Gå til innhold

Celica ST2000 prosjekt

Ranger emnet


boXer

Anbefalte innlegg

Hard dag :D

Tok et strøk klarlakk på lokket til luftfilterboksen. Så dro jeg på Mekonomen og handla plugger, oljefilter, olje og Omega 907 motorrens. Litt lettet over at de hadde bilen på data'n og fant rett oljefilter og plugger. :)

Så stakk jeg på Torshov å kjøpte et spillfat.

 

Kom hjem, et strøk til med klarlakk på lokket.

Bytta plugger da nekta den å fyre, så minket jeg gniståpningen på alle plugger. Selvsagt fyra den da med en gang, og gikk mye renere.

Mens motoren sto å gikk seg varm før motorrens og oljeskift, dro jeg på siste strøk klarlakk til på luftfilterlokket.

Så fort det tørket hadde jeg på litt polish, og gikk å monterte det på motoren igjen.

PB190003.jpg

 

Så var det på med motorrens oppi varme olje, starte motoren igjen å la den gå på tomgang i 10min.

Etter det var det 15minutters slåssing med bunnpluggen før den ville av, og den gamle sorte stygge møkkete olje kom ut.

( Husk å åpne både dreneringspluggen OG luftepluggen på sånn spillfat som dette! :D )

Så av med det gamle oljefilteret, ut med det nye, litt ny olje på pakningen og inn med det. Så på med nye olja.

Vips så var hvitrøyken i eksosen vekk. :)

PB190007.jpg

 

Som en avsluttning så gikk lagret ellerno i drevet til vifta til helvete. :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

 

kan likne litt på en gammel Fors Taunus egentlig:)

 

 

TAUNUS - NEI FYTTI RAKKERN- dette er som å banne i krika...

Taunus er vel noe av det værste som har trillet på 4 hjul. :mad:

 

Den likner en MUSTANG - det var i allefall det som reklamen sa på 70-tallet. Ta et bilde bakra sånn at vi får se de fine baklyktene.

 

Hilsen Taunushater Knut.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Calib'R

Tøff bil.

Må få tatt meg en tur ut og få sett den.

 

Ja, får komme en tur å titte :)

 

Originally posted by RS2

Grattis Boxer feit bil det skal bli gøy å følge den :)

Originally posted by arildh

Jau, dette var digg.

Gøy å se noen som skrur på noe annet enn Golf II.

 

Takk takk :)

Bra noen følger med og leser det jeg skriver. Jeg skal jeg prøve å gjøre det spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden motoren og bilen står pga. reimhjulet til vifta så ble det (nesten) en fridag idag.

Var en tur på høggern for å se etter en elektrisk radiator vifte og muligens en nyere(smalere bedre) radiator. Så lovende ut, så drar tilbake å kjøper noe når jeg har fått ut det gamle.

 

Men så ut på kvelden måtte jeg gi etter for 'mekke suget'. Så, opp med panseret, av med luftfilterboksen og ut med topplokket :) Bort i boden for å slipe og pusse.

Med drill, stålbørste-hode, slipeplate og pussepapirplater(240 papir) er jeg vel ca. halvveis, og imorra må jeg begynne å slipe for hånd.

 

Før og halvveis:

topplokk_foer.jpgtopplokk_underveis.jpgoljelokk_underveis.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene som du har tatt bilde av Dr S er eldre Celicaer. Modellen kom i 1972 som "sedan" mens Liftback utgaven som denne tråden handler om kom til Norge i februar 1976.

Selv om bilene ser ganske like ut i fronten, passer ingen deler overens. Hjulbuene har blitt bredere, større hjul og en "flatere" (ikke så spiss) front.

De bilene som du har tatt bilde av hadde sikkert en 1600 (2T) motor med to forgassere. Denne utviklet 113 SAE hester. Videre var det en 1600 GT med 2T-G motor (twincam/2 solex forgassere) på 108 Hk DIN samt 2000 GT motoren som jeg kommer til.

 

I 1976 ble også denne "sedan" utgaven fornyet, men kun Liftback utgaven ble importert til Norge. Salget av Celica gikk trådt i Norge, så derfor ble kun Liftback utgaven tatt inn. Den skulle få salget opp med sin spesielle (og fine) bakende.

I Sverige derimot finnes fortsatt mange 76 -> sedaner som har samme front som denne Liftbacken har.

Liftback utgaven hadde 3 motoralternativ, 1600 ST (2T-motoren med 1 forgasser) som da ytte ca. 75 hk DIN, 2000 ST (18R) motoren med to forgassere - ca 82 hk DIN, og en frisk 2000 GT med 18R-G motoren med doble overliggende kamaksler, to Solex 40 PHH forgassere og 114 hk som i 1977 øket til 118. Med denne "friske" motoren kastet bilen seg fra 0-100 på 9 sekunder. De fleste GT'ene som kom til Norge hadde også LSD. Media omtalte denne som en riktig "killer" - også på grunn av at denne bilen ikke stod først i køen når kjøreegenskapene skulle deles ut.

USA utgaver kom også med 2.2 liters motor.

I utgangspunktet så er Celica en Carina Coupe med noe mer sportslig innpakning. Nesten alle slitedeler er identiske med Carina.

I 1978 var det igjen duket for ny Celica, og denne var enda "tammere" både i utseendet og prestasjoner.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår