Orjuz Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 tenkte jeg skulle lage en tråd som viser hvordan man bygger om til manuell siden det er endel folk som spørr jevnlig her er en liste over hva du trenger 1 []svinghjulslager 2 []pedalsett fra 940/740 3 []mellomaksel (den delen som festa til kassa) 4 []interiør deksel for manuel (940/740) 5 []trykkplate fra manuel (740) 6 []lamell 7 []girkasse (m90)(m45-7) 8 []hydraulisk koblings mekanisme eller wire 9 []Hardy kobling 10[]girkasse travers 11[]svinghjul fra en donor motor som passer med motoren du har ET svinghjul til ET motor osv 12[] utløser lager vel du starter med å skru av selve girkassa ta vare på alle boltene eller kjøp nye. kan være lurt å ta av eksosen da er det lettere å jobbe. når du fjerner girkassa bikker motoren bakover så motorn må støttes opp eller holdes oppe ved feks motorjekk når du har fått av girkassa, sitter converter igjen den er skrudd med 4 bolter til svinghjulet fra baksia som du skrur ut. så tar du bare å løfter av convertern er mye olje i den og da blir det fort søl. Det som gjenstår nå er å fjerne svinghjulet før du begynner å skru ta å marker hvor pinnen på svinghjulet står eller vri på sving hjulet til den treffer følern som er ca kl 1 sparer deg for mye bry og feiltenning senere nå er girkassa og svinghjulet borte og det du sitter igjen med da er veiva i midten på automaten er det en foring hvis du bytter til m45-7 - m90 så må du kjøpe et kulelager og låsering fra volvo som skal byttes ut foringa,den må vekk uansett. så tar du frem fra venstre det nye svinghjulet lamellplaten (clutch platen) trykkplaten så setter du på svinghjulet først og passer på at den lille tappen(pinnen) treffer akkurat der den gjorde med det andre svinghjulet så stapper du inn lamellplata (clutch platen) fra manuell det er to forskjellige sider på den og det står på hvilken vei den skal. hvis det er ei m90 kasse som skal på så må du ta hensyn til en ting. Saken er det at lamellen fra 940 ikke passer inni ET svinghjulet. endten kan du få svinghjulet bearbeidet ved å gjøre åpningen større eller du kan kjøpe en spesial lamell fra pedersens-racing eller fra sachs spesifikasjoner: • M90 gearkasse • Lamell 20 splines / komplett med lager • Ø 240 mm • M46 gearkasse • Lamell 22 splines / komplett med lager • Ø 228 mm splines = antalle tagger/tenner på akslingen på kassa så på med trykkplata å fest den godt. så klasker du på manuellkassa kan bruke et sentrerings verktøy eller noe tynt og langt noe for å styre lamellen på plass før du strammer trykkplata. er lurt å fylle på ny olje på girkassa når du allerede har den løs Gearbox oil Volvo synthetic gearbox oil P/N 1161423-7 så er det en ting til før du løfter på plass girkassa det sitter en bolt til høyre for akslingen i girkasse huset som du må shimse ut om du kjører med et annet sving hjul en dobbelmasse jeg shimsa ut ca 4 mm. dette gjøres for at utløser lagret holder seg på plass når du ikke tråkker på clutchen. på med utløser armen og utløser lager volvo har 2 stk utløser lager til disse girkassene er så å si ingen froskjell på dem begge passer.. så løfter du girkassa på plass og monterer girkasse traversen som passer til manuellkassa sørg for å få med den. den er bolt on bare sjekk om foringa bør byttes. her er spakstellet til m90 bare å montere skruehull og alt er der bolt on. siden du nå har byttet til manuell må du fjerne start sperra og koble til brytern til ryggelyset. kontakten til ryggelyset bytter du bare over og så napper du ut de to røde ledningene fra automat girspaken og setter dem sammen jeg tok bare ut pluggenne fra kontakten og satt på en kortere ledning og stappa nedi kontakten igjen. pedalsett fra 945. master og slave sylinder denne passer også rett på . fjern den gamle men la gasspedalen bli igjen. til kobling av master sylindern til clutchen. når du kjøper/henter dette så må du få med den lille 90* tappen som går inn i sylinderen denne er gått ut av produksjon og vanskelig å få tak i. slav sylinderen festes med en låsering på girkassa. og hele systemet lufter du som med bremser en kompis som pumper og du åpner. på med aksling og hardy kobling (biltema) på med eksosen igjen. håper dette besvarer en del spørsmål nyttig info fra volvo: Torque settings Location Nm (ft.lb.)- Reversing light contact- 25 (18) Flange bolt for throwout (release) bearing sleeve- 25 (18) Cardan shaft - universal joint, M12,- (new locknuts) 80 (59) Cardan shaft - universal joint, M10,- (new nuts and bolts)50 (37) Universal joint nuts, (new nuts)- min 160 - max 180 (118 - 133) Center bearing bracket- 25 (18) Drain/level plug _ 35 (26) Gearshift bolt 10 (7) Strut - bodywork and lever arm, B6254(new bolts)- 100 (74) Pressure plate - flywheel- 25 (18) Gearbox - engine, M12- 80 (59) Gearbox - engine, M10- 50 (37) Gearbox member - body- 50 (37) Gearbox member - gearbox support (new nuts- 50 (37) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard F Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 3 []mellomaksel (den delen som festa til kassa) Pga av balansering bør vel hele akslingen byttes ... ? En flott tråd dette :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aksel Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 Flott tråd... Har nettopp gjort det samme men på ft motor... Jeg måtte bytte bakre delen av akslingen for den passa ikke med m90 fremre.. Hvor viktig er lagret i veiva? Dreit i det jeg:hide Fikk høre at de ikke trengtes.. Siter 740 Turbo 1990 Golf Gti 1983 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet April 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 jo takk for det synes at jeg ser spørsmål om dette hver uke og søker du på girkassa så kommer det opp en god del topics er delte meninger om det lageret men ser du på m90 kassa så ser du at akslingen ikke lang nokk til å rekke frem til lagret men monterer du m45-47 kasser må du ha den der. foringa plukka jeg ut for at den ikke skulle ha kalas inni der senere Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet April 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 Pga av balansering bør vel hele akslingen byttes ... ? En flott tråd dette :thumb jeg var ikke obs på dette da jeg bytta men kan vel si at jeg var heldig :) har ike hatt noe vibrasjons problemer etter at jeg bytta girkassa og kassa er fortsatt ''tight'' og fin Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Denne burde være sticky:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anweed Skrevet November 2, 2008 Rapporter Share Skrevet November 2, 2008 Kanonbra "oppskrift" då:) Men er det noen forskjeller, eller andre ting å huske på om man ska bytte en automatkasse på en FT-motor til en m47 manuell på samme motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 må vel montere getrag kasse,er vel bedre den?hørt det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.