Vectra_95 Skrevet April 16, 2008 Rapporter Share Skrevet April 16, 2008 Jeg har en Omega B 2,5TD som har gått 240.000. I fjor kokte motoren på tur over fjellet. Redningsbil og inn på verksted og hele den regla der. Først får jeg beskjed om at en slange eller et rør var def, og at de bare måtte skifte det(2000,-). Etterpå fant de ut at toppakningen hadde røket. Etter skifting av den var regningen oppe i 10 store. Når de hadde skiftet toppakningen merket de plutselig at motoren var blåst. Hele veien fikk jeg dårlig med info, og tiden trakk ut. Jeg var i Australia i 1/2 år, og de brukte hele den tiden(!!).Jeg ble dritpisst på de, så jeg hentet bilen og fikk inn en fabrikkoverhalt motor. Da lå motoren min på en pall ved siden av bilen. Flere ganger har jeg spurt verkstedet om en forklaring på hva som er galt med den gamle motoren, og en redegjørelse på hva de hadde gjort med den mens bilen stod hos de. Når jeg hentet bilen fikk jeg kun en håndskrevet kvittering med teksten: Div. verkstedarbeid kroner 10.000,- Ingen spesifisering av deler eller arbeid. Etter 3 henvendelser vurderer jeg å sende formelt skriv til de med kopi til jurist. Så over til spørsmålet for denne gang: Hva er typisk at kan være feil med motoren? Den ér blåst, siden jeg finner olje i slangene fra turboen, i intercooleren og inn i innsugsmanifold . Vil det være en giga-operasjon å fikse en motor som er blåst på denne måten. -Vurderer å fikse den. Håper noen der ute har mer peil på motor enn meg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet April 16, 2008 Rapporter Share Skrevet April 16, 2008 er helt normalt at den kan ligge litt olje i slangene fra turbo til insugsmanifold, er både veivhusvntilasjon og EGR som går i di slangene så kan være litt olje og slamm:p Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra_95 Skrevet April 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2008 er helt normalt at den kan ligge litt olje i slangene fra turbo til insugsmanifold, er både veivhusvntilasjon og EGR som går i di slangene så kan være litt olje og slamm:p Så mye at jeg kan dyppe fingeren min i det i svingen på slangen ved intercoolern? Hadde vært utrolig morsomt hvis motoren ikke var blåst.. Da hadde det nok kommet et durabelt erstatningskrav mot verkstedet fra denne karen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet April 16, 2008 Rapporter Share Skrevet April 16, 2008 Så mye at jeg kan dyppe fingeren min i det i svingen på slangen ved intercoolern? Hadde vært utrolig morsomt hvis motoren ikke var blåst.. Da hadde det nok kommet et durabelt erstatningskrav mot verkstedet fra denne karen. Nei så mye skal det ikke være. Dårlige stempelringer kan gi gjennomblåsing i veivhuset og da kan det blåse olje ut åndinga og inn i slangene. Åndinga går inn før turboen så om det er mye olje i åndeslangen ligger nok feilen i motor. Men det kan også være så enkelt som at turboen har dårlige tetninger så oljen som smører turboen blåser ut i kompressoren. Dårlige stempelringer burde en hver mekaniker klare å se når man har av toppen. Men om feks blokka er sprekt så kan fort være noe man desverre ikke merker før man setter motoren sammen igjen. Men verkstedet høres jo litt useriøst ut da. Bruke 1/2 år på en ukes jobb? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra_95 Skrevet April 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2008 Da høres det ut som at de snakket sant når de sa at den var blåst ihvertfall. -Ja, temmelig useriøse. Og de er ikke ingeniører akkurat; klarte ikke å sette inn en annen X25td motor når det er nøyaktig samme som stod i orginalt.. -Og det var et merkeverksted, dog ikke for Opel, men Toyota. Man har desverre ikke mye valg når man har havari på fjellet, og det man er på vei til sør for å fly til den andre siden av jorden for 1/2 år. Hadde jeg vært hjemme så ville jeg hengt over de som stank på møkk. Er det mulig å fikse sprukken blokk, eller må jeg ha ny blokk på motoren, og i tilfelle; hva vil det omtrent koste å fikse den eller få på ny(brukt) blokk? Heldigvis har jeg fått inn ny motor i bilen, så jeg vurderer fortløpende å selge den gamle, siden den bare ligger i bua å opptar plass jeg ikke har. (MTB'en min står nå i gangen med gjørme til midt oppå veggen) En del nye deler på motoren, så den bør være verd noen kroner. Ny toppakning, ny vannpumpe med skovler i metall isteden for plast som er orginalt, komplett med turbo og alt, skovlene i turboen ser fine ut osv osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 18, 2008 Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Fant de ut at den var "blåst" ETTER at de hadde byttet pakningen? Talentløst...første man gjør før man plukker ned er en komptest. Er den halvbra,lekkasjetest. Da ser man ALT som er,mer eller mindre,av ting som sprukne ringland,utette ventiler,slitne ringer,døde toppakninger...siden pakningen var død,fant de jo noe,men det tar dem ikke evigheter å finne en sprukken toppakning. For å få olje der du sier så trenger man kun en dårlig oljetetning i turboen,ikke en blåst motor... og ja,en realt gåen turbotetning kan få motoren til å SLUKE olje. Bokstavelig. Hadde tatt dem 2 timer å finne ut om den var ferdig... hvis de kunne jobben sin. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra_95 Skrevet April 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Det kan godt hende at de har funnet ut nøyaktig hva som er feil med motoren. Problemet er bare at jeg har ikke fått vite det fra de. Kvitteringen jeg fikk var håndskrevet og lød: "Div. verkstedarbeid kroner 10.000,-" Jeg ba om en detaljert beskrivelse og dokumentasjon på deler og utstyr. Dette har jeg ikke fått etter 3 henvendelser. Spekulerer i at det hele ble gjort svart, uten at jeg ble informert, og at de lurer litt. særlig siden de brukte så lang tid kan det se ut som en av karene har gjort det på kveldstid. Tror jeg skriver et brev til juristene i NAF, med kopi til verkstedet, så skjønner de at jeg vil ha den forklaringen. Uten den vet jeg ikke hva som må fikses på motoren før jeg kan selge. Mulig jeg selger den i deler isteden, vi får se. Men i mellomtiden får jeg roe meg ned ved å meditere mens jeg jobber med Toyota Cressida '77 RX30L prosjektet mitt;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbkomfort Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Fare for at det er svartarbeid ja, 10000 i verksted er jo ikke mye.. med toppakning og allt.. Høres ut som turboen kan være røken ja, men motoren må nok plukkes ned for å finne ut om den er ok.. Siter 230TE/-84 & 280SE/-80 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.