Gå til innhold

Kjøp av moped

Ranger emnet


-cardudde-

Anbefalte innlegg

og jeg har røka noe rart noe, my bad folkens. Trodde han spurte om runneren....

 

edit: når det gjelder gir mopeden til gilera, så er den vel helt lik derbi sin moped, og er rimelig sikker på at han burde klare ca 100 km/t på speedoen med den trimmen.

 

Stemmer, gilra sin motor er identisk med derbi sin. så den holder hvertfall:)

Nå:Bmw E46

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 8 tusen er så veldig dyrt for en moped med mye trim. Alt dette kan selges, og original deler kan LETT skaffes fra forskjellige forhandlere. Men siden du sier at mopeden må godkjennes? Har den ikke skilt? Og så vidt jeg vet så må vel ikke mopeder godkjennes? Med mindre han har fått mangellapp da. For å få det klart det med motorer osv. Derbi, Gilera og nye Aprilia har "derbi"-motor aka Rebasa eller Rabasa, er litt usikker på navnet. De resterende merkene har am6 motor (nye). Det er masse trimmuligheter til begge motorne. Du kan ta deg en tur innom: crash.no, speedoptions.no, mc-deler.no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilera SMT/RCR er samme moped som Derbi med litt andre deksler og noen ørsmå forskjeller. Hvis du går inn på MopedPortalen sin Kjøp - og salg seksjon finner du garantert alle delene som trenges. At mopeden ikke starter etter 2 år er jo ikke akkurat så rart. Rens forgasseren og fyll på ny bensin. Trillstart mopeden med choke uten gasspådrag til den starter. La den stå på tomgang og rus den til motoren går reint. Hvis du skal fylle på tanken bør du fylle på 2 % halv/hel-syntetisk olje, så holder det i lange baner.

 

Ang mopeden så har jeg hatt en Derbi selv og de var i grunn greie mopeder. Motoren er god og tåler det meste av trim uten at veivlagrene havarerer. Clutch trenges som regel ikke å bytte hvis ikke den er sliten eller du har værsting trim. Veiva tåler ganske mye. Girkassa er tight og fin og den hopper ikke så fort i frigir. På noen måter minner konstruksjonen noe om Honda sine moped-motorer (gir). Når det gjelder trimming så skal du kjøre beinhardt for å knerte veiv/veivlagre med original sylinder. Jeg kjørte mopeden knallhardt mange tusen km og jeg sjekket veiv og veivlagre, disse var strøkne. Jeg kjørte med trimsylinder osv og. Etterhvert byttet jeg til C4 veivlagre og forsterket veiv for å være på den sikre siden. Avhengig av vekt, dreving og type effektanlegg (effektanlegg med resonans på høyt eller lavt turtall) varierer farta fra rundt 70-95 km/t. Normalt går en Derbi/AM6 cross/sm med effektanlegg og optimal dreving rundt 85 km/t.

 

Mopeden har også skivebremser, nesten lik ramme og mye av delene er det samme som på storebroren på 125 kubikk. Bremser, ramme, dempere og alt tåler høy fart uten at det svikter. Mopeden er også ganske tung (92 kg tørrvekt ca) og overkant av 100 kg med olje og bensin. Høyden er grei for alle mellom 1.70 og 1.90. Er han over 1.90 bør han vurdere å kjøpe en lengre bakdemper.

 

Til den prisen er mopeden ganske billig. Drev, eksosanlegg og dyse er ikke dyrt eller vanskelig å skaffe. Jeg synes kammeraten din bør kjøpe den hvis han er int i en moped. Han vil ikke gå i tap med mindre det er masse heftelser og skjulte feil med mopeden. :)

 

mitt råd:P ikke kjøp trimma sykkel:P da er den sikkert grisekjøret:P
I mange tilfeller ja, men tenk på det at det er ikke lett å finne f.eks. en X eller MT5 som aldri har vært trimmet, da er du heldig. ;)Når det gjelder å bare bytte til effektanlegg så gjør det ingenting, du skal ha værsting toppdrags-effektanlegg og ligge på rødlinja konstant før veivlagrene tar kvelden.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med X sykkelen min ? :D

 

http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail.pl?nr=1879093#bilder

 

vetikke hvordan han nye eieren har behanda den MEN den var strøken når den var hos meg, ingen feil .... selv om han skriver det ( skjønner jeg ikke helt voffor )

 

BTW de bildene er jeg som tok for par år siden ,,, har sport han om bilder av sykkelen slik den står nå :)

.:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en gammel tsx og en RM80/85(cross) sett på bakskjerm og frontlykt RMX og skilta fra tsx`n.

Tar batteriet fra tsx`n så du har lys når blir mørkt(2hjulinger funker også uten selvsagt) da har du "rotten gammel tsx" som kjører ræva av kammerata dine og med 14drev bak kan late dieselmondeoen til politiet bare glemme å henge 0-130km/h

:offtopic

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en gammel tsx og en RM80/85(cross) sett på bakskjerm og frontlykt RMX og skilta fra tsx`n.

Tar batteriet fra tsx`n så du har lys når blir mørkt(2hjulinger funker også uten selvsagt) da har du "rotten gammel tsx" som kjører ræva av kammerata dine og med 14drev bak kan late dieselmondeoen til politiet bare glemme å henge 0-130km/h

:offtopic

 

Må spørre en ting. Hvordan i granskauen skal du få 14T drev BAK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å hoppe på å drite i at den gjør 120km/t, det må være i en bratt nedoverbakke med kjøttkaker til middag. Skal litt mer enn effektanlegg, toppfartsdrev og dyse til for det, gitt.

 

Personlig brant jeg meg på å kjøpe en moped som aldri startet, og endte opp med å bruke så mye penger at jeg kunne kjøpt en splitter ny moped i dag. Så jeg vil anbefale å legge litt penger i det og heller kjøpe en moped som går helt rent nå når han først skal kjøpe seg en. Er utrolig frustrerende å bytte del etter del etter del.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en slik en i mi tid.

 

utrolig morro sykkel og meget trimmvennelig. går neeesten 100 med bare effektanlegg og dette er noe motoren tåler MEGET greit.

 

bytt pluggen og rens forgasseren så blir det nok fart.

 

eneste minuset med den er at baklyset ryker for ett godt ord pga vibrasjoner.

 

 

edit: min gjorde noe over 120km/t med det var med fulltrimm (airal T6, 21mm delorto, ninja effektanlegg 15-52 drev)

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår