Gå til innhold

SV vil forby kjøp av bensinbiler i 2015, hva faen?

Ranger emnet


Willander

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer SV (jeg er til og med SV'er), og syns i grunn tanken er god. Ærlig talt, hvem her (bortsett fra "Jeg vet bedre enn alle verdens vitenskapsmenn!"-folka) kan si at de er direkte i mot å på sikt erstatte bensinbiler med diesel, biodiesel eller strøm?

 

En annen sak er jo gjennomføring. Det må jo faktisk finnes nok biler å velge mellom, og det krever jo at andre land enn bare Norge faktisk vil gjennomføre dette forbudet. Men det er jo ikke helt usannsynlig at flere vil følge etter, til og med EU har jo ganske ambisiøse klimamål. I tillegg bør noen seriøst få fingeren ut og smelle opp biodiesel-pumper over hele landet.

 

Det som kanskje plager meg litt, er hvorfor man på liv og død må starte med privatvilisme. Det er jo fly, båt og industri som slipper ut med klimagasser, ikke bilene.

 

For øvrig går verden ganske snart fritt for olje (og andre fossile brensler), kunne det ikke være en idé å begynne å omlegge seg snart? Elektrisitet kan i alle fall brukes uten utslipp av klimagasser (bølge-, vann-, sol-, vindkraft osv), og det skjer jo store fremskritt på biodiesel-fronten (alger, blandt annet, som ikke utgjør noen trussel for verdens matbehov).

 

At det blir vanskelig for sportsbiler, er vel strengt tatt noe de fleste i Norge driter i (jeg er ikke en av disse, forresten). Men har noen sett Mustangen som ble laget for noen år siden, som gikk på E85? Ingen kan si at sportsbiler kun kan gå på bensin. Klarer Norge å dra med seg flere land, vil det nok bli etterspørsel for miljøvennlige sportsbiler. Dessuten snakker jo forbudet om nybiler, brukte sportsbiler vil det jo fortsatt finnes.

 

Som jeg ser det, og som de fleste i debatten også heldigvis ser det, er det bare praktiske hindringer, og ikke motvilje mot å forhindre utslipp, som er problemet. Og vil man, så kan jo det meste fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

E 85 og biodiesel skaper jo flere problemer enn de løser. Folk sulter fordi det er mer lønnsomt å produsere drivstoff enn mat.

 

Men angående E-85. Jeg har prøvd dette en måneds tid på en helt standard Ford Mondeo 1,8. Hvis man på en tank fyller 10-15 liter 95, og resten E 85 fungerer det greit nok på denne tiden av året. Den stopper to-tre ganger ved kaldstart og tar ikke gassen veldig godt de første hundre meterene, dessuten blir den noe kortpustet over 4000 o/min. Har målt et forbruk på blandet kjøring på 0,87 liter/mil

E-85 har en literpris på 8,66, en liter 95 blyfri 12,40 ca. Ved 15% innblanding av bensin (E70:) ) blir literprisen 10,52.

Snaue to kroner pr liter besparelse.

Forbruket går ikke opp på en standard bil, men jeg tror ikke jeg vil prøve en kaldstart i -15 C

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV er skikkelig barnehage. De bare prater og prater uten å vite noen ting.

Men nå er det ikke bare bensin dette gjelder da, tross hva overskriften til VG sier. Det er no alle nye biler som ikke går på klimanøytralt drivstoff.

Det vil si bensin, diesel, ethanol etc. Alt dette bil SV gjøre ulovlig. :D

Også vil de har "nullutslippsbiler"... Altså biler som går på luft og kjærlighet? Elektriske biler er hvertfall ikke nullutslipp, ikke hybrider heller.

 

Hadde folk generelt vært intelligente nok til å se gjennom fasaden til SV(og andre) så hadde forhåpentlig vis ingen stemt SV igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV er skikkelig barnehage. De bare prater og prater uten å vite noen ting.

Men nå er det ikke bare bensin dette gjelder da, tross hva overskriften til VG sier. Det er no alle nye biler som ikke går på klimanøytralt drivstoff.

Det vil si bensin, diesel, ethanol etc. Alt dette bil SV gjøre ulovlig. :D

Også vil de har "nullutslippsbiler"... Altså biler som går på luft og kjærlighet? Elektriske biler er hvertfall ikke nullutslipp, ikke hybrider heller.

 

Hadde folk generelt vært intelligente nok til å se gjennom fasaden til SV(og andre) så hadde forhåpentlig vis ingen stemt SV igjen.

Helt helt enig. Hva har egentlig folk som ikke har kontakt med virkeligheten i styre og stell å gjøre. De ser overhodet ikke følgene av sine egne vedtak

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV er skikkelig barnehage. De bare prater og prater uten å vite noen ting.

Men nå er det ikke bare bensin dette gjelder da, tross hva overskriften til VG sier. Det er no alle nye biler som ikke går på klimanøytralt drivstoff.

Det vil si bensin, diesel, ethanol etc. Alt dette bil SV gjøre ulovlig. :D

 

Jeg anbefaler deg, og alle andre, til å i alle fall vente til forslaget kommer ut i sin helhet på SV - SV før de kommer med så mye rart.

 

Slik jeg tolker avisene, vil SV forby biler som ikke har mulighet til å gå på annet enn bensin og diesel.

 

Også vil de har "nullutslippsbiler"... Altså biler som går på luft og kjærlighet? Elektriske biler er hvertfall ikke nullutslipp, ikke hybrider heller.

 

Kan du forklare hvordan el-biler ikke er nullitslipps-biler?

 

Hadde folk generelt vært intelligente nok til å se gjennom fasaden til SV(og andre) så hadde forhåpentlig vis ingen stemt SV igjen.

 

Kan du være barnslig, kan vel jeg også; er du klar over at SV-velgere har den høgeste gjennomsnittlige IQ'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E 85 og biodiesel skaper jo flere problemer enn de løser. Folk sulter fordi det er mer lønnsomt å produsere drivstoff enn mat.

 

Men angående E-85. Jeg har prøvd dette en måneds tid på en helt standard Ford Mondeo 1,8. Hvis man på en tank fyller 10-15 liter 95, og resten E 85 fungerer det greit nok på denne tiden av året. Den stopper to-tre ganger ved kaldstart og tar ikke gassen veldig godt de første hundre meterene, dessuten blir den noe kortpustet over 4000 o/min. Har målt et forbruk på blandet kjøring på 0,87 liter/mil

E-85 har en literpris på 8,66, en liter 95 blyfri 12,40 ca. Ved 15% innblanding av bensin (E70:) ) blir literprisen 10,52.

Snaue to kroner pr liter besparelse.

Forbruket går ikke opp på en standard bil, men jeg tror ikke jeg vil prøve en kaldstart i -15 C

 

Det er mindre enn 1% av jordas jordbruksareal som brukes til biodrivstoff, så det er helt andre grunner til at folk sulter.

 

Hvis forbruket på bilen din ikke går opp ved så høy innblanding går bilen din magert. Opp til ~E20 er det som regel ingen forbruksøkning, men deretter går det oppover.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva politikerene i Norge bestemmer seg for er totalt uinteressant da vi ikke lager biler selv. De må gjerne forby innføring/salg av nye bensinbiler, da jeg uansett kjøper diesel hvis jeg skal ha en kliss ny bruksbil.

 

Men å legge ut med sånne forslag SV gjør gang på gang, blir så dumt. Skjønner ikke helt hvordan folk kan stemme SV, skulle tro SV stod for SVada

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sv er et eget folkeslag! gjeng men know how (unskyld dårlig engelsk)

som ikke vet lenger en det andre sier til dem.

hvis det virkelig et så stort tema for sv hvorfor kjører dem da biler som alle oss andre? de kan jo prøve å gå foran som et godt eksempel!

å hvorfor kutter de ikke ned fly reiser å båttransport.

å hvorfor må sv politikere fly til utlandet for å diskutere dette? nå kan jo folk prate sammen over nette med bilde og stemme!!

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemilæreren min på høyskolen mener det ikke er gjennomførbart å kutte all CO2-utslipp. Det som kan gjøres er å redusere det. Han la fram etan som et bra drivstoff, det har (så vidt jeg husker) 4 hydrogenatom per karbonatom, så blander du med luft får du 4 vannmolekyl (H20) og 1 CO2-molekyl. Husker ikke hvor mye CO2 som kommer med bensin, så sammenligningen blir jo litt dårlig..

 

El-biler må ha strømmen sin fra et sted, og per i dag er det ikke nok vannkraftverk osv til å dekke det. Norge tar jo tross alt inn strøm fra utenlandske kullkraftverk allerede. Derfor kan de sies å ikke være klimanøytrale. Men så regner jo noen land vedfyring som klimanøytralt pga veden "vokser på trær", mens i Norge er vi mot det.

 

Strengt tatt driter jeg i hva bilen min går på i 2015, bare det er mulig å leve med (altså kjøre mer enn 2 mil om gangen og at det er en levelig pris for drivstoff). Norge har gjort seg avhengig av biler, og jeg er sikker på at privatbilismen vil bestå i mange år til.. Kollektivtilbudet har vi feilet kraftig på hvertfall, har lest at Norge (muligens bare Bergen?) ligger 40-60 år etter der vi burde vært..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: forsvarets kjøretøy går på f34 å det er en type blandings diesel.

eneste grunnen til at forsvaret bruker dette er for at det er billigere. det forurenser vel omtrent like mye som vanlig diesel, samt at det har svakere effekt og bilene bruker mer.

 

F34 er et parafinbasert drivstoff, forsvaret bruker det hovedsakelig fordi det fungerer uansett hvor kaldt det er ut, i motsetning til vanlig diesel.. brukes på alt fra primuser til F16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsvarets kjøretøy går på f34 å det er en type blandings diesel.

eneste grunnen til at forsvaret bruker dette er for at det er billigere. det forurenser vel omtrent like mye som vanlig diesel, samt at det har svakere effekt og bilene bruker mer.[/quote F34 er et parafinbasert drivstoff, forsvaret bruker det hovedsakelig fordi det fungerer uansett hvor kaldt det er ut, i motsetning til diesel

 

det er vel litt feil. kjørte langtransport norpå i forsvaret å var det noe vi slet med der opp var der F34 som frøs. fylte vanlig vinterdiesel på scanian i narvik å da hadde jeg ingen problemer med å få start dagen etterpå. pluss at den gikk bedre å forbruke gikk ned med 0.15 pr mil.Ellers er jeg enig med deg. er bare fordi det er billig å for at forsvaret har da et standar fujl som kan brukes på alt fra tanks til stormkjøkkenet du får i ryggsekken.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-biler må ha strømmen sin fra et sted, og per i dag er det ikke nok vannkraftverk osv til å dekke det. Norge tar jo tross alt inn strøm fra utenlandske kullkraftverk allerede. Derfor kan de sies å ikke være klimanøytrale. Men så regner jo noen land vedfyring som klimanøytralt pga veden "vokser på trær", mens i Norge er vi mot det.

 

Så vidt jeg vet eksporterer Norge også miljøvennlig energi, stemmer ikke dette? Eller roter jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det er vel litt feil. kjørte langtransport norpå i forsvaret å var det noe vi slet med der opp var der F34 som frøs. fylte vanlig vinterdiesel på scanian i narvik å da hadde jeg ingen problemer med å få start dagen etterpå. pluss at den gikk bedre å forbruke gikk ned med 0.15 pr mil.Ellers er jeg enig med deg. er bare fordi det er billig å for at forsvaret har da et standar fujl som kan brukes på alt fra tanks til stormkjøkkenet du får i ryggsekken.

der har vi nåkk forskjellig oppfatning om problemer i kaldt vær.. ingen problemer i 40- i ei uke. men du har rett i at kjøretøyene bruker mer, å går dårligere ja. hilsen en som også kjørte lastebil for forsvaret og syntes f34 er et møkkadrivstoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ening med at SV er et egent folkeslag og et barnehage parti. Om dette hadde blitt gjennomført, noe det garantert ikke blir noe av, hvordan ville da unge mennesker som akkurat har fått førerkort kunne kjøpe seg en bil? Det er jo bare rør, er det sånn at det bare skal være forbudt for oss i norge og kjøre bensin bil, eller må de som skal inn i norge parkere bensin bilene sine ved grensa og spasere inn i landet?

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår