Gå til innhold

Bytte ut automat med manuell M90 (45-47)

Ranger emnet


Orjuz

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle lage en tråd som viser hvordan man bygger om til manuell siden det er endel folk som spørr jevnlig

 

her er en liste over hva du trenger

 

 

1 []svinghjulslager

2 []pedalsett fra 940/740

3 []mellomaksel (den delen som festa til kassa)

4 []interiør deksel for manuel (940/740)

5 []trykkplate fra manuel (740)

6 []lamell

7 []girkasse (m90)(m45-7)

8 []hydraulisk koblings mekanisme eller wire

9 []Hardy kobling

10[]girkasse travers

11[]svinghjul fra en donor motor som passer med motoren du har ET svinghjul til ET motor osv

12[] utløser lager

 

vel du starter med å skru av selve girkassa ta vare på alle boltene eller kjøp nye. kan være lurt å ta av eksosen da er det lettere å jobbe. når du fjerner girkassa bikker motoren bakover så motorn må støttes opp eller holdes oppe ved feks motorjekk

når du har fått av girkassa, sitter converter igjen den er skrudd med 4 bolter til svinghjulet fra baksia som du skrur ut.

så tar du bare å løfter av convertern er mye olje i den og da blir det fort søl.

 

DSCN1322.jpg

 

Det som gjenstår nå er å fjerne svinghjulet før du begynner å skru ta å marker hvor pinnen på svinghjulet står eller vri på sving hjulet til den treffer følern som er ca kl 1 sparer deg for mye bry og feiltenning senere

DSCN1321.jpg

 

nå er girkassa og svinghjulet borte og det du sitter igjen med da er veiva

DSCN1320.jpg

 

i midten på automaten er det en foring hvis du bytter til m45-7 - m90 så må du kjøpe et kulelager og låsering fra volvo som skal byttes ut foringa,den må vekk uansett.

 

 

så tar du frem fra venstre

det nye svinghjulet

lamellplaten (clutch platen)

trykkplaten

DSCN1323.jpg

 

så setter du på svinghjulet først og passer på at den lille tappen(pinnen) treffer akkurat der den gjorde med det andre svinghjulet

DSCN1364.jpg

så stapper du inn lamellplata (clutch platen) fra manuell

det er to forskjellige sider på den og det står på hvilken vei den skal.

hvis det er ei m90 kasse som skal på så må du ta hensyn til en ting. Saken er det at lamellen fra 940 ikke passer inni ET svinghjulet. endten kan du få svinghjulet bearbeidet ved å gjøre åpningen større eller du kan kjøpe en spesial lamell fra pedersens-racing

eller fra sachs

 

 

 

spesifikasjoner:

• M90 gearkasse

• Lamell 20 splines / komplett med lager

• Ø 240 mm

 

• M46 gearkasse

• Lamell 22 splines / komplett med lager

• Ø 228 mm

 

splines = antalle tagger/tenner på akslingen på kassa

 

så på med trykkplata å fest den godt.

så klasker du på manuellkassa kan bruke et sentrerings verktøy eller noe tynt og langt noe for å styre lamellen på plass før du strammer trykkplata.

 

DSCN1366.jpg

 

er lurt å fylle på ny olje på girkassa når du allerede har den løs

Gearbox oil Volvo synthetic gearbox oil P/N 1161423-7

 

så er det en ting til før du løfter på plass girkassa det sitter en bolt til høyre for akslingen i girkasse huset som du må shimse ut om du kjører med et annet sving hjul en dobbelmasse jeg shimsa ut ca 4 mm. dette gjøres for at utløser lagret holder seg på plass når du ikke tråkker på clutchen.

DSCN1394.jpg

DSCN1380.jpg

på med utløser armen og utløser lager volvo har 2 stk utløser lager til disse girkassene er så å si ingen froskjell på dem begge passer..

 

 

så løfter du girkassa på plass og monterer girkasse traversen som passer til manuellkassa sørg for å få med den. den er bolt on bare sjekk om foringa bør byttes.

 

DSCN1395.jpg

 

 

M90spakstell.jpg

her er spakstellet til m90 bare å montere skruehull og alt er der

bolt on.

 

 

siden du nå har byttet til manuell må du fjerne start sperra og koble til brytern til ryggelyset. kontakten til ryggelyset bytter du bare over og så napper du ut de to røde ledningene fra automat girspaken og setter dem sammen jeg tok bare ut pluggenne fra kontakten og satt på en kortere ledning og stappa nedi kontakten igjen.

ledninger.jpg

 

pedalsett fra 945. master og slave sylinder

DSCN1381.jpg

denne passer også rett på . fjern den gamle men la gasspedalen bli igjen.

 

til kobling av master sylindern til clutchen. når du kjøper/henter dette så må du få med den lille 90* tappen som går inn i sylinderen denne er gått ut av produksjon og vanskelig å få tak i.

mastersyl.jpg

 

slav sylinderen festes med en låsering på girkassa. og hele systemet lufter du som med bremser en kompis som pumper og du åpner.

 

 

på med aksling og hardy kobling (biltema)

DSCN1385.jpg

på med eksosen igjen. håper dette besvarer en del spørsmål

 

nyttig info fra volvo:

m90-1.jpg

 

Torque settings

 

Location Nm (ft.lb.)-

Reversing light contact- 25 (18)

Flange bolt for throwout (release) bearing sleeve- 25 (18)

Cardan shaft - universal joint, M12,- (new locknuts) 80 (59)

Cardan shaft - universal joint, M10,- (new nuts and bolts)50 (37)

Universal joint nuts, (new nuts)- min 160 - max 180 (118 - 133)

Center bearing bracket- 25 (18)

Drain/level plug _ 35 (26)

Gearshift bolt 10 (7)

Strut - bodywork and lever arm, B6254(new bolts)- 100 (74)

Pressure plate - flywheel- 25 (18)

Gearbox - engine, M12- 80 (59)

Gearbox - engine, M10- 50 (37)

Gearbox member - body- 50 (37)

Gearbox member - gearbox support (new nuts- 50 (37)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo takk for det synes at jeg ser spørsmål om dette hver uke og søker du på girkassa så kommer det opp en god del topics

 

er delte meninger om det lageret men ser du på m90 kassa så ser du at akslingen ikke lang nokk til å rekke frem til lagret men monterer du m45-47 kasser må du ha den der. foringa plukka jeg ut for at den ikke skulle ha kalas inni der senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår