c-bremv Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Hei! Her om dagen da jeg var ute å kjørte med min 740, røyk drivreima mellom servoen og vifta(vannpumpa). Men når jeg starter bilen går heller ikke vifta rundt, noe som den skal når motoren går. Hvis jeg kjører koker vannet i radiatoren og temperaturen blir meget høy. Hva kan være feilen? Vet jeg må ha ny viftereim, men må jeg ha ny vannpumpe også? Sitter vannpumpa på vifta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amazongutten Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Hei! Her om dagen da jeg var ute å kjørte med min 740, røyk drivreima mellom servoen og vifta(vannpumpa). Men når jeg starter bilen går heller ikke vifta rundt, noe som den skal når motoren går. Hvis jeg kjører koker vannet i radiatoren og temperaturen blir meget høy. Hva kan være feilen? Vet jeg må ha ny viftereim, men må jeg ha ny vannpumpe også? Sitter vannpumpa på vifta? Vifta på vannpumpa går jo ikke rundt når det ikke er no reim der! Så, det er nok bare å dra å kjøpe ny reim, så blir nok alt i orden igjen ska du se ; ) Siter -GUD ER GOD- -85` Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c-bremv Skrevet April 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 men reima som er røket går jo mellom vannpumpa(vifta) og servoen. Hva skal få reima til å gå rundt da? Noe må jo drive dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Da er det noe feil, det skal gå to reimer fra dynamo til vannpumpa, som blir drevet av reimhjulet på veiva. Og en til servo. Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Da er det noe feil, det skal gå to reimer fra dynamo til vannpumpa, som blir drevet av reimhjulet på veiva. Og en til servo. Nei, feil. Servopumpa på 700 og 900-serien har kun spor for EN kilereim. (med unntak av de med B230A-motor, som har dynamo nede til høyre, og DEN har 2 stk reimer. Reima som driver vannpumpa (og vifta) går fra Veiva, innom Servo-pumpa på høyre side (Sett ifra kjøre-retningen) av motoren, og innom rem-hjulet som ligger utenpå vannpumpa og driver både vannpumpe og vifte. Ryker viftereima, mister du naturlig nok driften av vannpumpa, ergo blir vannet stående stille i motoren, og motoren går varm. trådstarter kan håpe på at topp-pakningen har klart seg.. ellers blir det en god der mer jobb ;) Og når viftereima som driver de nevnte komponentene skal byttes, må vifta skrus av (4 stk skruer/muttre som løsnes med 10mm fastnøkkel, trangt som faen). Good luck. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Nei, feil. Servopumpa på 700 og 900-serien har kun spor for EN kilereim. (med unntak av de med B230A-motor, som har dynamo nede til høyre, og DEN har 2 stk reimer. Reima som driver vannpumpa (og vifta) går fra Veiva, innom Servo-pumpa på høyre side (Sett ifra kjøre-retningen) av motoren, og innom rem-hjulet som ligger utenpå vannpumpa og driver både vannpumpe og vifte. Ryker viftereima, mister du naturlig nok driften av vannpumpa, ergo blir vannet stående stille i motoren, og motoren går varm. trådstarter kan håpe på at topp-pakningen har klart seg.. ellers blir det en god der mer jobb ;) Og når viftereima som driver de nevnte komponentene skal byttes, må vifta skrus av (4 stk skruer/muttre som løsnes med 10mm fastnøkkel, trangt som faen). Good luck. Det var en noe rotet forklaring mener nå jeg, har aldri hatt servopumpe på venstre side av motoren motoren (sett forrfra) som du sier. Servopumpene står på venstre side av motoren i bilens kjørerettning, om du ikke rygger. Og det går to reimer til vifta\vannpumpa fra vieva og innom dynamo, det er av den grunn at om en ryker er det fortsatt en der. Jeg har aldri sagt det er 2 spor i reimhjulet til servopumpa men en som blir drivi av det tredje sporet i reimhjulet på veiva:) Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 nå er det noen som skriver om ting dem ikke har greie på her. det er riktig sånn som falken' sier at reima til servo'n har 1 stk reim fra veiva og opp til pumpa og det går 2stk reimer fra veiva til dynamoen og vannpumpa/vifta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 hmm..rart, for i begge mine biler, alle med el-innsprut riktig nok, sitter servo-pumpa på høyre side i kjøre-retningen. Bare se her: Dynamo'n ser du selv her.. Og servo kan du skimte bak rem-hjulet til veiva der.. Og ettersom trådstarter ikke har kjøling lenger, så har han nok ikke dobble reimer i utgangspunktet som du har :) Sjeldent Begge reimene ryker samtidig ;) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 nå er det noen som skriver om ting dem ikke har greie på her. det er riktig sånn som falken' sier at reima til servo'n har 1 stk reim fra veiva og opp til pumpa og det går 2stk reimer fra veiva til dynamoen og vannpumpa/vifta jammen du har jo en 240! ;) Der er det noe annet ;) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 ok det er anderledes en det jeg har hatt på mine biler jeg har hatt det likt som på detta bile: (nå mangler jo servoreima da men du skjønner vel hvor den skal stå) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 jammen du har jo en 240! ;) Der er det noe annet ;) det er lik motor da og jeg kjenner en drøss med folk som kjører 740 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 jammen du har jo en 240! ;) Der er det noe annet ;) jammen du har jo en 940 motor! :) Der er det noe annet :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 jammen du har jo en 940 motor! :) Der er det noe annet :) Er noen som ikke skjønner de tar feil vettu øyvind;) Skal ikke være litt. Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 hmm..rart, for i begge mine biler, alle med el-innsprut riktig nok, sitter servo-pumpa på høyre side i kjøre-retningen. Bare se her: Dynamo'n ser du selv her.. Og servo kan du skimte bak rem-hjulet til veiva der.. Og ettersom trådstarter ikke har kjøling lenger, så har han nok ikke dobble reimer i utgangspunktet som du har :) Sjeldent Begge reimene ryker samtidig ;) Du må huske... dynamo og vannpumpe er viktigere enn servo... Derfor så har volvo laga dette slik at det går to reimer fra reimhjulet om vannpumpe og dynamo.... uansett om dynamoen er på høyere eller venstre side... det er for og få dobbel sikkerhet for først og fremst at ikke motoren koker... og for at du får strøm... så ytterst på reimhjulet sitter det en egen reim som KUNN går til servo... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malfred Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 omg at d går an å laga så stor diskusjon ut av 1 problem.. sett på ny reim å tut å kjør;) Siter Volvo v70 2.5TDI 2001mod Volvo 760 chevy 350 1985mod xVolvo 740 TDI 1989mod xVolvo 740 TDI 1987modxMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ETxVolvo 740 GL 1987mod B230K Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.