Gå til innhold

Div. spørsmål om 144

Ranger emnet


corsaduden

Anbefalte innlegg

Gira på prosjekt snart, også hadde jeg i grunnen sett for meg en liten bil med bakhjulstrekk a la Toyota Starlet. Nå har jeg gått rundt og surra og tenkt på det der i flere dager, og kom da til å tenke på at min gamle far en gang i tiden hadde en drita fin 144 DeLuxe. Begynner nå å bli fristet til å kjøpe meg en sånn i stedet, kanskje beholde den originale lakken om den er fin nok, og bare senke den, ha på felger, større motor osv.

 

SÅ!

Er det mulig å montere servo i den? Hadde jo vært grisedeilig å kruse rundt i en sånn bil og faktisk ha servo.

Videre, jeg har ikke gjort noe så omfattende som dette før, så har ingen formening om hva alt sammen kan koste. Så hva må jeg regne med at prislappen kan komme på om jeg (for å drømme litt) setter i en større motor med turbo, type 3-400 hk? Helt hypotetisk, om jeg får 400 hk i den, hvilke andre deler må da byttes? Clutch og bremser må vel byttes, men hva mer?

 

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan svare på noe av dette men er ikke så veldig erfaren på området.. Vil tro det er vanskelig å få godkjent med 300-400hester da karresoriet kun er godkjent for 220nm. Bremsene tror jeg holder opp til 180 eller 200 hester. Men om du skal ha 300-400 hester så koster det en god del. det beste ville vel da være å putte i en Turbo motor fra en nyere volvo. og bygge videre på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, sier du det. Crap det da. Men takk for svar. :)

Er vel uansett kanskje like greit om karrosseri krever at jeg begrenser det hele til noe litt mindre, svir vel litt mindre på pungen og..

 

Hvor mange hest er 220nm da? Eller er det ikke helt sånn det fungerer, at man kan regne det om sånn uten videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående servo, så fins det å få til 140 også ja.står en helt ny servo på autodb for tiden.ikke mange av dem, men det blir brukt servo fra 164 også på 140n vet jeg.men må vel skifte noe endeledd da såvidt jeg vet.har en 73 mod 145 selv.skal med tiden ha servo i den da det skal bli konebilen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nm er ikke hestekrefter men dreiemoment i motoren :)

 

Hehe veit, var ikke helt det jeg spurte om.. Jeg lurte bare på om det var noen måte man kunne anslå antall hk ut i fra hvor mange nm det er. :)

 

Edit: er det forresten mulig å fjerne midtstolpene mellom vinduene på siden og få det godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å kjøre med 400Hk+++ i en 140 men godkjent får du det ikke, bare man koster på seg litt foringer og understell som er litt stivere en orginalt.

Kan anbefale å oppgradere til ventilerte skiver framme fra 164. tåler mye mer varme og gir bedre bremse egenskaper.

Bakakselen tåler masse juling bare den får en ny diff.

ellers så lønner det seg å oppgradere girkasse til F.eks M90 eller noe heftigere når en bytter til nyere turbo motor å skal trimme litt.

 

Du kan få mye morro med f.eks en B21ET som er litt frisert. sammen med et godt understell. er nok det billigste HK/kr alternativet. og den kan du få godkjent i 140.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Hvor mange hest kan jeg få godkjent da? Var jo tanken å mekke en bil som faktisk går an å bruke på veiene..

 

Edit: og hva er det største av felger jeg kan få på den? Er det en viss grense, eller er det bare avhengig av at det er plass? Kan jeg hive i 20-tommere bare bilen er gjort klar for det, liksom?

 

Edit 2: er boltsirkel etc likt på gamle Volvoer som det er på nye?

 

Edit 3: hvor stor felg kan man ha på 144/142 for at det skal se bra ut i forhold til skjermer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspungtet er Volvo 140 godkjent med 180hk/215Nm.

Jeg har sendt en søknad til Biltilsynet jeg enda ikke har fått svar på. Den søknaden gjelder å få godkjent en 142 med B21ET (2.1 Turbo) Den motoren har 155hk/240Nm.

 

Volvo 140-serien har boltsirkel 5x108. Den boltsirkelen har mange Volvo-modeller den dag i dag. På den ene 140'n min har jeg 6x16" felger fra en Volvo V70 med 205/55 dekk. Kjempegod plass til både dekk og felg. Innpress har veldig mye å si på hvordan dekket kommer til å passe inni skjermene dine.

Er så mange forskjellige løsninger som er utprøvd på gamle Volvo'r, så det er ikke noe problem å leite seg opp haugevis med bilder, å finne din egen smak selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe veit, var ikke helt det jeg spurte om.. Jeg lurte bare på om det var noen måte man kunne anslå antall hk ut i fra hvor mange nm det er. :)

 

Edit: er det forresten mulig å fjerne midtstolpene mellom vinduene på siden og få det godkjent?

 

Du snakker vil ikke om stolpen midt på siden (selve dørstolpen) - på en 144? På en 142 kunne det kanskje være en annen sak, men antar at det må til forsterkninger på annet vis.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker vil ikke om stolpen midt på siden (selve dørstolpen) - på en 144? På en 142 kunne det kanskje være en annen sak, men antar at det må til forsterkninger på annet vis.

 

Jo mente den. Kunne sett pent ut å bare ha en helt smal stolpe der i stedet. Men akkurat den detaljen der er jo bare å droppe om det blir for vanskelig. Hadde i utganspunktet ikke tenkt å fjerne den i det heletatt, men så så jeg en 240 der taket var kappet av. De hadde laget cab, så da begynte jeg å lure på om det går an å fjerne stolpene uten at det får følger for bæreevnen i bilen.

 

betale for hjelp med installasjon av Wordpress

365direkte mastercard

ødelagt minnepenn

Endret av corsaduden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår