Gå til innhold

MoFoCo - 1971 Opel GT/J - Restaurering SOLGT

Ranger emnet


MoFoCo

Anbefalte innlegg

Huva.

Har nylig henta meg prosjekt....

Dette blir mitt første "ordentlige" prosjekt.

Det må påregnes tildels omfattende karosseriarbeide da det er mye rust, og dette er noe jeg aldri har pusla med før.

 

Bilen er en 1971 Opel GT/J hvor J da står for Junior. Dette var en billigere utgave av GT, og den kom i -71. Forskjellene fra GT var bl.a at det var lite eller ingen krom på bilen, den har originalt sorte fangere, sort Opel-emblem, ingen kromlister i vinduspakninger, kun gummimatter i dørk, siderutene bak var ikke av pop-out-typen (som GT fikk i -71), hullet til klokke i dashbordet var blindet, det var ikke lomme i dørtrekket og det var vel fotpumpe til vindusspylerne. Sikkert mer småtteri jeg ikke vet om ennå.

GT/J stod vel for omtrent 10% av den totale produksjonen (-68 til -73)

Problemet idag er at GT/J i gamle dager ikke var spesielt fancy og mange ble dermed "oppgradert" til GT, og det er veldig sjelden man kommer over en som har alt GT/J-spesifikt i behold. Så heldig har ikke jeg heller vært.

 

Min plan er at så mye som mulig skal tilbakestilles til GT/J selv om jeg ikke går for 100% originalrestaurering.

Det blir ingen modifiksajoner på karosseri, som styling eller lingnende.

Originalt er det 1900 CIH-motor og 4tr-kasse, og dette blir byttet ut. Tenker på en 2,0 OHC med fine gassere og litt småtrim og 5tr-kasse, men dette ligger jo litt frem i tid, så vi får se.

Bilen skal selvsagt få litt større hjul enn 13" og den må jo senkes en del.

 

Starter med et par bilder nå. Mer legges ut etterhvert som bilen blir helt demontert og sliping/kapping begynner.

 

DSC00028.jpg

 

DSC00024.jpg

 

DSC00022.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da neeesten alt løst demontert, og bilen hengt opp i vugge.

Ser ut til at en tidligere nordisk mester i dårlig sveising, fugeskum, popnagler og sparkel har jobbet med bilen tidligere. På noen områder er det vel en cm tykt med sparkel, og det er masse sveiser som mest ligner en pose ostepop, kamuflert under et tykt lag med tektyl. Hulrom fulle av fugeskum er jo også et godt tegn.

Har foreløpig bare slipt ned noen små områder, så det blir interessant å se hvordan resten ser ut.

Har tatt noen bilder, men har glemt telefonen på jobb, så de blir lagt ut i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spakkel sa du?:P

Vært ute for å skulle ha pusset "metall" jeg og,og vips så står du der i ei hvit røyksky..lite trivelig igrunn!

 

Er disse bilene rene 2setere eller fins det et lite baksete?

 

Blir litt støv ja, må vel slipe den ned ute.

Kun 2 seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige biler.

Dette blir et tøft prosjekt!

Litt OT men såg en lignende bil her om dagen, en hvit en med utenlandske skilter. Men det var en stasjonsvogn... kan dette stemme? ble det laget stasjonsvogn av denne. Men jeg har ikke greie på Opel så jeg vet ikke det var det, men den hadde samme runde lyktene bak og noelunde lik front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår