Gå til innhold

BMW 520i Touring -92 modell, erfaringer og feil

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Rimelig driftsikre biler det der. Vanlige feil er slitte foringer i travers. Stab.stag pinner foran, defekte Casterstagforinger. Er egentlig det jeg kan komme på i farten. Er det soltak på den, MÅ du sjekke at dette fungerer prikkfritt! Disse har de såkalte "dobble" soltakene og er ikke billig å fikse om det går noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er en -92 modell har den ikke Vanos teknologien (variable ventil tider) så den går ikke så jevnt på tomgang som modellene med Vanos. Bilen jeg så på gikk ikke så veldig pent på tomgang, men helt greit. Men var god å kjøre og greit med krutt. Bare 150hk, men sparket litt ifra allikevel.

Det doble soltaket fungerer perfekt, og det er nye styrestag/stabstag foran (husker ikke helt hva det var).

Bilen skal få tilstandsrapport før jeg kjøper den.

Bilen er ikke så retningsstabil når jeg kjører, så jeg mistenker at bærekulene foran er utslitte og en forstillingskontroll må den ihvertfall ha uansett. Men som sagt skal den få tilstandsrapport før jeg kjøper den.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 92 520i sedan for noen uker siden og er fornøyd hittil. Bilen hadde endel småfeil som jeg visste om før kjøpet som bidro til stort prutningsmonn.

-Stabstagpinn høyre side ble bytte (kostet 372,- og litt vinkelkutting)

-sentrallås fremre dør høyre virker "av og til", prøver å finne det ut...

-hånbrekket hang seg opp på ene venstre hjul men har etter litt kjøring løsnet....

-pollenfilter byttet grunnet mye dugg!!

 

På alle bruktbilrapporter jeg har sett har disse feilene gått igjen + noen andre. Så når slike ting er skiftet har du en meget driftsikker bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til at dette bør kontrolleres på den bilen:

 

Fukt i bagasjerommet, bremser og bremseskiver, stabstag/styrestag/casterstag foran, håndbrekket, "bussninger" bak, drivledd og styreledd foran, at regkjede er byttet, sjekke km-stand med knapp-tenning-"triks".

 

Ellers er det vel bærekuler foran, forstillingen +++.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva er knapptennings trikset?

 

Originally posted by Øyvind.H

Kjenner til at dette bør kontrolleres på den bilen:

 

Fukt i bagasjerommet, bremser og bremseskiver, stabstag/styrestag/casterstag foran, håndbrekket, "bussninger" bak, drivledd og styreledd foran, at regkjede er byttet, sjekke km-stand med knapp-tenning-"triks".

 

Ellers er det vel bærekuler foran, forstillingen +++.

*92 mod BMW 525IA*

 

89 Honda CRX,

01 Opel Astra sport,

97 mod BMW e39 520i,

92 mod Golf VR6,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer også på å kjøpe meg en E34 520 24V. Men er litt skeptisk til den høye km-standen. Noen som har noen erfaringer? Hvordan er motorene, driv-verk, bremser o.l.?

Noen fare med rust? Noe spesielt som har en tedens til å ryke?

 

 

 

presser inn begge "knappene" ved turteller speedometer i antall sekunder.. så kommer det opp massa data om bilen som chassinummer, VIN-nummer, kmstand, osv osv osv..

 

Hvor lenge holder man knappene inne og hvordan skrur enn det av?

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har bilen gått og hva er prisantydningen?

 

5-serien er tunge biler, så sjekk oppheng stab-stag, caster-stag, bærekuler foran og bak, "silentblock`en" bak (se etter oljelekkasjer i differensialen bak).

Slitte dempere, rust foran på panser ved steinsprut, rust under list nederst under bagasjeromslokket (ikke på lokket, men på bilen der lokket treffer bilen).

Er det Touring og har bakluke, sjekk at vinduet kan åpnes separat, og at bakluka fungerer sammen med sentrallåsen.

 

Knappen trykker du inn før du vrir på nøkkelen, så vrir du nøkkelen et hakk eller to og så begynner det å komme opp tall som ikke har med km-standen å gjøre.

Det er veldig lett, bare å prøve et par ganger så skjønner du fort hvor langt du skal vri nøkkelen og når du skal slippe knappen.

 

Det tredje (eller fjerde) tallet som kommer opp skal stemme overens med de fem siste tallene i chassis-nummeret. Hvis de ikke gjør det er bilens km-stand blitt stilt på.

Men den kan bli stilt på uten at chassis-nummeret forandres :(

Sjekk fukt under lokk og deksler i baggasjerom.

Pass på nylig importerte og manglende servicehefter, bilen går glatt mange hundretusen og det er ikke så lett å se forskjell på en som har gått 150.000 og 250.000.

 

Vanos motoren kom i -93 hvis jeg ikke husker feil, den har variable ventil tider som gir litt bedre drag i motoren, men uten å kunne bekrefte dette mener jeg å ha hørt at noen skal ha litt problemer med vanos-enheten. (Er absolutt usikker på dette).

 

 

Ellers er det en bra bil med bakhjulstrekk :) men litt for dyr å forsikre fant jeg ut.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår