Gå til innhold

Tips ang. kjøp av Saab 9000?

Ranger emnet


Gandulf

Anbefalte innlegg

har en 9000 230hk. med Airflow til 35tkr. visst int.

 

Var vel kanskje deg jeg sendte sms til ang. en Saab som ligger ute på autodb? Du skulle opprinnelig ha 45k for den?

 

Jeg er ganske interessert, men har en Passat jeg må selge, + tjene meg opp litt penger i sommer.

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
derimot bør du sjekke at girkassa fungerer som den skal. hør etter ulyder osv.

 

Har idag vært å sett på Saab'en jeg linket til i nordland.

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1872741

 

Bilen så OK ut, var litt shabby ut- og innvendig: el. speil v.side virket ikke, vindusheisbryterne var omvendt på et av bakvinduene (opp= ned og ned = opp). Glasset til lyset på passasjerdøren ødelagt, dørtrekk løs i øverkant. Stygg i lakken, noe hjemmelakket enkelte plasser osv.

En/flere dempere må være dårlig.. kjente i humper at den ikke fjæret likt rundt bilen, v.side foran var den mye mykere enn ellers.

 

På plussiden:

 

byttet turbo for ikke lenge siden (og ombygd til vannavkjølt), 205 000 km, selger er 2. eier, det aller meste funket inkl. A/C., og prisen ofc; 16k inkl. årsavg. 16" uten dekk, ny front- og bakfanger + spoiler i eske.

 

 

Til slutt et spm: Hvordan skal/bør girkassen kjennes ut?

Synes ikke den var altfor fast, litt løs på girene liksom.

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, får satse på at den holder da.

 

Egentlig har jeg mye mer lyst på din bil, men det blir for dyrt for meg. Denne saab'en får jeg til ca samme prisen som jeg får for Passaten min.

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Huff, her var det mye svar som var på vidda. Forsøke og rette opp litt av det.

Jeg tar for meg 9000 i fra 92/93/94 modeller og oppover. I alle disse årsmodellene skjedde det mye med 9000.men ffra sen 96 modell og til 98 modellen som var den siste så var de s¨og si klin like "till the end".

 

Rust er noe dritt på disse bilene. Noe bedre enn første generasjon 9000, men noe må man regne med. Det er fullforsinka karrosseri, men i noen sveiseskjøter og der steinsprut har slått hull eller slitt bort blir det fort rust.

 

Plasser du skal sjekke for rust er: nedre kanter på dører, bakluke-plate og nedre fangerfester bak. Sjekk også kodt rundt/under frontrutelist. Nedre bakfangerfester finner du oppuner på sida bak nesten inntil bakre hjulbue. Her samler det seg masse møkk og dritt som er vanskelig og spyle ut iggjen Under fenderlister kan det også være lurt og kikke. metallplate inne i fenderlister har tendens til å ruste, og da slipper etterhvert klippsene.

 

 

Motorene på disse bilene er som før nevnt skuddsikre. De trenger lite service. Det du imidlertid bør ha ekstra til denne motoren er en ekstra DI. Disse har en lei tendens til pluttselig og ta kvelden. Så om motorene her bare får olje og en klem så rusler det millionen+++

 

Motoralternativene er fra 2.0 liter på 132 hk til 2.3 liter 225 hk + en 3.0 literV6 på 210 hk.

 

Lista ser slik ut:

 

2.0: 132, 150 Hk. - 150 hk. er en lavtrykksturbo

2.3: 170, 200, 225 Hk. - 170 hk. er en lavtrykksturbo. Dvs. at 200 hk og oppover har magnetventil som styre ladetrykket. Det har ikke 170 hk.

3.0 V6: 210 Hk. Var et alternativ til Griffin modellene, og om jeg ikke husker feil så kom denne kun som vanlig injection, og ikke med turbo..

 

Alle turbo-motoralternativene (tror det er etter 93 mod) er trykkstyrt og ikke mengdestyrt/massestyrt. Husker ikke om det er samme turbo på 170 og 200 hk eller ikke, men det er større turbo på 225 hk enn 170 og 200 hk. Jeg sier med litt tvil: Det er samme turbo på 170 og 200 hk.

 

2.0 literene har et noe høyt bensinforbruk, og 2.3 literne går billigere enn både 130 vog 150 hk. pga. et meget godt moment i motorene. De er seige, langbeinte og slitesterke. Mener også at det er frem til 93 modell at man kunne få 2.3 literen som en ren injection motor.

 

Medregnet 200 hk. alternativet så fikk du disse motorene på alle modellutgaver utenom griffin og aero.

 

For griffin modellen fikk du vel så vidt meg bekjent kun 210 hk. V6. Rett meg om jeg tar feil.

 

225 hk. fikk du bare på aero. En vill motor mtp. kubikk og antall hk. i forhold til hvor fælt det egentlig går. Det sparker godt. Her er det mye hester og hente senere også ved bare å trimme el, men pass på en ting. Ikke trim aero med automat eller TCS. Automaten fikk man heller ikke med TCS. Om du trimmer 9000 med TCS så VIL du få masse problemer.

 

Oljeforbruk på motor er ikke vanlig pga. slitasje av ventilstyringer og komponenter inne i motor som stempler, stempelringer og sylinder. Litt svetting kan forekomme på de motorene som virkelig har gått langt, Særlig i topplokk/ventilkåpe og mellom bunnpanne ok blokk. Simmering ut mot girkasse kan også slippe igjennom litt på de bilene som har gått langt, men er ikke faretruende dårlig i forhold til andre bilmerker. 9000 med automat har en oljekjøler ekstra for automatkassa. Nederst på denne sitter det tappeskruer. Disse bør erstattes med nye plugger i stål. De kan irre litt, og de blir sjelden tette om de har vært ute en gang.

 

Detaljmessig så er bilene godt utstyrt i forhold til pris og sammenligningsgrunnlag (andre biler i samme gruppe/storbil). De har også begynt å holde seg bra i pris som brukte biler. Deleprisene er heller ikke det værste selv om de koster litt. E-Bay i england eller USA er bra for slikt. Da er det skit-billig.

 

Drivverket på disse bilene er godt holdbart, men tåler lite trimming. Så om du trimmer bilen, så pass på å ikke få hjulspinn. Det er fort gjort å ta diffrensialen. Ellers er drivverket godt nok.

 

Mtp. servostyring og detts detaljer så er det ingen kjente problemer. Holder seg godt og trenger sjelden service.

 

Bilene er langdistansetravere. Bilene er meget gode og kjøre og har meget god komfort. De er støysvake og går som på skinner. Så komfort og kjøreegenskaper er ikke til å klage på.

 

Du har to typer karosseri alternativer. Det er CD og CS. CD er sedan utgaven med koffertlokk, og CS er combi/cupe med bakluke/dør. Alle 9000 er derfor 4 eller 5 dørs. hmmmm... en annen ting jeg kom på. Griffin modellen kom vel bare i CD karosseriet.

 

Utifra hva som var standardutgaven på 9000 CD og CS så kunne man få hengt på en E (CSE eller CDE) E pakka besto av noe elektronisk utstyr som el.antenne, spredere/grøftelys i fronten og el.klima mm. Disse 3 tingene var noe som fulgte alle CSE og CDE i alle år, men andre ting som tre detaljer, el.førestol med minne og lakkerte nedre sorte plastdeksler og kanalskjørt kunne variere med årsmodellene.

 

Håper jeg huska rett nå og om det er noe jeg har glemt og nevne for deg så er det bare å spørre. Skal svare så godt jeg kan.

SAAB 9000XTR CSE 2.3 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et svært informativt innlegg! :)

 

Det var et par ting jeg stusset over:

 

Hva er en såkalt DI? Er dette noe som gjelder for de gamle 9000 også?

 

Jeg blir nok å kjøpe en 86 mod. 2.0T. Denne har vel 175 hk og er en høytrykker?

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DI er tennkassetten, den røde dingsen som sitter oppå toppen

100_0694.jpg

 

men DI tenning kom i 89, så hvis du skal kjøpe en 86 så er ikke det noe du behøver å bry deg om, for da har du fordeler tenning.

 

Ja 86 2,0T er 175hk fulltrykk

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et svært informativt innlegg! :)

 

Det var et par ting jeg stusset over:

 

Hva er en såkalt DI? Er dette noe som gjelder for de gamle 9000 også?

 

Jeg blir nok å kjøpe en 86 mod. 2.0T. Denne har vel 175 hk og er en høytrykker?

 

DI står for direct ignition. Når man snakker om DI kassetten så menes det faktisk så enkelt som tennkasetten. Det er den røde plata du ser på bildet over her. DI har tennspoler/coiler for hver tennplugg festet til seg. Den er tredd rett ned på tennpluggene. På en 86 model trenger ikke du tenke på dette da denne har det gamle systemet med ekstern coil, fordeler og pluggkabler. Dette finnes ikke på en saab motor med tennkassett.

SAAB 9000XTR CSE 2.3 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår