Gå til innhold

Saab EMS

Bruker
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Saab EMS

  • Bursdag 09/25/1965

Contact Methods

  • Bosted
    Stavanger

Saab EMS's Achievements

  1. Det er veldig viktig at det er kommunikasjon mellom gear og gearkasse. Uten dette vil gearkassen ikke velge idealspor (som nevnt tidligere i denne tråd). Resultat er at (nesten altid) gearkassen kjører i for høy utveksling med vibrasjon som resultat. Pris (Audi service)å skifte lameller er: 15.200 + MVA. Dette inkluderer skifte av styresensor og olje/filter. For Your Info.
  2. Dette er en tilbakemelding. Bilen min er nå kommet fra verksted og gearkasse er oppgradert fra 6 til 7 lameller. Dette ble veldig bra. Bilen er som ny med tanke på de problemer som var. Ny olje/filter er også utført. MEN. Det er en ting som jeg lurer litt på. Når jeg kjører i 90/100 så, uten forvarsel, nykker det i bilen en kort sekund. Så blir alt normalt igjen. Dette skjer ikke hver dag, men noen ganger. Software på kasse/motor er justert. Er dette et forvarsel på luftmengdemåler som går filleveien?
  3. Når det er foretatt en endring på automatkassen MÅ motorstyring og software på gearkasse samkjøres. Dette har jeg fra Audi Teknisk, Oslo (og Tyskland). Dette er i synch med punkt 3 i innlegget mitt over.
  4. Vel, Brynjar A6, hvis Møller har klart å skifte gearkasse UTEN å oppgradere fra 6 til 7 lameller (og en ny type) er det svakt. På min bil er det vanskelig å sette bilen i bevegelse (fra 1000-1500) uten at hele bilen skjelver og det er en markant skjelving. Dette har sin årsak KUN i lameller. Intet annet. Hvis du har en mekanisk lyd i tillegg, er det også føringer i automatkassen som ikke er tilfredstillende justert (shims). Jeg har sagt i tidligere innlegg at lameller blir skiftet når det er reklamasjon på Multitronic, men etter det du erfarer kan dette ikke være utført. Mine antagelser for feil på din bil vil være: - Lameller ikke skiftet/oppgradert. Det eneste som kan lage vibrasjoner er lugging i det som tisvarer clutch(lameller) i manuell kasse (I Multitronic er det lameller) - Ikke tilfredstillende reparert kasse. Slik som Multitronic er bygget opp er dette en avansert form for "variator" (Slik som DAF 66)som vil ved sluring på "beltet" lage en MARKANT mekanisk slaglyd (Sånt som høyfrekvent banking) - Motor. Motor er ujustert og vil reagere på turtall med svikt i kraft som vil føre til at automatkassen "ikke vet" hva som er idealspor for føring. (Kun Multitronic). Det vil si at kassen er optimalisert for å utnytte Nm på motor til å gi en mest mulig økonomisk og/eller raskest effekt til hjul. Som tidligere nevnt er nå også min gearkasse på tur. Bilen skal på service i august og jeg vil gi en tilbakemelding etter service om dere ønsker. Jeg er snart mer spent på hva de gjør med min bil en hva de gjør med din ...
  5. Er det bilen som vibrerer, eller er det hopp i turtallet (+ ca 100 omdreininger)når du kjører i intervallet 1000-2000 omdreininger. Hvis det er slik at den hopper (oppover) i turtall i dette området er det lameller. Hvis det er vibrasjon i bilen kan det være mye (utover gearkasse). I mellomtiden siden første innnlegg har også min A6 1,9 (2004) fått gearkasseproblemer. det er lameller. Disse skal skiftes nå.
  6. Bilen har utvidet garanti hvis en oppfyller minst en av disse kriterier: - Mobilitetsgaranti (Hvis du har Audi Service) skal det nok gå at du har reklamasjon på 5 år. - I tyskland har de egne garantier som går på utvidet service. Det finner du ut i serviceheftet. Den kan også være 5 år. - Påvist fabrikasjonsfeil (er en frekvent feil på bilen) kan norsk forbruker-rett komme deg til gode. Lykke til.
  7. Etter de er erfaringer jeg har, så ombygger de alle Multitronic gearkasser til 7 lameller når de har de inne for overhaling/reklamasjon. (Ref: Audi teknisk, Oslo)
  8. Saab EMS

    Vurderer Saab

    ... Det er riktig med 9-3 og Viggen, men det er det samme som 900 inntil karosseriskifte ... Beklager feil nummerserie. Eldre versjoner av 900 (1987 - )har også 16v turbo med nok sprut.
  9. Tiptronic Tiptronic er en type girkasse for biler, utviklet av Porsche og brukt i deres egne og partneres bilmodeller. En Tiptronic-girkasse kan betjenes på samme måte som en vanlig automatisk girkasse, men den tillater også sjåføren å overstyre den automatiske modusen ved å bevege girspaken inn et andre (Tiptronic-) girspor, utstyrt med to ulike posisjoner, én for å gire opp, den andre for å gire ned. Når girspaken står i dette sporet overtar sjåføren de fleste avgjørelsene knyttet til girskifter, som vanligvis vil utføres av girspakens styringsenhet. Dette gjør det for eksempel mulig å forsinke et skifte til høyere gir, for å bedre akselerasjonen, eller for å øke effekten av motorbremsen. På enkelte modeller kan girskifter også styres via knapper eller hendler montert på rattet, og det er som regel montert et display i bilens instrumentpanel som viser gjeldende gir. Selv om en Tiptronic-girkasse tillater føreren en viss mengde kontroll benytter den seg fortsatt av en såkalt momentomformer, som tradisjonelle automatgirkasser. En Tiptronic-girkasse er ikke en datastyrt manuell girkasse med clutch eller en semiautomatisk girkasse. De fleste Tiptronic-systemer vil uansett foreta enkelte girskifter automatisk, som regel for å beskytte motor og girkasse. For eksempel har Audi implementert et system i sin femtrinns Tiptronic-girkasse som automatisk vil gire fra 1. til 2. gir når man starter fra stillestående, selv om girkassen er i Tiptronic-modus. Før girkassen fortsetter fra 2. til 3. gir vil den vente på førerens kommando, men skifter uansett til neste gir når motoren nærmer seg turtallsgrensen. Ved nedbremsing vil girkassen automatisk gire ned for å hindre at motoren kjører på for lavt turtall. Det varierer hvordan ulike produsenter har implementert slike systemer, og for eksempel i Aston Martin DB9 vil girkassen ikke gire opp selv om turtallssperren nåes, men den vil fortsatt gire ned automatisk under nedbremsing. De fleste luksusbiler utstyrt med Tiptronic-girkasser har to automatmodus. Den ene, definert som «Komfort» eller liknende, og en annen, vanligvis kalt «Sport», som forsinker girskifter for sportsligere kjøring, på bekostning av høyere drivstofforbruk, slitasje, komfort og støy. Innenfor hvert av disse programmene finnes også en rekke skjulte programmer, som velges av girkassens datastyring. Disse tilpasser seg kravene sjåføren stiller til bilen, og elektronikken vil tilpasse girskifter og tidspunkter til førerens kjørestil. Multitronic: I motsetning til vanlige automatgir sjalter ikke Multitronic kassen fra et gir til et annet. Riktig nok kan man benytte tiptronic-funksjonen som er innlagt, men dette er da innprogrammerte innstillinger for å simulere girskifte. Ved maksimum effekt går turtallet dit hvor motoren yter mest og holder seg konstant der, samtidlig som girkassen girer kontinuerlig. Dette sikrer en effektiv overføring av motorkraft til bilens hjul. Multitronickassen sikrer også et lavere bensinforbruk i forhold til konvensjonelle girkasser. Kilde: Wikipedia
  10. Jeg ser at du har automat. BMW har bedre automatkasser. audi har MYE bedre 4WD. Jeg hadde valgt diesel grunnet forbruk og dreiemoment.
  11. Saab 9000 har gode motorer og bremser, men det KAN være noe rust. Fra 1986 til 1992 er det svært mye rust. Etter 1992 bedre og fra 1995 best.
  12. Saab EMS

    Vurderer Saab

    Saab 900 turbo har en svært bra motor og bremser. Saab 900 Viggen er vel den som er mest rebell. Det er ikke mer speasialverktøy på denne bilen enn andre. Oversiktlig og grei å skru på.
  13. Det du trenger er en ny coil. Omformer fra 12v til høyspenning til pluggene. Når du sier at turtelleren svikter, tyder ting på dette. Dette kan skje på 10 år gamle og 1 år gamle biler. Hvis bilen din har motorstyring (og ikke stifter) kan det også være denne. Hvilken type Honda?
  14. Kjøper du whitesprit er dette nok. De fleste midler som brukes i dag inneholder følgende: 90% whitesprit og 10% silikon for å lage dekkfilm på lakken. Det du må gjøre er: Bruk en tøyfille, dynk denne godt med whitesprit og med lett trykk gjør roterende bevegelser på område flekkene er. Vask deretter bilen på samme område. Etterpå boner du bilen på de samme omådene. Ferdig. Er du i tvil om dette, spør billakkerere, understellsbehandlere og mekanikere. En flaske whitesprit får du hvor som helst. (bensistasjon/europris7Biltema etc) Lykke til.
  15. Audi A6 1.9 tdi med en multitronic girkasse er av typen CHQ/0JB som er modifisert noen ganger siden den kom. Den gearkassen har har 6 lameller. Den kan oppgraderes til 7 lameller. Hvis en har vært på Audi service med bilen, så KAN dette repares som en garantisak (innen fem år). Hvis du lenge har kjørt med nøkking (spesiellt i lave turtall (1000-1500 omrd/min) så er dette et tegn på dette. Hvis du venter forlenge vil momentdrager også gå til H. Hvis du tester bilen din i slakk oppoverbakke og kjører i drive i noe over GANGHASTIGHET (10-15 km/t) og bilen nøkker er lameller svaret. Hvis du i samme situasjon vipper gearspak over i manuell gearing og tvinger girskift til gear 1 (en) slik at rotasjon på motor overstiger 2000 og nøkking forvinner er det nok en bekreftelse. Du kan i samme situasjon geare fra en til to til tredje gear og hvis du da ikke opplever nøkking er nok det bare lameller. Dette siden lameller er da låst. Hvis den i tillegg lager metallisk lyd er ting gått til riktig til H og gearkasse må overhales. En snakker lett om kr 40.000. Det er viktig å skifte olje/filter i denne kassen hver 60.000. I motsetning til noen ZF kasser fra Audi har denne IKKE livsløpsolje. Til slutt finnes det tilfeller av multitronic som blir helt bra etter å ha skiftet programvare. I de fleste tilfelle er dette noe sent siden du har slike lyder. Lameller etc må chimses veldig nøyaktig og det er nok ikke alle verksteder som kan dette. Når det gjelder motoren er det viktig at luftmengemåler etc er kontrollert for jevn gange. Til slutt nevner jeg at trimming motor med en bil som har CHQ kasse er ikke å anbefale hvis du skal ha bilen en stund.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår