i den sammenheng leste jeg tilfeldigvis en tråd her på bilforumet som innebar hekkmontert turbo, eller som Reodor F kalte det, rumpelunge... Nå har det seg slik at denne tanken var rimelig genial igrunn.. Har sett vidoer etc av dette gjennomført, og det så ut som det funket like bra om ikke bedre enn "vanlig" montert turbo, da hekkmontert sparer plass etc. Det jeg da igjen tenkte på, var det med oljekjøling... Blir jo voldsomt mange rør/slanger om alt skal ligge under bilen fra motor til hekk, men om man derimot skal bygge banebil, funker det ikke da å lage seg en "oljetank" i bagasjerommet via ei oljepumpe som går på strøm, for så ned til turboen? Oljekjøler er jo da et MUST, så dette tenkte jeg å montere under bilen.. Er jo snakk om en banebil, så fartsdumper etc som kan ta borti kjøleren er jo ikke noe aktuelt diskusjonstema. Men det jeg da lurte på, er dette mulig å få til? Se bort fra at pumpa plutselig kan ryke, og oljetrykket blir helt borte osv.. Er det noe mer jeg burde ta hensyn til, dersom jeg fullfører et slikt prosjekt? Trykkrør etc har jeg også tenkt på. Er kun det med oljen jeg er usikker på.. Da for å spare vekt både når det gjelder vekten på oljerør/slanger fra turbo til motor, samt den ekstra mengden med olje som trengs. I følge mitt hode og mine tenkeganger, skal dette være både mulig og utføre, samt rimelig holdbart... Eller..? Og når jeg skriver Turbo(er) i topic, tenker jeg selvsagt på twinturbo.. Dette må da også gå an å få til baki der? Har ikke sett noen videoer/bilder av folk med dobbel hekkmontert turbo.. Hvorfor ikke? Skal jo være like mange muligheter der vel? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Dette er blitt diskutert på forumet tidligere. Mener bruker 351RS (?) var innpå dette. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Hmm.. Søkte ei god stund før jeg laga tråden, men fant ingen emner som hadde mine spørsmål i seg.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 http://www.bilforumet.no/teknisk/167174-div-spm-remote-turbos.html Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Ahhh.. takk for link.. Skal lese den... :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Jeg personlig har ikke troen på dette. For det første så blir det utrolig mye rør og slanger, og jo mere det finnest av noe, jo mere er det som kan gå galt! Ser ingen grunn til å faktisk plassere turboene bake, da det blir like mye trøbbel, om ikke mer, enn det er å plassere de fremme. Noen ekstra effekt av betydelig mengde er vel helder ikke å vente.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 da det blir like mye trøbbel, om ikke mer, enn det er å plassere de fremme. Hvis det ikke er plass under panseret så blir det vel mer trøbbel å plassere de der? ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Er nok plassen det står om her ja.. Samt at motorrommet vil se helt orginalt ut, noe som i seg selv er rått.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ET Skrevet Mai 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2008 bare tenk for en trå respons det vill gi a...... først ska all eksosen bakover og dra i gang snella....så ska fan meg lufta framover igjenn.....aiai Siter Volvo 945Lt.. Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak Volvo 740Tic..solgt Opel Omega 3000..høggd Opel Omega 3000.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2008 Funker jo greit om man har en rimelig liten turbo eller to.. Da den som du sikkert vet, trenger mindre turtall for å produsere mer luft.. :) Hadde ikke planer om å hekkmontere turboer fra volvo FH16 660 ellerno.. :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Råner Skrevet Mai 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2008 bare tenk for en trå respons det vill gi a...... først ska all eksosen bakover og dra i gang snella....så ska fan meg lufta framover igjenn.....aiai Les den tråden som det er linka til litt lenger oppe her så tror jeg du får svar på det. (så å si ikke noe forskjell fra vanlig turbo oppsett når det kommer til lagg) Siter To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
351RS Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Jeg personlig har ikke troen på dette. For det første så blir det utrolig mye rør og slanger, og jo mere det finnest av noe, jo mere er det som kan gå galt! Ser ingen grunn til å faktisk plassere turboene bake, da det blir like mye trøbbel, om ikke mer, enn det er å plassere de fremme. Noen ekstra effekt av betydelig mengde er vel helder ikke å vente.. Høres jo veldig bra ut at du har bestemt deg.;) Siter No subsitute for cubic inches ! Prosjekttråd :Granada 351RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Høres jo veldig bra ut at du har bestemt deg.;) Hehe, synest noe av sjarmen med turbobiler er at man faktisk har turboen å vise frem i motorrommet:roll: Men det er jo selvsagt noen fordeler med plasseringen, men slik jeg ser på det så veier det ikke opp for ulempene.. Men om det er absolutt plassmangel det er snakk om, så skal jeg være enig i at det er bedre med turbo bake, enn ingen turbo:cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Separat oljetank til turboen er bare en fordel... :) Bak der blir den ikke spes varm,så med litt volum på tanken så tviler jeg på at du trenger store kjøleren... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.