Gå til innhold

Primera P10 VS Galant G7

Ranger emnet


Big SturL

Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Da jeg forhåpentligvis får billappen i løpet av høsten 2008 tenkte jeg det er på tide å begynne å se etter bil. Siden jeg ikke har tenkt å bruke mer enn 25000kr er utvalget mitt noe begrenset, men jeg antar det er mange kurrante biler selv i det prisleiet. Siden alle kompisene mine sverger til BMW, tenkte jeg at jeg kunne være litt original og gå for noe litt mindre vanlig.

 

Jeg surfet litt på autodb.no i kveld da jeg kom over en Nissan Primera fra midten av nittitallet. Disse bilene synes jeg estetisk sett ser greie ut, men med 2.0 liters innsprøytningsmotor, 125 HK, og det faktum at det er japansk kvalitet ble den plutselig veldig interessant.

 

En annen bil jeg har sett på en stund er Mitsubishis Galant G7. Denne bilen finner jeg for å være litt penere enn Primeraen, og med 11 HK mer er det kanskje et bedre valg. Men såklart, det spiller jo inn andre faktorer som driftssikkeret og kjørekomfort.

 

Det jeg da lurer på er hvorvidt disse bilene ville egnet seg bra som første bil. Jeg skjønner jo at det er basert på mine kriterier og behov, så jeg kan prøve å beskrive dem.

 

-Sedan

-Motor med over 100 HK

-Grei komfort

-Lite behov for mekking/vedlikehold

-Normalt bensinforbruk

 

Det at bilene har fremhjulstrekk (evt. feilhjulstrekk som kompisene mine kaller det), bryr meg fint lite da jeg sannsynligvis ikke kommer til å råne noe særlig.

 

Er det noe jeg burde vite om disse bilene? Problemer? Rust? Hvilken modell/type burde jeg kjøpe? Finnes det bedre alternativ? Jeg vet at bilen har en egen seksjon i dette forumet, og jeg skal ta meg en titt der.

 

All info mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja..

1.gen Primera(1991-1996) er jo en meget slitesterk bil,motoren er mere eller mindre skuddsikker ved normalt vedlikehold(er registerkjede).

Det som kan være et problem er rust,sjekk støtdempertårn,dørstokker og hjulbuer.

sjekk også http://www.nccn.no så får du svar på de spørsmålene du evt måtte ha.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, føler meg rimleg kompetent til ås vare på dette spørsmålet, då eg hadde ein '96 Primera SRi, og gjekk over til Galant GLSi.

 

Hadde ein 1.6-liters Primera SRi. SRi-modellen er "sportsmodellen", med "skjørt", lågare bak- og frontfangar, grøftisar, bakspoiler, og slik eg har forstått det, litt stivare understell enn dei øvrige Primera-modellene, men det KAN hende eg tek feil, då husket mitt ang. Primeraen erlitt smårustne. Bilane er slitesterke, som nevnt over, har registerkjede og ikkje reim, og er akkurat passe store bilar. Hadde sjølv sedan-versjonen. Hadde bilen i litt under eit år, før eg bytte til Galant. Bytte til Galant, hovudsakleg fordi eg ville ha ein bil med AWD, og då var Galant den perfekte bil for meg, då vi hadde ein slik tidlegare. Primeraen min var original, ikkje senka, ikkje større enn 16" sommardekk, medan Galanten er senka 35 bak og rundt 50-60 framme, og med 17" på sommar. Det einaste eg sakna med Galanten, som Primeraen var overlegen på, er følelsen av å sitje som limt til vegen. Galanten må eg arbeide meir med for å halde på vegen, medan Primeraen var silkemjuk, og ikkje noko problem overhodet å halde på vegen. (No vart dette samanlikna med 16" på BEGGE bilane)

 

Alt i alt, så er begge bilar gode bilar, og ganske like, motormessig og kva problem angår. Rust i hjulboger, dempartårn er ikkje uvanleg. Elles er dette gode b ilar, etter mitt skjønn.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det later til at Galanten var billigere enn jeg først antok. Mulig at jeg heller vil gå for den, siden jeg synes den ser bedre ut og har 11 HK mer. Drømmebilen er jo såklart en Galant G8, men de blir sikkert ikke billige nok før om 5 år...

 

De fleste G7 galantene har galvanisert karosseri som har vist seg å gjøre de mer rustfri enn feks. Galanter fra 97.

Fikk høre dette fra en erfaren Mitsubishiforhandler og sammenlignet min G7 med en Galant stv 97. Den stv'n var inn til sveising. :D

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primera'ene er fine de ,men kjøp 2.0 ellers nlir det for dødt , ligger godt på veien gjør de også, ikke kjøp lx da lx er bottom range å ikke har noe utstyr 2.0 slx 2.0 sri eller 2,0 e.gt er tingen , se etter rust i venstre kanal.

 

1,6 litern dau? Nåja ble faktisk sykt overrasket over 1,6 litern jeg. Gikk faktisk godt til å være 105hk. 90 i 2 giret før turtallsperra slo inn :P

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trygt anbefale P10. Har selv hatt min i over 2 år nå, og er fortsatt veldig fornøyd. Bilen er god å kjøre, rimelig i innkjøp og en del er godt utstyrt. Det er også registerkjede på de fleste (alle?) modellene.

 

Det du bør sjekke angående rust, er i dørkarmene bak.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å ta en titt på http://www.nccn.no (nissan car club norway). Ved å melde deg inn der får du 25% rabatt på Birger N Haug og en del andre steder dersom du skulle trenge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan trygt anbefale p10. Knallgod bil til en god penge. Register kjede er det også (på alle?). Steder du bør se etter rust er spesielt nederst i dørkarmen bak.

 

Ellers vil jeg anbefale å ta en titt/melde deg inn på http://www.nccn.no (nissan car club norway). Der får du 25% på Birger N Haug hvis du noen gang skulle trenge deler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan trygt anbefale p10. Knallgod bil til en god penge. Register kjede er det også (på alle?). Steder du bør se etter rust er spesielt nederst i dørkarmen bak.

 

Ellers vil jeg anbefale å ta en titt/melde deg inn på http://www.nccn.no (nissan car club norway). Der får du 25% på Birger N Haug hvis du noen gang skulle trenge deler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste G7 galantene har galvanisert karosseri som har vist seg å gjøre de mer rustfri enn feks. Galanter fra 97.

Fikk høre dette fra en erfaren Mitsubishiforhandler og sammenlignet min G7 med en Galant stv 97. Den stv'n var inn til sveising. :D

Det er jo defintivt kjekt å vite :)

 

her er en helt grei primera. en motoren går lett 200000 til http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13452108&sid=xz5cbaOFflJ449431&WT.svl=Bilde

Merkelig... Tror jeg så den annonsen i går, men først nå jeg ser hvor fin akkurat den der var. Hvis jeg skal ha Primera tror jeg at jeg vil gå for noe sånt.

 

 

 

Men HELT objektivt sett, hvilken av bilene er BEST (hvis det går an å si noe sånt)?

 

Skifter navnet på tråden til Primera VS Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår