Gå til innhold

oppkobling av 2-kanals forsterker

Ranger emnet


tompy a4 1,8tq 1997

Anbefalte innlegg

om du skal ha mest mulig trøkk i det, og forsterkeren din tåler det, så er det beste å gjøre å paralellkoble begge spolene på hver sub for deretter å pralellkoble subbene inn til forsterkeren. Da vil lasten på forsterkeren være 1ohm og du vil få maks ut av forsterkeren og subbene ;)

 

Litt lurt å sjekke om forsterkeren tåler dette først ettersom du fort kan ødelegge den om den ikke er beregna på slike belastninger :P Husk også at strøm trekket vil bli 4 dobblet i forhold til om du har en last på 4 ohm ;) Så lurt med tykke nok strømkabler her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville hatt peisa forsterkeren helt ut i så minumum ohm så lenge forsterkeren klarer/tåler det...så stiller du no bare på gain og bassboost etterpå fks...osv...

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsterkeren oppgitt med effekt i 2ohm ? Viss forsterkeren er stabil i 2ohm, seriekobler du spolene på subbene, (subbene blir da på 8ohm) so parallellkobler du subbene, (blir da 4ohm) og so brukobler du forsterkeren. (kvar forsterkerkanal "ser" da ein motstand på 2ohm)

Viss ikkje forsterkeren er stabil i 2ohm, må du, seriekoble spolene og subbene, (blir da 16ohm) so brukobler du forsterkeren. (kvar forsterkerdel "ser" da ein motstand på 8ohm)

Anbefaller ikkje det siste forslaget da blir altfor lite effekt til bassene!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei den får 2 ohm per kanal.

 

Du må tenke slik at hvis du kobler 4 ohm på en brokoblet forsterker, så blir det 2 ohm per kanal. Du tar motstanden og deler den på antall kanaler som er brokoblet, for å finne ut hvor stor motstand forsterkeren får.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan forklare det på ein litt annen måte: Ved brukobling brukes 2 kanaler på forsterkeren til 1 stk last. Dei 2 kanalene deler da på lasten. Er lasten på 4ohm, blir det 2ohm pr kanal . So ved brukobling av ein last på 4ohm, må forsterkeren væra stabil i 2ohm

 

Edit. So ved brukobling av ein last på 4ohm, ser hver forsterkerdel dette som ein last på 2ohm.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei den får 2 ohm per kanal.

 

Du må tenke slik at hvis du kobler 4 ohm på en brokoblet forsterker, så blir det 2 ohm per kanal. Du tar motstanden og deler den på antall kanaler som er brokoblet, for å finne ut hvor stor motstand forsterkeren får.

 

Genialt, den tenkte jeg ikke på:) Med andre ord vil den effekten du får i brokoplet 4ohm tilsvare effekten av 2 kanaler koplet i 2ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår