Gå til innhold

Gamle Volvoer har bra sikkerhet?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg skrive et lengre innlegg. Jeg skal prøve så godt jeg kan å være objektiv.

 

For det første hvem bryr hvor sikker en bil var for 20, 10, 5 år siden? Vi lever NÅ. Så at en bil var sikker før er jo bra DEN GANG. Men nå så er til og med en golf mer sikker enn en 240.

 

Du skriver jo bare piss.. En Golf V er vel kanskje mer sikker enn en 240 fra 80-tallet, det stemmer. Men blir 240en mindre sikker over årene? Det er fortsatt en sikker bil i forhold til endel av bilene ute på veien i dag. Dessuten er det faktisk folk NÅ som kjører rundt i 240 og en av grunnene til at de kjøper dem er vel fordi de er trygge. Ikke alle har råd til å kjøre en Golf V eller en Celica T23 når de får lappen. Eller for å omformulere meg, ikke alle får en relativt ny bil av pappa..

 

Stemmer det du sier FE3T. Eneste grunnen til at Volvoer har høyt dreiemoment er stor motor, ikke evnen til å trekke mye ut av motorene.

 

Daihatsu-motorer er turtallsorientert, Volvo-motorer skal vel være orientert mot dreiemoment? Noen tall:

 

HC-E (1.3): 70 hk og 77 Nm pr. liter

B21 (2.1): 50 hk og 79 Nm pr. liter.

 

 

CB80 (1l turbo): 99.7 hk og 127 Nm pr. liter

B21ET (2.1l turbo): 72 hk og 113 Nm pr. liter.

 

Hva forteller disse tallene oss? De forteller oss at dersom Daihatsu hadde laget en like stor motor med disse tallene, ville den hatt 212 hk og 270 Nm fra 2127 cc.

 

Men FE3T, selv om Volvo-motorer fra 80-tallet ikke er ypperste teknologi og selv om de ikke klarer å dra så mye ut av motorene som det for eksempel Daihatsu klarer, har de en stor fordel. Momentet kommer mye lavere i en Volvo, jeg må dra min til over 5k bare for å nå maks dreiemoment og enda litt for å nå maks effekt. Volvo må lage større motorer for å få til det samme som Daihatsu, men rett skal være rett :)

 

Jada, jeg har sikkert for lite å gjøre på fritiden. Og joda, jeg får sikkert huden full med hvordan jeg med en liten strikkmotor ikke burde åpne kjeften. Alt jeg gjør her er at jeg prøver å se ting fra begge sider.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal jeg skrive et lengre innlegg. Jeg skal prøve så godt jeg kan å være objektiv.
Haha, der strøyk du med glans..

 

HC-E (1.3): 70 hk og 77 Nm pr. liter

B21 (2.1): 50 hk og 79 Nm pr. liter.

Her sammenligner vi altså en eldgammel forgassermotor med en relativt moderne (sett i sammenheng) innsprøytningsmotor med dobbelt så mange ventiler? Prøv å dytt inn tall fra volvos b234f motor da.. Eller sammenlign med daihatsus egne cb-2x motorer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde jeg det? Jeg er ingen sjef på Volvo, men ble B21 solgt i '89? Hvis ikke, hvilken sammenlignbar motor ble levert (gjerne med innsprøytning) på 240 det året? Er nemlig samme året som HC-E kom. Forresten ser du at min objektivitet (eller da forsøk på, siden jeg tydeligvis stryker med glans) kommer inn senere, da jeg presiserer at min moderne innsprøytningsmotor er håpløs når det kommer til moment på lavt turtall, og at jeg i det hele tatt må opp til 5500 o/min sier jo sitt. Spesielt når den gamle gassermotoren fra Volvo klarer å levere varene ved 2500 o/min. Jeg fant ikke tall på moment på CB23 fra samme side jeg brukte på de andre tallene. Kanskje momentet er for lavt til å skrives ned :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, der strøyk du med glans..

 

Her sammenligner vi altså en eldgammel forgassermotor med en relativt moderne (sett i sammenheng) innsprøytningsmotor med dobbelt så mange ventiler? Prøv å dytt inn tall fra volvos b234f motor da.. Eller sammenlign med daihatsus egne cb-2x motorer

 

Huffda. er redd dette kommer til å gjøre deg vondt.

 

1965 Mazda Familia 1.0L 68hk@6500rpm 81nm@4600rpm 790kg

1967 Mazda 1000 (Familia) 1,0L 58hk@6000rpm 79nm@3500rpm 740kg

1970 Mazda 1300 (Familia) 1,3L 75hk@6000rpm 105nm@3000rpm 795kg

1973 Mazda 1300 (Familia) 1,3L 87hk@6000rpm 110nm@3500rpm 800kg

 

Alle disse bilene har ytelses/slagvolums forhold fullt sammenlignbart med 10-12 år nyere 240`er, også når det gjelder dreiemoment på forholdsvis lavt turtall.

 

Hk eller Nm i forhold til vekt, gjør dem heller ikke underlegne på noe vis., og temaet forbruk er jeg for snill til å ta opp

 

 

Ps for å være virkelig snill, har jeg ikke brakt opp eneste eksempel med Wankelmotor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor ingen forstår at en gammel Volvo til 15 000 er sikker I FORHOLD TIL en gammel Toyota til 15 000, og ikke en ny Toyota til 220 000? Og bilene blir jo ikke mindre sikre med årene (sett at de blir vedlikeholdt), det er de nye bilene som blir sikrere..

 

Har personlig alltid sett på det med Volvo og tanks som en vits og ikke et argument for å kjøre 240/740/940..

 

Edit, så en stygg statistikk på 117 000 krasj og 117 bilmodeller. Bilene ble rangert fra 1 til 4 etter hvordan det gikk i krasjene. Polo 6n (ca 96-99) fikk 2 poeng, 240 (74-93) fikk 3.. Da mistet jeg lysten på Polo som studentbil

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her. Først beviser man 240ens ovelegne sikkerhet ved å dra inn enn supernasjonal RC 240. (og attpåtil kaller det en rallybil), som har rammevangene,torpedoveggen, gulvet, førerdøra og takstolpene fra 240. resten er made in Bergen (?). Så plutselig dreier diskusjonen seg om dreimoment i B 21 kontra en Daihatsumotor.. Hva blir det neste?

 

Volvo 240 var en veldig sikker bil i 1975, sett i forhold til andre 75 modeller og den var fortsatt en av de bedre i 1985, og meget bra også i 92. Men de aller aller fleste biler produsert fra midten av 90 tallet og frem til i dag er nok sikrere enn 240, rett og slett fordi at det har vært et sterkt fokus på dette, ikke minst gjennom Euro NCAP. Nå sier ikke jeg at NCAP er riktig, men at det har bidratt er hevet over enhver tvil.

 

Her er en Holden Commodore, er vel stort sett det samme som Opels utgave, litt mer motor bare. Kom i 1978:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye smart her, men jeg sier meg noe enig med "eiriksmil", det nytter ikke å sammenligne en modus og en 940, det er biler fra forskjellige generasjoner. Og uansett hvordan du vrir på det er 200, 700 og 900 serien sikre biler for sin tidsepoke. Det var ikke mye sikrere ting du fikk tak i. Og med Norges bilpark i dag er sjangsen for å kollidere med en gammel bil like stor som sjangsen for å treffe en ny. Og om du da kommer i din 740 og treffer f.eks min Mazda, fra 1981, så er jeg helt sikker på att jeg må bli skjært ut :)

 

Poenget mitt her er att for summen du betaler for en 740, si 20 000,- så er det en ganske sikker bil for den summen. Skal du ha nyere og mye sikrere biler så må du ha penger. Og det er det svært få som har - med mindre pappa sponser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor ingen forstår at en gammel Volvo til 15 000 er sikker I FORHOLD TIL en gammel Toyota til 15 000

 

Og bilene blir jo ikke mindre sikre med årene (sett at de blir vedlikeholdt), det er de nye bilene som blir sikrere..

 

Er du SIKKER på dette? onfiredevi

Skulle gjerne se deg dokumentere disse påstandene.

 

Faktum er at for 15 laken er det snart mulig få en 90 talls Camry, og "storCamryn" knekker ikke sammen så fort, (har 3 sønner og ei x dame, som kan bekrefte at det er fullt mulig å gå vekk fra en frontal smell i 70 med en Camry

Men du hadde kanskje noe mer ala en 80 Corolla 1200 i tankene

 

Når en tilsynelatende strøken 740, kan ha flere rusthøl i dørken enn et skogsvrak fra 20 tallet, er det vel også tvilsomt om sikkerheten er på samme nivå som da den var ny. (det værste er at dette trenger du ikke engang å oppdage med mindre du kjenner biltypen så godt at du vet nøyaktig hva du skal se etter)

 

Og om du da kommer i din 740 og treffer f.eks min Mazda, fra 1981, så er jeg helt sikker på att jeg må bli skjært ut :).

 

Du får trøste deg med at din 81 626 er såpass letthandterlig at du faktisk har en større sjangse til å unngå smellen i første omgang. (hadde en 80 modell noen år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du SIKKER på dette? onfiredevi

Skulle gjerne se deg dokumentere disse påstandene.

...

Men du hadde kanskje noe mer ala en 80 Corolla 1200 i tankene

 

Når en tilsynelatende strøken 740, kan ha flere rusthøl i dørken enn et skogsvrak fra 20 tallet ...

 

Kan nok ikke dokumentere det, men om du tenker deg en bil i samme tilstand som den var da den var ny, hvorfor skal den være mindre sikker etter 20 år? Med samme tilstand mener jeg ikke at den er rusten og alle skruer er løse, da mener jeg at bilen er hel og fin.. Og med "vedlikeholdt" mente jeg selvsagt en rustfri bil, og ikke en bil med store hull i karrosseriet ;) Skjulte rustskader og gamle kollisjonsskader er ikke med i beregningen her, men uansett kan jo de usikre bilene fra samme periode ha samme problemer..

 

Og ja, jeg tenkte på biler fra samme årstall og ikke for samme pris, skrev bare feil..

 

EDIT, så ingen tror at jeg fastholder 240 som tidenes sikreste bil (jeg kjører 240 for jeg er student og min går på gass =billig), jeg ville mye heller hatt en bil med samme krasjsikring som modusen, den virker genial i måten den sprer kreftene på.. Men det koster..

 

Og til den Commodoren der, i kommentarene står det at bilen holdt 87 mph i krasjet og at det er en bil som består av 2 sammensveiste biler.. Mulig det er løgn, men det virker litt sannsynlig med farten hvertfall, for bilen ble jo mos..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt ord svarer på det: metalltretthet

 

En 240 eller hvilken som helst annen bil er i dag ikke på langt ner så "sikker" som da den var ny, da metallet blir svakere med årene, uansett om det ikke er noe rust på den.

Men er jo masse rust på dem i tillegg så dem kjører jo rundt i dødsfeller som er mindre sikker enn når de var ny. Og dem var jo ikke sikker da heller sammenlignet med dagens standard.

 

er jo samme f... om den var sikker når den kom.

Man kan jo si det når man treffer en 2008 modell og se hvor mye det hjelper:P

Treffer en gammel bil en ny bil bare pløyer den nye bilen seg en tur igjennom både sjafør og pasasjerer hvis farten er stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg skulle bare få litt liv her da... Jeg kjører ikke rundt i god tro om at jeg har sikreste bil i gata. Jemini, jeg kjører rundt i en 22 år gammel bil... Jeg er ikke HEEEELT dum da folkens! :P Dreimomentet er bare for å mobbe Dennis litt...

 

Kødding på nettet virker som regel alltid dårlig...

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår